Foto: Ferrosur CC BY-SA 4.0/TheContrapart.com
Tekst: Christer Andre Mæland
Dato: 27.11.24
Den nye Mexicokanalen er ikke en kanal i ordets rette forstand hvis man tenker på at det må være vann i den. Den nye kanalen er en moderne togbane med tilhørende motorvei som går fra kyst til kyst på det smaleste punktet mellom Atlanterhavet og Stillehavet.
Chilisaus
Mexico har satt av fem milliarder dollar for å få fremskynde arbeidet med en ny kanal som skal forbinde Mexicogulfen med Stillehavet. Kanalen heter Interoceanic Corridor of the Isthmus, forkortet til CTIT. Den skal konkurrere med Panamakanalen. Isthmus er den delen av Mexico som ligger mellom 94. og 96. meridian vestlig lengdegrad. Kanalen skal gå gjennom den sørlige delen av Veracruz og Oaxaca. Her finner vi blant annet små steder som Tabasco, som har gitt navnet til den umåtelig populære chilisausen.
Raskere og billigere
Varene som skal gjennom Mexicokanalen må losses av og på to ganger for å ta toget det korte strekket fra kyst til kyst. Rapporter og analyser viser likevel at ruten er raskere og billigere enn alternativet i Panama. Årsaken er at det er 1500 kilometer fra Mexicokanalen til Panamakanalen, en omvei på 3000 kilometer. Dessuten kan man ikke bare seile gjennom Panamakanalen. Den opererer med et tungvint slusesystem der alle skip må stoppe opp og vente.
Tehuantepec-ruten
Før åpningen av Panamakanalen var strekningen der man nå bygger Mexicokanalen allerede en transportrute over land kjent som Tehuantepec-ruten. Årsaken til at man ikke laget en større transportrute her tidligere er at den nordlige siden av isthmus er en sumpete jungel. Tidligere sa ingeniører og arkitekter at det var umulig å bygge en jernbane her. I dag er situasjonen helt annerledes. Flere entrepenører konkurrerte om å bygge jernbanen.
USA er informert
Mexicos tidligere utenriksminister Alicia Bárcena var nylig i Washington for å forklare seg til amerikanske myndigheter. Hun la ikke skjul på hvor viktig prosjektet er for Mexico. Kanalen vil til og med ha betydning for flyktningestrømmen fra Mexico til USA. I følge ministeren er løsningen på migrasjon i nord å utvikle sør. Det er akkurat det byggingen av den nye "kanalen" innebærer. Kanalen gjør noe annet som er enda viktigere. Den gir Mexico makt over frakt av varer for tusenvis av milliarder av dollar.
Viktig for Mexico
Corridor of the Isthmus of Tehuantepec (CIIT) var en topp prioritet for administrasjonen til tidligere president Andrés Manuel López Obrador. Det er kanalen også for Mexicos nye kvinnelige president Claudia Sheinbaum. Hun ble historisk da hun som første kvinne ble ble president i Mexico i 2024. Hun har allerede fortalt landets 129 millioner innbyggere at kanalprosjektet CTIT vil skape mange arbeidsplasser og forbedre den økonomiske utvikling i regionen ved å koble Atlanterhavet og Stillehavet sammen. Kanalen vil gi Mexico makt.
Toppen
Godt forhandlingskort
Hvordan kanalbyggingen passer sammen med Donald Trumps siste uttalelser om å legge toll på mexicanske og canadiske varer er ennå ukjent. Trumps trusler er nok ikke populære hos Mexicos nye president Sheinbaum. Hun vet at amerikanske transportfirmaer kan spare millarder av dollar på billigere frakt gjennom den nye kanalen. Det vil hun nok bruke for alt det er verdt hvis USA også starter handelskrig med Mexico.
Straffetoll
Kanalen vil posisjonere Mexico som en logistikksone av global betydning. Derfor vil den være et utmerket forhandlingskort overfor Trumps trusler om straffetoll på Mexicanske varer. Da kan det fort hende at amerikanske firmaer må sende alle varene sine den lange omveien om Panama-kanalen, eller betale en tilsvarende avgift gjennom den nye Mexicokanalen.
Hektisk aktivitet
Meksikanske tjenestemenn har allerede møtt USAs presidentkoordinator for global infrastruktur og energisikkerhet, Amos Hochstein. Mexianske tjenestemenn har også hatt møter med Homeland Security Advisor for president Biden, og Elizabeth Sherwood-Randall. USA forstår nå at CIIT er skal forbinde Stillehavet og Atlanterhavet med et hypermoderne fraktesystem med tilhørende motorvei.
Global kanal
Rapporter og analyser viser at frakten gjennom Mexicokanalen vil bli minst ti prosent billigere enn gjennom Panamakanalen. Den vil også bli raskere, noe som er viktig for mange som selger varer. På et arrangement organisert av U.S. Chamber of Commerce ble det lagt fram dokumenter som viser at den nye frakteruten også er viktig for Asia, Sentral- og Sør-Amerika. Den vil ikke erstatte Panama kanalen, men den vil bli et viktig supplement. I første omgang vil den dekke mye av etterspørselen i øst- og midtvestregionene i USA.
Enorme beløp
Man snakker fra dag èn om millarder av dollar i frakt. Derfor har den nye transportruten satt himmel og jord i bevegelse i USA. Den amerikanske visehandelsministeren Don Graves Jr. og viseadministrerende direktør i International Development Finance Corporation, Nisha Biswal, har møtt representanter for Mexicos regjering. Det har også seniordirektør i Det hvite hus for energiinvesteringer Lyndsey Merril. Dette viser at USA tar byggingen av kanalen på største alvor, og helt sikkert vil posisjoneres seg godt i forkant.
Kan bli bråk
Mange er nå bekymret for at Donald trumps trusler mot Mexico og Canada om straffetoll vil få negative koneskvenser for USAs bruk av den nye kanalen. Strekningen fra Coatzacoalcos til Salina Cruz har plutselig blitt en av verdens viktigste veier og må nok finne seg i betydelig oppmerksomhet i årene som kommer. Snart vil det passere millioner av containere årlig. Amerikanske og internasjonale analytikere har for lengst slått fast at CTIT blir et alternativ til Panamakanalen.
Hovedsiden