Foto: Pixabay/motparten
Bildetekst: USA sliter ikke bare med overvekt. En rekke problemer fører til dårlig produktivitet.
Tekst: Jesper Enerstvedt
Dato: 01.07.24
Lederartikkelen kommer ut hver måned. Ofte løfter den frem de tause stemmer, men denne måneden er det svært mektige menn og kvinner som utgjør motparten. Bedriftsledere for tyske Mercedes og franske Airbus vil ikke lenger ta regningen for amerikanske slektninger. Nå taler de Brussel midt i mot, og hevder tiltakene politikerne vil innføre mot Kina vil ramme europeisk økonomi hardt.
Grusomme tall
Centers for Disease Control and Prevention (CDC) rapporterer at omtrent 42,4% av voksne og 19,3% av barn og unge i USA var overvektige i 2017-2018. Alkoholrelaterte dødsfall er en betydelig folkehelseutfordring, med over 95 000 dødsfall per år tilskrevet alkoholrelaterte årsaker. I 2021 døde mer enn 100 000 amerikanere av narkotikaoverdoser, en rekordhøy økning drevet av fentanyl.
Edruelig
Kina har en edruelig befolkning uten fedme og narkoproblemer, og som dessuten jobber billig og lenge uten å klage. Også Europa klarer seg godt, der “tynne” franskmenn og kvinner leverer merkeverarer som Champagne og Cognac. Italienerne har olivenolje, Gucci og Ferrari og selvsagt viner fra Toscana. Tyskland klarer seg enda bedre. De har bilprodusenter som Volkswagen og Mecedes som er store i Kina. I USA er det stikk motsatt. Landet klarer ikke lenger matche den kinesiske prisen eller kvaliteten.
Vil at “besteforeldrene” skal betale
Politikerne i USA trodde at resepten var handelskrig mot Kina, og at det ville gå greit å sende dyre og avlegse produkter de ikke fikk solgt til Europa. En stund så de ut til å lykkes, men i den siste tiden har Europa våknet til en storm av protester fra bedriftsledere og politikere som ikke vil bli dratt med i det amerikanske dragsuget. USA oppfører seg nesten som unger på ferie som ringer hjem etter å ha brukt opp pengene. Det går kanskje èn gang, men ikke hvis det blir en uvane.
Opprør i flere land
Tyskland mener vedtaket om 38 prosent toll på kinesiske elbiler vil ødelegge tysk industri. Frankrike vil heller ikke krangle med Kina. De ønsker ikke at kineserne skal svare med toll på gourmetprodukter, vin, brennevin, klær og kosmetikk. Frankrike har Champagne, Bordeaux, Cognac, Louis Vutton, Loreal og ikke minst flyselskapet Airbus med egen produksjonslinje i Kina. I Italia er de redde for at kineserne skal legge toll på Guccii, Prada, Ferrari og viner fra Toscana og Piemonte. I motsetning til USA har Europa en rekke merkevarer som er svært populære i Kina.
Dyrt og dårlig
Det er bred enighet blant analytikere globalt at handelskrigen melom USA og Kina startet fordi amerikanske produkter ikke kunne konkurrere med kinesiske produkter. Amerikanske bilorganisasjoner sa rett ut at den amerikanske bilindustrien ville dø dersom Kina fikk fritt spillerom i USA. Derfor startet Donald Trump en regelrett handelskrig med Kina der han satte opp tollen på kinesiske produkter for å beskytte amerikansk bilindustri. Siden har krigen eskalert til å bli total.
Ufattelige beløp
USAs eksport til Kina sank allerede i begynnelsen av handelskrigen. En rapport fra Amerikanske Peterson Institute for International Economics (PIIE) i januar 2020, estimerte at den amerikanske eksporten til Kina hadde blitt redusert med rundt 30 milliarder dollar årlig som følge av handelskrigen. Det er tre hundre millarder kroner. Også US-China Business Council, USCBC, estimerte at eksporten hadde blitt redusert med 26 milliarder dollar årlig. I dag har den amerikanske handelskrigen tatt av. Nylig signerte Biden-administrasjonen en lov om 100% straffetoll på kinesiske elbiler.