Annonserer økte tollsatser mot Kina

USA presset Canada

Analytikere mener de økte tollsatsene Canada annonserer overfor Kina er et resultat av press fra USA. Satsene må sees i sammenheng med handelskrigen nabolandet har gående med Kina.

Canada har natur og bebyggelse som kan minne mye om Norge. Nå har landet havnet i skvis mellom USA og Kina.

Foto: pixabay/motparten
Tekst: Ludvig Storn
Dato: 05.09.24

Canada annonserte den 26. august 2024 økte tollsatser på kinesiske produkter, inkludert elektriske biler, stål og aluminium. Statsminister Justin Trudeau kunngjorde dette under et regjeringsmøte i Nova Scotia.

I skvis

Canada har kommet i skvis mellom sin største handelspartner USA og sin nest største handelspartner Kina. USA presser nabolandet til å kopiere USAs enorme tollsatser på kinesiske produkter. Kina varslet at de vil svare med toll på canadiske produkter. Det kan fort bli veldig dyrt for Canada.

Sterke bånd

Canada og USA har en tett økonomisk og politisk relasjon, spesielt når det gjelder handel og industri. USA har tidligere innført enorme tollsatser og tiltak mot Kina, og det er mulig at Canada nå følger USAs linje for å unngå konflikt med sin største handelspartner. Problemet er at Kina er god nummer to.

Reagerer

Tidligere seniorøkonom ved Canada's Department of Foreign Affairs and International Trade, Dan Ciuriak, mener Canadas beslutning har kommet som et resultat av press fra USA, som selv har gått til totalkrig med opp mot 100 prosent toll på mange kinesiske produkter. Ciuriac mener den nye politikken kan komme til å koste Canada dyrt.

Raps

Blant annet peker han på at Kina nå vurderer å svare med toll på Canadisk raps, som er et svært viktig eksportprodukt for Canada. For 2023 var verdien av Canadas produksjon av elektriske biler estimert til rundt 5 milliarder CAD. Til sammenligning var verdien av Canadas eksport av rapsfrø (canola) betydelig høyere, med en verdi på over 13 milliarder CAD i 2022.

Kontant svar

De kinesiske uttalelsene kom bare en uke etter at Canada sa at de ville innføre nye grenseavgifter på kinesiskproduserte elektriske kjøretøy, stål og aluminium. Det er tegn til at Canada er i ferd med å kjøre seg inn i det samme blindsporet som USA, der man opplever en gjensidig eskalerende tolløkning på nær sagt alle produkter.

Viktig krig

Før handelskrigen startet i 2018 var Kina USAs viktigste handelspartner med et årlig salg på rundt 130 milliarder amerikanske dollar. Landets eksportindustri ble derfor ekstremt hardt rammet av handelskrigen. De ble nødt til å se seg om etter andre som ville kjøpe varene. Hadde det ikke vært for at det ble krig i Europa ville USA hatt et kjempeproblem. På grunn av Ukraina-krigen kunne USA vri eksporten fra Kina i retning av Europa. Et godt eksempel er LNG gass, der USA har gått fra å nesten ikke være til stede i Europa, til å bli Europas største leverandør.

Lekker i begge ender

Enten Europa bare er solidariske med USA, eller har latt seg presse som Canada, er resultatet at EU-politikerne har innført økte tollsatser på kinesiske produkter. Europa har gjort det svært vanskelig for seg selv med å kutte ut billig gass i den ene enden og samtidig kutte ut billige kinesiske produkter i den andre enden. USA har det stikk motsatt. Alt Europa kutter ut betyr kroner i kassen for USA, som opplever en tilsvarende økt eksport. Vi snakker om en enorm vekst for viktige varer som teknologi, gjødsel, landbruksmaskiner, våpen og energi. Alt Europa mister fra Russland og Kina erstattes med dyrere varer fra USA. Det passer landet godt siden de startet en handelskrig med Kina i 2018.

Dyrt for Europa

LNG fra USA til Europa har vært 30 % til 50 % dyrere enn gassen som ble importert gjennom Nord Stream før krigen i Ukraina. Prisforskjellen skyldes flere faktorer, inkludert kostnadene ved å transportere den over Atlanterhavet, og konvertere den tilbake til gassform ved ankomst til Europa. I tillegg har den økte etterspørselen etter LNG, spesielt etter at Europa begynte å redusere avhengigheten av russisk gass, bidratt til å drive opp prisene ytterligere. Dessverre ser det ut til at Europa nå fører en krig på to fronter. Det er dyrt.

Toppen

En kanadisk handelskrig med Kina kan koste landet svært dyrt fordi Kina er deres nest største handelspartner. Problemet er at landet som nå presser Canada er den aller største, og står for omlag 75 prosent av den kanadiske eksporten årlig.


Åpnet døren

Ifølge S and P Global har eksport av teknologi, gass og våpen til Europa økt voldsomt siden 2022. Det brukes så sterke ord som at "Europa har åpnet døren" for amerikanske produkter. USA opplever også en enorm eksportvekst for landbruksprodukter til Europa. USDA Foreign Agricultural Service peker på at økningen ble spesielt merkbar etter 2022, da den amerikanske eksporten til mange europeiske land steg som en konsekvens av krigen i Ukraina.

Ikke noe valg

Canada har ifølge analytikerne ikke noe annet valg enn å gjøre som USA sier. USA er Canadas desidert største handelspartner, og står for om lag 75 prosent av eksporten. Kina er god nummer to. På tredjeplass kommer Mexico, mens Japan og Storbritannia følger på de neste plassene.

Europa stritter imot

Det er ikke bare Canada som opplever amerikansk press. USA har også lagt press på Europa for at vi skal kopiere den amerikanske handelskrigen med Kina. Dette er av avgjørende betydning for USA som må finne avsetning for produktene de ikke lenger kan eksportere til Kina. USA har lykkes langt på vei, men i det siste har de støtt på problemer. Blant annet snudde Frankrike i saken om å utestenge Huawei som utbygger av 5G nettverk.

Kina god kunde

Frankrike kjøpte ikke den amerikanske "spion" argumentasjonen. Derfor er nå Huawei tilbake som aktør i Frankrike. At landet også eksporterer mye vin og Champagne til Kina er en medvirkende årsak til at Frankrike nøler med å starte en handelskrig med Kina. Frankrike har også en enorm mote og kosmetikkindustri som lenge har levd godt på et enormt kinesisk marked.

Bølge av protseter

Også i land som Italia, Spania og Tyskland støter USA på problemer når de ber om solidarisk handelskrig. EU-myndighetene har langt på vei forsøkt å hjelpe USA med å innføre økte tollsatser, men dette har ikke falt i god jord hos europeiske næringsliv. Både industriledere og politikere protesterer kraftig. Nylig satt for eksempel Tyskland seg fullstendig på bakbeina, da EU ville innføre over tretti prosent toll på elektriske biler fra Kina. Akkurat som Canada nå er i ferd med å gjøre. EU politikerne hadde ikke tatt høyde for at Kina er det viktigste markedet for tyske bilmerker som BMW, Mercedes og Volkswagen. Sistnevnte gikk ut og sa at en slik toll ville rive beina vekk under den store tyske hjørnesteinsbedriften.

Mørke skyer

Canada risikerer akkurat det samme som Tyskland. Bare raps alene betyr 13 milliarder kanadiske dollar årlig i eksportinntekter for Canada. Det kan rett og slett bli fryktelig dyrt for landet dersom Kina svarer med toll på rapsen. Ifølge en rapport fra The Observatory of Economic Complexity ved University of Alberta er Canadas årlige eksport til Kina verdt om lag 24 milliarder dollar. Merkelig nok troner kull-briketter øverst på denne listen. Også her kan Kina øke tollen, fordi de har andre og gode kilder for kull, fra for eksempel Mongolia.

Erstatte varer

For Europa kan er en handelskrig mellom Kina og Canada dårlig nytt fordi den bidrar til å forverre en allerede svært presset situasjon. Hvis Canada mister viktig eksport må de se seg om etter andre som vil kjøpe varene. Akkurat som for USA vil det da være i Canadas interesse at Europa skrur opp handelskrigen med Kina. Alle produkter Europa må erstatte på grunn av krig i Ukraina og på grunn av vår vilje til å hjelpe USA med handelskrig med Kina, - blir i stor grad erstattet med importerte varer fra USA, - til langt høyere priser.På lang sikt har både Ukraina krigen og handelskrigen med Kina derfor svært negative konsekvenser for Europa og europeisk industri. Kanskje klarer ikke Canada å gjøre det samme som USA, nemlig å dytte varene de ikke får solgt til Kina over på Europa. Canadas største eksportartikkel til Kina er for eksempel kullbriketter. Det er lite sannsynlig at EU vil importere mer av denne typen forurensning.

Hovedsiden

Adm:

@motparten.no

Kundeservice
kundeeservice@

Kontakt:

Motparten.no
Elevine Heedes vei
4839 Arendal