Foto: pixabay/motparten
Tekst: Ludvig Storn
Dato: 12.10.24
Cognac-produsenter i Frankrike protesterte tydelig før EU-innførte straffetoll mot Kina. Franskmennene fryktet at Kina ville hevne seg med toll på franske produkter som selger bra. På listen fantes blant annet Cognac. Nå har akkurat det franske næringsliv fått bekreftet at det de fryktet mest har skjedd. Kina har innført toll på et av Frankrikes viktigste eksportprodukter, - Cognac.
Varslet katastrofe
Det som ikke skulle skje har skjedd. Mange europeiske næringslivsfolk er ekstra forbanna på EU-politikerne fordi de ikke manglet advarsler. Advarslene og protestene kom fra alle hold. Fra politikere og næringsliv i land som Italia, Spania, Frankrike og Tyskland. Protestene fra kompetente industriledere var til ingen nytte. De talte for døve ører. EU-politikerne ville ikke høre. Brussel lyttet mer til amerikanske råd enn til den europeiske industrien. Det straffet seg. Når har det europeisk næringsliv fryktet ville skje, - skjedd. Som hevn på Eu-toll svarer Kina med toll på viktige europeiske eksportprodukter. De startet med Cognac.
Frankrike mye å tape
Kina er tradisjonelt en svært viktig handelspartner for Frankrike. Det er ikke bare vin og Champagne som finner veien til Østen. Landbruksprodukter, gourmetprodukter, klær og kosmetikk, fra merker som Louis Vuitton, Chanel, Hermès, og L'Oréal har stor popularitet blant kinesiske forbrukere. Frankrike selger til og med fly til Kina. Airbus har en betydelig tilstedeværelse i Kina med momtering i Tianjin, som produserer A320-fly for det kinesiske markedet. Derfor har også Frankrike satt foten ned mot Brussel. Frankrike har til og med snudd fullstendig i Huawei-saken, og tillater likevel det kinesiske firmaet å bygge ut 5G nettverk.
Vil ikke betale for USA
Politikere og industriledere i Europa forstår ikke hvorfor de skal betale for USAs handelskrig med Kina. Nå er tyske industriflaggskip redde for at de er de neste på listen. Det er faktisk svært sannsynlig, fordi Cognac-tollen var et resultat av EUs nye ekstrem toll på kinesiske el-biler.
Tyske produkter neste
Når EU-politikerne i Brussel sier de at legger toll på kinesiske elbiler for å hjelpe europeiske bilfabrikanter, får dette tyskerne til å se rødt. De peker på at de selger veldig mange biler til Kina. De gjør det i motsetning til amerikanske bilfirmaer veldig bra i Kina. Det er ikke Mercedes, BMW og Volkswagen sin skyld at USA lager biler med for dårlig kvalitet. Og det er heller ikke Frankrike sin skyld at USA ikke har et eget druebrennevin som ser populært i Kina.
Urimelig for Tyskland
Kina er det viktigste markedet for Tysklands største bilprodusent Volkswagen. Representanter for bilprodusenten går derfor ut og advarer om alvorlige konsekvenser dersom de nye tariffer innføres. Han sier som andre kritikere at dette vil utløse kinesiske gjengjeldelsestiltak som vil være katastrofale for Europa. Europa har fått klippet av billig energi fra Russland. Skal man nå også klippe av billige produkter fra Kina, kan det føre Europa inn i et økonomisk uføre uten sidestykke i moderne tid. Europa har rett og slett ikke råd til en krig på to fronter. Spesielt ikke fordi det er unødvendig. Som mange Europeiske næringslivsledere peker på. Europa har gode konkurransedyktige produkter.
Politikere protesterte
Den tyske transportministere Volker Wissing er tydelig når han forklarer Tysklands syn på saken. Biler må bli billigere gjennom mer konkurranse, åpne markeder og betydelig bedre forretningsbetingelser i EU, ikke gjennom handelskrig og markedsisolasjon. Også Kansler Olaf Scholz har blandet seg inn i striden. Han pekte på at mange elbiler importert fra Kina også blir produsert av vestlige produsenter. Volkswagen lager for eksempel de kommende natriumbilene sammen med Kina.
Toppen
Tror ikke på kommisjonen
Også Tysklands bilindustriforening VDA har nå blandet seg inn i striden. De støtter bilindustrien i opprøret mot EU-politikerne. VDA sier at de går inn for fri og rettferdig handel. I denne lite tvetydige uttalelsen ligger en klar melding til politikerne om at bilprodusentene ikke tror på påstandene om at det er subsidier som ligger til grunn for at EU nå vil lage en handelskrig med Kina. Alle sammen er redde for kinesiske gjengjeldelser på europeisk merkevarer. I denne omgang er det Cognac, men snart kommer turen til tyske produkter. Kina har i realiteten ikke annet valg enn å svare med samme mynt.
EU systemet i fare
Siden USA satte i gang handelskrigen i 2018 har vi sett økende europeisk import av amerikanske datamaskiner, mobiltelefoner, rutere, industrimaskiner landbruksprodukter og energi. USA er nå største leverandør av LNG gass etter at "noen" sprengte Nord Stream gassledningen til Tyskland. Krigen i Ukraina og Europas villighet til også å hjelpe USA med en krig mot Kina er ikke bare dyrt for Europa, - men det kan være spikeren i kista for hele EU-systemet. For mange næringslivsledere føles det som å bli dolket i ryggen av sone egne, når politikerne i Brussel sørger for mindre salg, mindre inntekter og fallende aksjekurser på europeiske flaggskip som Volkswagen eller Remy Martin Cognac.
Forstår ikke
Fordi protestene fra både europeisk næringsliv og europeisk politikere har vært så kraftige er det ikke mange som er sinte på Kina. Alle vet at det er EU som har startet handelskrigen, men få forstår hvorfor. Europeiske flaggskip innen bilindustri, vin, brennevin, kosmetikk og mote, - har gang på gang sagt at de ikke har de samme problemene som amerikanske firmaer som selger lignende produkter. Europeisk produkter er veldig bra. De er kjempepopulære i Kina. Vi snakker om tradisjonsrike produkter med svært høy internasjonal status.
Svært alvorlig situasjon
Produkter som Roquefort-ost og fransk Champagne er svært populære i Kina. Det er ubegripelig for europeisk næringsliv at politikerne midt i en alvorlig situasjon der Europa har klippet navlestrengen med billig energi fra Russland, - straks kaster seg inn i en potensielt katastrofal handelskrig med Kina. Europeiske næringslivslederne fnyser av EU-kommisjonens trøstende ord om at de vil utfordre Kinas tollsatser i Verdens handelsorganisasjon (WTO). Det er bare et spill for galleriet.
Børsras
Nå stuper viktige europeiske aksjer på børsene. Det er som en dobbelt straff for de som driver butikken. For dem er det smertefullt at det er deres egne politikere som er skyld i elendigheten.Luksusfirmaet LVMH som produserer Hennessy falt omlag tre prosent, Verre gikk det med Remy Martin (Cointreau), som falt hele åtte prosent. Også Mercedes-Benz, BMW, Volkswagen og Porsche falt på børsene. Nå har analytikere hos Jefferies kommet med dystre spådommer også for forbrukerne. De mener konsekvensene av EU-politikken kan føre til tyve prosent dyrere varer, noe som også vil ramme det norske Vinmonopolet. Jefferies tror leverandørsalget kan tape seg minst tyve prosent.
Kan eksplodere
Den franske handelsministeren Sophie Primas er heller ikke i tvil om årsaken til all elendigheten. Hun sier rett ut at den kinesiske tollen er et gjengjeldelses tiltak etter EUs beslutning om å heve tollsatsene på kinesiske elbiler. Kinas handelsdepartement har sagt klart i fra at de vil svare på en hver toll EU legger på deres produkter. Ny toll vil komme proporsjonalt med innføringen av EU-toll. I følge kinesiske talsmenn er det i første omgang snakk om ny toll på biler, svinekjøtt og meieriprodukter. Sistnevnte høres kanskje uskyldig ut, men bak ordet "meieri" finner vi for eksempel et annet svært populært fransk eksport produkt - ost. Og snakker man om biler er det de store tyske lokomotivene Mercedes og Volkswagen som vil rammes hardt. Det vil få negative økonomiske konsekvenser for hele Europa.
Hovedsiden