Foto: Jesper Enerstvedt/motparten
Tekst: Christer Mæland
Dato: 13.10.24
I følge den svenske avisen Sydsvenskan er "batteritillverkaren Northvolt i en akut likviditetskris och har varslat 1600 anställda om uppsägning. Dessutom har bolaget pausat flera stora satsningar.”
Dyrt og dårlig
Den svenske avisen melder at BMW kansellert ordre på grunn av forsinkelser og kvalitetsproblemer. Avisens kilder melder om harde forhandlinger mellom långivere og eiere. Alle problemene kommer i tillegg til at Northvolt Ett Expansions gikk konkurs. Det er delen av Northvolt Group som stod for bygging og kontrakter.
Får ikke hjelp
Motparten skrev så sent som i mai 2024 at det ikke så lovende ut for batterifabrikken i Arendal, og at den ville bli avhengige av subsidier. Nå forteller norske Finansavisen at den svenske regjeringen ikke vil subsidiere og redde Northvolt. Derfor stenges deler av selskapets fabrikk i Skellefteå. Den svenske statsministeren Ulf Kristersson avviste også å hjelpe. Han sa rett ut på en dedikert pressekonferanse, at den svenske staten ikke hadde vurdert å bli deleier i Northvolt.
Staten subsidierer
Morrow Batteries i Arendal og Northvolt i Sverige er søsterbedrifter. Begge selskapene er engasjerte i produksjon av litium-ion batterier. Morrow Batteries ble etablert i 2014, mens Northvolt ble etablert i 2016. Staten har ifølge Finansavisen investert 1,73 milliarder kroner i subsidier og investeringer til Morrows via ulike offentlige kilder. Til samme avis sa investoren Jan-Petter Sissener at ingen andre enn staten er dumme nok til å investere i en batterierifabrikk i Arendal. Han pekte på at fabrikken ikke har noen komparative fortrinn.
Stor tro
Personalsjef i Morrow batterifabrikken i Arendal, Elisabeth Meidel, har uttalt til NRK at hun har veldig stor tro på batterifabrikken som bygges i Arendal. Morrows har sagt at de skal utvide til tre gigafabrikker og 2500 arbeidsplasser innen 2030. Ser man på konkursen og problemene søsterfabrikken i Sverige opplever, kan dette virke i overkant optimistisk. Motparten har i en serie artikler tidligere pekt på hvorfor de skandinaviske batterifabrikkene kom til å få problemer.
Toppen
Den norske staten har subsidiert Morrow Batteries med 1,73 milliarder kroner gjennom statseide energiselskap, Innovasjon Norge og klimafond som Nysnø.
Satser på skitne triks
Kina er en konkurrent man er klar over, men investorene har håpet at myndighetene ville stenge asiatene ute med toll og straffetiltak, slik man har forsøkt med Huawei og elbiler. Det finnes likevel konkurrenter i Europa som Morrows vil slite med å slå. For eksempel Ungarn. Landet er ledende i Europa og ligger på global tredjeplass i batteriproduksjon. Statsminister Viktor Orbán legger ikke skjul på at samarbeidet med Kina om bilbatterier er god butikk for landet. Faktisk er ikke statsministeren snauere enn at han i intervju har sagt at Ungarn med kinesisk hjelp snart skal gå forbi USA.
Umulig konkurranse
Ungarn har allerede trettiseks batterifabrikker bygget av kinesere. Ungarerne mener det er fullt mulig å ha et godt og rasjonelt forhold til Kina, selv om man er NATO-medlem. Orban mener resten av Europa som snubler i egne ben, og ikke ser den store historiske sammenhengen. Morrows må også konkurrere med Storbritannia som har invitert en gigant fra et BRICS-land til å lage fabrikk i Somerset. Bak den nye Agrata fabrikken i England finner vi Tata Group med morselskap Tata Sons Pvt. Ltd. Det er et indisk selskap med hoveddelen av aksjepostene i Tata-gruppen som eier enorme landområder i India, samt teplantasjer og stålverk. Ser man på batterifabrikkene i England og Ungarn, og hvilke krefter som står bak, er det vanskelig å se hvordan svenske Northvolt og norske Morrows skal klare både krav til kvalitet og lønnsomhet.
England og Ungarn
Kina er den desidert største enkelt-investoren i Ungarn. Bare i 2023 pøste kineserne inn med over ti milliarder euro. Med kinesisk hjelp akter Ungarn å bli den nest største leverandøren av litium-ion batterier på jordkloden. I England er folk i ekstase over den nye gigafabrikken Agrata,- som skal bygges i landlige omgivelser i Somerset. Det blir Storbritannias største batterifabrikk for elbiler. I følge engelske BBC har det ikke vært et større prosjekt i nyere historie. Fabrikken får 4000 ansatte. For å kunne konkurrere med indere og kinesere vil Arendal og Morrows være avhengige av en permanent strøm av subsidier, helst i kombinasjon med handelskrig og utestengelse av konkurrentenes produkter.
Hovedsiden