USA vil diktere europeisk industri

Truer Jaguar og BMW

Volkswagen og Land Rover er også under lupen i USA for å ha benyttet kinesiske deler i bilene de produserer. På grunn av USAs handelskrig med Kina vil de hindre europeiske land i å bruke deler fra Kina på modeller som eksporteres til USA.

Bildetekst: Jaguar trues med utkastelse hvis de bruker kinesiske deler.
Foto: Pixabaye/motparten
Tekst: Ludvig Storn
Dato: 12.06.24

Bilfabrikanter i Europa klager på at USA vil bestemme hva slags komponenter som skal være i bilene de eksporterer til USA. Helt konkret vil USA hindre europeisk industri å bruke kinesiske deler. USA er for øyeblikket i handelskrig med Kina, men hevder de blander seg inn i Europeisk politikk fordi de er bekymret for minoritetsgrupper i Kina.

Vinglete

Bilfabrikantenes problem er at USA stadig vekk forandrer politikk. For syv år siden var Kina USAs viktigste og største handelspartner. USA kjøpte alt mulig fra Kina, og da var det ikke problemer med minoriteter. Når USA og Kina plutselig skrur opp tollsatsene på hverandres produkter, benytter landene alle verktøyene de har i den økonomiske krigskassen.

Planlegging

Dersom girspakene i en Land Rover eller hanskerommet i en Volkswagen er produsert i Kina, mener USA at de europeiske bilfabrikkene skal måtte lese Washington Post for å finne ut om de kan bruke delene eller ikke. Biler må planlegges, og det er ikke greit å eksperimentere med leverandørbytte hver gang en politiker i USA finner det for godt å kreve det. At amerikansk politikk ofte endrer seg gjør det ikke enkelt for de europeiske bedriftene.

Prosess

Bedriftseierene peker på at det er en omstendelig prosess å lage en bil. Det skal utferdiges tegninger og det må lages spesialverktøy og former. Å bytte ut deler vil være både dyrt og upraktisk. At et europeisk firma som lager biler skal måtte rette seg etter innfall fra Washington er i følge bilprodusentene ikke greit, spesielt fordi Washington selv bruker slike deler når det passer dem.

Blander seg inn

Lederen for det amerikanske senatets finanskomité startet allerede i 2022 en etterforskning av det tyske bilfirmaet BMW. Nå i 2024 har finanskomiteeen utvidet etterforskningen og anklagene hagler mot BMW. I USA er de fleste kinesiske varer nå forbudt, eller har fått så høy toll at de ikke lenger kan importeres. Europeiske bilprodusenter mener USA får gjøre hva de vil i eget hus, men ikke blande seg inn i hva Europa gjør med sine produkter.

Truer

I et brev til BMW North America har senator Ron Wyden bedt om at BMW slutter å importere komponenter som mistenkes for å være laget av personer fra Kinas uiguriske minoritetsgruppe. I virkeligheten har USA forbudt alle deler som er laget i den delen av Kina, der det bor mer enn hundre millioner mennesker som ikke er Uigurer. Det kan best sammenlignes med at man boikottter varer fra Nord Norge fordi Norge er urettferdige mot samer.

Toppen

Irriterte tyskere

BMW Group svarte derfor ikke på forespørselen. BMW gikk i stedet ut med en generell pressemelding der de opplyser at de har "tatt skritt for å stoppe importen av produkter laget av uigurer". Senator Wydens stab hevder at åtte tusen BMW Mini Cooper-biler har det de kaller for "forbudte" deler. Dette blir tilbakevist av BMW som sier at disse delene ikke er forbudt i Europa eller noen andre steder på kloden.

Sichuan

I den amerikanske rapporten heter det seg at bilene inneholdt komponenter laget av det kinesiske firmaet Sichuan Jingweida Technology Group (JWD). Dette firmaet har fabrkker i den delen av Kina der uigurene bor, men det er ikke ført bevis for at det arbeider en eneste uigur ved fabrikken. Også i USA er det mange som spør seg om hvorfor en amerikansk politiker er så bekymret for kinesiske deler i tyske biler, når det er så mange uløste problemer hjemme.

Australsk rapport

Australian Strategic Policy Institute (ASPI) publiserte en rapport i 2020 som dokumenterte at uigurer hadde blitt overført til fabrikker i denne delen av Kina. Rapporten baserte seg på en kombinasjon av offentlige dokumenter, medieartikler og satellittbilder. Den kinesiske regjeringen benekter påstandene.

Senator

Senator Wyden som krever svar fra BMW innen 21.juni. Han spør om BMW er sikre på at de ikke importerer komponenter produsert av JWD?". Også bilprodusenter som Jaguar Land Rover og Volkswagen har fått brev fra den amerikanske senatoren. Tyskerne på sin side peker på amerikansk dobbeltmoral som for eksempel har vedtatt en lov som sikrer stabile leveranser av russisk uran til 2028.

Nord-Kina

Den amerikanske kongressen vedtok Uyghur Forced Labor Prevention Act (UFLPA) i lov i 2021. Lovverket vil hindre import av varer fra Kinas nordvestlige region der de fleste uigurer bor. Problemet er at det også bor millioner av andre mennesker der som ikke er uigurer. Det amerikanske vedtaket blir i KIna sett på som en del av den amerikanske handelskrigen, som har kostet Europa dyrt.

Dyr krig

Motparten har tidligere hatt en rekke artikler om handelskrigen som er langt mer omfattende og alvorlig enn det mange mennesker i Europa kan forestille seg. Kina var USAs største handelspartner før handelskrigen brøt ut i 2018. Nå benytter landene et hvert påskudd for å sabotere hverandre. Det vil derfor ikke komme som noen overraskelse om Kina forbyr produkter fra California, eller Arizona fordi det kanskje jobber noen etniske indianere der som lønnes under tariff.

Hovedsiden

Adm:

@motparten.no

Kundeservice
kundeeservice@

Kontakt:

Motparten.no
Elevine Heedes vei
4839 Arendal