Demontering
Den metoden som er mest miljøvennlig er fragmentering eller manuell demontering, men den er i følge forskerne svært avhengig av menneskelig arbeidskraft, hvilket gjør prosessen mindre lønnsom. I følge Fredrik Andresen hos Batteriretur Høyenergi har alle som produserer batterier, elbiler og hybridbiler et såkalt produsentansvar. Det betyr at produsentene har ansvar for å ta bilen ut igjen av markedet når den har gått sin siste mil, og gjenvinne hele bilen, også høyenergibatteriet, slik at materialene i batteriet går inn i kretsløpet igjen.
Konsesjon
På papiret høres dette flott ut, men det er det ikke. Autoretur AS er eid av Bilimportørenes Landsforening (BIL). På vegne av alle som importerer nye og brukte biler, samler non-profitselskapet Autoretur inn og gjenvinner vrakbiler. Det er Miljødirektoratet som har gitt Autoretur, som den eneste i Norge, konsesjonen og godkjenning som landsdekkende returselskap. Autoretur garanterer ikke at batteriene blir fragmentert, men de garanterer at batteriene blir oppbevart sikkert og resirkulert. Men hva er det?
Naive nordmenn
I andre land blir høyenergibatteriene til elbiler resirkulert på samme måte som de vanlige batteriene, for eksempel som blybatteriene. De blir brent. I Norge blir høyenergibatterier i elbiler og ladbare hybrid-biler samlet inn og demontert under strenge regler. Mange el-bilister tror at alle høyenergibatterier går til fragmentering og at man klarer å utvinne litium som føres tilbake i produksjoneskjeden. Det er ikke riktig. Det produseres ikke ett eneste gram litium, verken i Norge eller på søsterfabrikken i Sverige.
Arendal Kommune
Hvorfor fragmenterer man ikke i andre land? I en analyse på vegne av Arendal kommune, Haugaland Næringspark og Rana Utvikling har man sett på tilskuddsordninger innen batterinæringen i USA, EU, Norge, og i Asia. Analysen ble ledet av Leo A Grünfeld, med Piotr Śpiewanowski og Einar Stoltenberg Wahl som prosjektmedarbeidere.
Spill for galleriet
Resirkuleringsfabrikken til Northvolt i Skellefteå mottok 15,7 millioner Euro i 2020 som støtte fra Naturvårdsverket (svenske miljømyndigheter) I Norge blir noen av de utladede battericellene fra Batteriretur sendt inn til et tilsvarende fragmenteringsverk på Øra, der batteriet knuses og kvernes. De ulike materialene inne i battericellene, og de sjeldne metallene ender opp som et svart pulver: Black Mass. Det bærer sitt navn med rette. Batterifabrikkene og resirkuleringsanleggene i Europa mottar enorme summer i subsidier og støtte fra EU og lokale myndigheter, for så å eksportere svineriet tilbake til Aisa.
Europa
Verkor, et fransk selskap dedikert til utvikling av litium-elbilbatteriar fikk nylig 659 millioner euro fra Den europeiske kommisjonen i tråd med EUs regler for statsstøtte. Denne betydelige investeringen er øremerket litium-elbilbatteri-produksjon ved den gigantiske fabrikken i Dunkerque. Fabrikken fikk ikke en krone til fragmenteringsanlegg der de kan gjenvinne de spesielle stoffene i litium-batteriene. Inntil man finner ekte løsninger for resirkulering og ikke bare eksporterer problemet, bør staten tenke seg om før den subsidierer mer.