Foto: pixabay/motparten
Tekst: Rune Ollestad
Dato: 02.07.24
Store protester fra tyske, franske og italienske industriledere har vist at EU-politikerne i Brussel er i utakt med den europeiske industrien. Kanskje også med befolkningen. Det er svært skremmende for unionen når den tyske transportministeren går ut og sier at EU-forslag om å starte handelskrig mot Kina er ødeleggende for hjørnesteinsbedrifter.
Tyskland sier NEI
Tysk industri og tyske politikere har nylig satt seg fullstendig på bakbeina mot EUs antikinesiske politikk. Tyskerne vil ikke rette seg etter politikerne i Brussel. De mener vedtaket om 38 prosent toll på kinesiske elbiler vil ødelegge tysk industri. Men det kan også ødelegge for andre ting Tyskland sender til landet med 1500 millioner kjøpere. Blant annet selger Tyskland elektronikk, kjemikalier, farmasøytiske produkter, medisinsk utstyr, stål og metallprodukter, optikk og presisjonsinstrumenter.
Frankrike sier NEI
Kina er tradisjonelt en svært viktig handelspartner for Frankrike, og det er ikke bare vin og Champagne som finner veien til Østen. Landbruksprodukter, gourmetprodukter, klær og kosmetikk, fra merker som Louis Vuitton, Chanel, Hermès, og L'Oréal har stor popularitet blant kinesiske forbrukere. Frankrike selger til og med fly til Kina. Airbus har en betydelig tilstedeværelse i Kina med en sammensettingslinje i Tianjin, som produserer A320-fly for det kinesiske markedet. Derfor har også Frankrike satt foten ned mot Brussel. De har også snudd fullstendig i Huawei-saken og tillater likevel det kinesiske firmaet å bygge ut 5G nettverk.
Italia sier NEI
I Italia består eksporten til Kina av kjente produkter som reflekterer Italias kulturelle arv og industrielle styrke. Italia er kjent for mote og luksusvarer som Gucci, Prada, Versace og Armani. Italia selger også Ferrari og Maserati, og har merkevarer innen gourmetmat som olivenolje, pasta og ost, - for ikke å glemme viner fra Toscana og Piemonte. Italienerne forstår også at det vil bety økonomisk ruin å gjøre som USA.
Nye medlemmer sier NEI
EU-politikerne i Brussel kan heller ikke se til de nye medlemslandene fra den tidligere østblokken etter hjelp. I Ungarn gir man fullstendig blaffen i EUs Kina-fiendtlige linje. De har satset stor på kinesiske produkter, og har med stor økonomisk suksess bygget 37 nye kinesiskbygde fabrikker for batterier for elbiler. Felles for alle landene er at det er klare økonomiske føringer for deres handlinger. Tyskland vil ikke ruineres. Det vil selvsagt heller ikke Frankrike eller Ungarn, eller noen andre for den saks skyld.
Toppen
Norge og England sier JA
De eneste landene i Europa som ukritisk følger ordre fra USA er Storbritannia og Norge. Førstnevnte har meldt seg ut av EU gjennom Brexit. Norge har to ganger stemt nei til EU ved folkeavstemninger. Det er et paradoks at landene som har valgt å stå utenfor EU med henvisning til selvstendighet, - er så lite selvstendige.
Opprør
Europeiske EU-politikere og politikere i EØS og i Storbritannia er i utakt med den europeisk befolkningen og lokal industri. Slikt blir det protester og opprør av. I Italia har de samme høyrepartiene som nå stormer fram i Frankrike allerede vunnet fram. Heller ikke italienerne vil at det skal legges straffetoll på Italiensk eksport til Kina. Brusssel har ikke tatt inn over seg at det finnes 1500 milliarder kjøpekraftige kinesere som er interessert i populære Europeiske produkter.
Folk er forbannet
Da europeiske politikere nylig sa de skulle legge 38 prosent skatt på kinesiske elbiler for å hjelpe bilprodusentene i Europa, - så klikket det helt for folk i Tyskland. De mente det ikke var snakk om hjelp, men direkte sabotasje. Volkswagen har et kjempemarked i Kina, og de bruker også en del kinesiske komponenter i sine biler. Dersom politikerne i Brussel får viljen sin, og Kina legger toll på Volkswagen i Kina kan det bety katastrofe for den tyske bilfabrikanten, for i motsetning til amerikanske biler, så klarer tyskerne seg godt i forhold til Kina.
Vil ikke betale
Stadig flere politikere og industriledere i Europa forstår at Europa ikke kan betale for USAs handelskrig med Kina. Når Brussel sier de skal legge toll på kinesiske elbiler for å hjelpe europeiske bilfabrikanter får dette tyskerne til å se rødt. Det er ikke Mercedes, BMW og Volkswagen sin skyld at USA lager biler med for dårlig kvalitet. Det er ikke det sveitsiske Rolex sin skyld at USA ikke lager bra nok klokker. Og dersom Frankrike plutselig ikke lenger får solgt Champagne eller vesker fra Louis Vutton til rike kinesere vil det skape like stor harme i Frankrike som hos bilfabrikantene i Tyskland.
EU-systemet i fare
Siden USA satte i gang handelskrigen i 2018 har vi sett økende europeisk import av amerikanske datamaskiner, mobiltelefoner, rutere, industrimaskiner landbruksprodukter og energi. USA er nå største leverandør av LNG gass etter at "noen" sprengte Nord Stream gassledningen til Tyskland. Krigen i Ukraina og Europas villighet til også å hjelpe USA med en krig mot Kina er ikke bare uhyggelig dyrt for Europa, - men det kan være spikeren i kista for hele EU-systemet. Det ser ikke ut som om sosialdemokratiske partier forstår at de tar regningen for syke slektninger i USA. Dermed stormer høyrekreftene fram.
Hovedsiden