Amerikansk handelskrig tar helt av

100 prosent toll på elbiler

De nye nivåene på toll betyr at USA er i ferd med å bryte alle bånd til sin tidligere beste handelspartner Kina. Det rammer amerikansk eksport, og betyr også at presset på Europa øker.

Bildetekst: Med hundre prosent toll på kinesiske biler kommer det ingen.
Foto: Pixabay/motparten
Tekst: Ludvig Storn
Dato: 27.06.24

Kineserne svarer som vanlig med samme mynt. USA må derfor hele tiden finne nye markeder for de produktene som før gikk til Kina. Mange analytikere ser det som skjer i sammenheng med det som skjer i Europa, der det nå er full krig mellom europeiske bedrifter og politikere som vil hjelpe USA i handelskrigen.

Alt øker

Å øke tollsatsene på kinesiske elbiler til hundre prosent er enbetydende med å stoppe importen. Ingen kan konkurrere på slike vilkår. I tillegg til at elbilavgiften øker 25 % til 100 %, øker også avgiftene på lithiumbatterier fra 7,5 % til 25 %. Dessuten øker avgiftene til 50 % på halvledere.

Smitte Europa

Det er nå bekymring blant bedriftsledere i Europa for at den amerikanske handelskrigen skal "smitte", ved at USA legger press på EU for lignende tiltak. Det viser seg at dette ikke er helt enkelt. Nylig snudde Frankrike i "Huawei-saken" og tillot likevel det kinesiske firmaet å bygge ut 5G nettverk. Ungarn har hele tiden vært motvillig. De har nå bygget 37 batterifabrikker med kinesisk hjelp. Mye tder på at politikerne i EU som vil hjelpe USA med handelskrigen møter mye større motstand enn forventet.

Sinte tyskere

Sist ut er Tyskland som har satt seg på bakbeina fordi EU-kommisjonen har foreslått å øke tollen på kinesiske elbiler til 38 prosent fra juli 2024. En rekke tyske bilprodusenter ser rødt og sier rett ut at dette ville være en katastrofe for Europa og for tysk industri. Tyske flaggskip som Volswagen selger stort til Kina og kjøper også rimelige deler som de benytter i bilene sine fra Kina. Kinesisk straffetoll på Volkswagen vil være et alvorlig skudd for baugen for tysk industri.

Vil beskytte

Den amerikanske presidenten Joe Biden, kunngjorde at han innførte 100 % toll på kinesiskproduserte elektriske kjøretøyer for å beskytte amerikanske produsenter mot billig import. Mange analytikere spør om hvorfor de amerikanske bilprodusentene ikke klarer å konkurrere med en lavere prosent enn hundre? Hva har skjedd med amerikansk bilindustri? Er medisinen å utelukke billig god kvalitet? Tyskland sier at de klarer å konkurrere med kineserne, og at de til og med selger bra med biler til Kina.

Utrydde amerikansk bilindustri

Alliance for American Manufacturing har sagt at det ville vært en katastrofe om kinesiske bilprodusenter fikk operere fritt i USA. Da sier rett ut at det ville føre til utryddelse av de amerikanske bilprodusentene. Derfor mumles det i maktens korridorer i Europa om at det rett og slett er noe råttent i amerikansk bilbransje. Kostnader og kvalitet kan ikke måle seg med verken tyske eller kinesiske biler. Nylig klaget de tyske bilprodusentene på at USA også ville hindre import av tyske biler, fordi tyskerne brukte kinesiske komponenter i bilene.

Toppen

Alliance for American Manufacturing sier at salg av kinesiske biler i USA ville ført til utryddelse av de de amerikanske bilprodusentene


Ser rødt

Europeiske produsenter peker på at det ikke er noen god løsning for Europa å erstatte billige kinesiske produkter med dyre amerikanske varer som ikke er konkurransedyktige. At EU-kommisjonen skal bidra til en slik prosess ved å legge 38 prosent toll på kinesiske elbiler har nå fått firmaer som BMW og Volkswagen til å se rødt.

Er konkurransedyktige

I motsetning til de amerikanske bilprodusentene klarer tyskerne fint å samhandle med Kina. Salget går fint begge veier, og bidrar til økonomisk vekst. Men det er ikke bare de tyske bilprodusentene som nå slår alarm og går til full krig mot EU-kommisjonen. Hele den europeiske bilindustrien er kritisk. Stellantis - som eier Citroën, Peugeot, Vauxhall, Fiat og flere andre merker, har også gått ut og støttet de tyske klagene.

Bjørnetjeneste

Det er et paradoks at politikerne sier de skal straffe kineserne for å hjelpe europeiske bedrifter, når samtlige bilprodusenter motsetter seg denne hjelpen, og mener den er en bjørnetjeneste som tvert imot vil føre til en katastrofe for bransjen. EU kommisjonen er derfor i utakt med næringslivet. De er også i utakt med tyske politikere som har gått ut og forsvart bilprodusentene i Europa, som ikke er interessert i noen handelskrig.

Blir ikke bedre

For USA ser det ikke ut som om handelskrigen kommer til å dabbe av med det første. I mars sa Trump at hvis han ble valgt som president ville han sette en 100 % toll på hver eneste bil som kommer over linjen uansett type. Med dagens tollsatser virker det noe hult når Biden sier han ikke er ute etter en kamp med Kina.

Politikere i utakt

EUs visepresident Margaritis Schinas uttalelser om at bilproduksjonen i Kina er en trussel for produsenter i EU står i grell kontrast mot uttalelsene fra Volkswagen og Mercedes som sier at det er motsatt. De er fornøyd med salg og samarbeid med kinesere, og mener at økt toll vil kunne bli katastrofalt for europeisk bilbransje, noe som igjen vil ha innvirkning på hele økonomien i EU.

Europa tar regningen

Motparten har tidligere skrevet om hvor dyr handelskrigen er for USA, og om hvordan Europa allerede betaler for den voldsomme krangelen USA har med Kina. Motparten har også vist hvordan USA nå forsøker å detaljestyre hva slags komponenter europeiske bilprodusenter skal kunne benytte i sine biler. Som takk for Europeisk lojalitet har USA vedtatt å selv importere russisk uran nærmest på ubestemt tid, slik at de i en kritisk periode for Europa kan svinge seg opp som Europas største leverandør av LNG gass.

Hovedsiden

Adm:

@motparten.no

Kundeservice
kundeeservice@

Kontakt:

Motparten.no
Elevine Heedes vei
4839 Arendal