Indonesia valgte kinesisk tog

WHOOSH - først i Sørøst-Asia

Whoosh HSR suser avsted i 350 km/t mellom Jakarta og Bandung i Indonesia. Banen er den første høyhastighetsjernbanen i Sørøst-Asia, og skal få endelig stopp i Surabaya. Prisen hadde nådd 73 millarder norske kroner da de åpnet dørene for publikum i fjor.

Foto: KCIC/motparten
Bildetekst: De nye togene reduserer reisetiden fra 3 timer til førti minutter
Tekst: Rune Ollestad
Dato: 16.05.24

Byggingen av den indonesiske høyhastighetsbanen startet allerede i 2015, og var planlagt ferdig i 2019, men kom ikke i drift i 2023. Banen drives av Kereta Cepat Indonesia China (KCIC) og har en foreløpig lengte på 143 kilometer. Kanskje ikke så imponerende i forhold til Kinas 15 000 kilometer.

Asia stort

Også Kina, Taiwan og Japan har høyhastighetstog, men disse landene er ikke en del av Sørøst-Asia, som består av Myanmar, Thailand, Laos, Kambodsja, Vietnam, Malaysia, Singapore, Indonesia, Filippinene, Brunei og Øst-Timor.

Muslimsk

Indonesia har verdens største muslimske befolkning, med Pakistan og India som nummer to og tre. Derfor er det mange som ser til regionen. Av Indonesias nesten tre hundre millioner innbyggere er omlag nitti prosent muslimer. Landet har også mange kristne og praktiserer religionsfrihet.

Europa-nei

EU stoppet nylig en kontrakt mellom kinesiske Qingdao Sifang Locomotive Co og myndighetene i Bulgaria. EU påstod at den kinesiske bedriften ikke bød på rettferdig konkurranse fordi den fikk penger av myndighetene i Kina.

Proteksjonisme?

Før tog-bråket hadde ni andre kategorier av kinesiske produkter, som elektriske biler, allerede vært gjenstand for EUs antisubsidie undersøkelser. EU-tjenestemenn mener dette vil beskytte egen industri.

Finnes unntak

Land som Ungarn og Frankrike mener det stikk motsatte. Ungarn har laget 36 batterifabrikker med kinesisk hjelp og latt kineserne bygge ut 5G. Nylig skrev motparten også om Frankrike som går utvider samarbeidet med kineserne.

Trussel

Forskere ved universitetet i Singapore peker på at EU har kastet ut teknologibedrifter som Huawei under dekke av at de er en sikkerhetstrussel, og at den virkelige årsaken er at USA måtte finne et marked for varer de ikke får solgt til Kina, som for bare få år siden var USAs største handelspartner.

Toppen

Skvis

Både kapitalistiske og ikke-kapitalistiske land i Sørøst-Asia er svært Kina-vennlige. Også i Thailand arbeides det iherdig med kinesisk høyhastighetstog, og til og med en ny toglinje til Kina. Pilarene for det nye hurtigtoget fra Bangkok har allerede nådd den populære feriebyen Hua Hin. Forskere i Asia peker på at Europa kan ha kommet i en amerikansk skvis der de nå fører krig på to fronter.

Dyrt

Det er dyrt å finansiere Ukraina med våpen, og konsekvensene av krigen er også dyrere energi og matvarer. Asiatiske analytikere peker på at å utestenge gode og billige kinesiske produkter, som Europa uansett ikke lager selv, virker som dårlig butikk for regionen. Europa opplever nedgang, mens USA opplever oppgang. Også i forhold til framvoksende økonomier som man har i Thailand og India faller land som Norge fra. Det er dyrt å hjelpe USA.

Ikke dumme

Mange forskere peker også på at det er farlig å fordumme disse landene for deres samarbeid med Kina. Thailand har for eksempel vært en viktig alliert av USA i Sørøst-Asia under hele den kalde krigen. De var med i Sørøst-Asia-traktatorganisasjonen (SEATO) og undertegnet flere bilaterale avtaler med USA. Alliansen inkluderte militært samarbeid, økonomiske bånd og et velutviklet diplomatisk engasjement. Thailand har også alle sine offentlige veier merket på engelsk.

Advarte Europa

Ser man på Ungarn og Frankrike, eller Thailand og Indonesia, så kan det se ut som det økonomiske samarbeiet med Kina går svært bra, og at land som Norge handler uklokt når de ukritisk kaster kineserne på dør hver gang det passer USA. Og Europa ble tydelig advart om dyrtid, men lukket fullstendig ørene for gode råd, - selv fra vennligsinnede USA-allierte som Thailand. Som de asiatiske forskerne noe hånlig bemerker var Kina USAs viktigste handelspartner helt inntil 2018.

Fikk rett

Analytikere i Thailand og Indonesia tror at USA fort kan snu på flisa og vende tilbake til utstrakt handel med Kina dersom det passer dem. Amerikanske Elon Musk har akkurat vært i Kina og skrevet under en avtale som sikrer kinesiske Baidu en plass i Teslaen. Det er på ingen måte utenkelig at USA og Kina blir venner igjen. Da kan det føles ubehagelig for de europeiske landene som tok regningen for USA både i Ukraina og i handelskrigen med Kineserne.

Hovedsiden

Adm:

@motparten.no

Kundeservice
kundeeservice@

Kontakt:

Motparten.no
Elevine Heedes vei
4839 Arendal