Gammel idè får nytt liv takket være ny teknologi.

Luftige skotske planer

Snart kan du løse billett og seile sakte som en fugl på himmelen over det vakre skotske høylandet eller over havet til Orkenøyene. De planlagte skotske lufskipene er ikke som noe annet du har sett før.

Bildetekst: Snart kan du seile sakte over himmelen og nyte skotsk natur i passende høyde.

Bildetekst: Prototypen er kanskje ikke like fancy som modellene som skal lokke investorer.
Foto: HAV/motparten
Tekst: Johan Olav Enerstvedt
Dato: 02.06.24

Det Bedford-baserte Hybrid Air Vehicles (HAV) vil lage ti luftskip som skal opererere på Orknøyene og Shetland. Luftskipene skal også trafikkere ruter i det såkalte Highlands og i både Western Isles og Northern Isles.

Stort behov

En Airlander-prototype viser at farkostene kombinerer luftskip og fly-teknologi med faste vinger. Ifølge firmaet kan "Airlander 10" frakte hundre passasjerer og ti tonn gods. Flyet passer perfekt på strekninger som er for korte til tradisjonelle fly, men der tog, buss, bil og båt av forskjellige årsaker ikke egner seg best.

Romfartsteknologi

Airlander blander utprøvde romfartsteknologier med tradisjonelle sylindriske luftskip. Det oppblåsbare skroget er laget av fleksibelt komposittmateriale og bruker helium som løftegass.

Banebrytende

Airlander bruker teknologi fra både fly, helikoptre og de nye VTOL-flyene som V-22 Osprey. Dette gjør at luftskipet kan ha vektorisert skyvekraft for løft og kontroll. Denne kombinasjonen gjør Airlander til en banebrytende farkost ingen har sett maken til.

Hybrid

Selskapet har som mål om å bruke hybridelektrisk kraft ved å ha to fornbrenningsmotorer og to elektriske motorer. Dette mener menneskene bak HAV vil gi en 90 % reduksjon på utslipp i forhold til andre fly som kan betjene de samme rutene. Dersom driftsikkerheten kan tas vare på hundre prosent vil alle fire motorer være elektriske.

Perfekt for turister

Tom Grundy, talsmann for HAV, mener skipene egner seg til mer enn passasjer og godstransport, fordi den lave farten gjør skipene perfekte for sultne turister som vil beskue det storslagne landskapet i områdene skipene er designet for å operere.

Toppen

Fabrikk

Planene er det ingen ting i veien med. Produksjonen vil foregå ved Carcroft Common i South Yorkshire. Flyene av typen Airlander 10 ser svært spennende ut på papiret, men om det blir med de luftige planene gjenstår ennå å se.

Dårlig rykte

Det er nå så lenge siden LZ 129 «Hindenburg» eksploderte i et flammehav i USA, at folk nesten har glemt hvorfor man sluttet å bruke luftskip. Det tyske luftskipet Hindenburg vsom ble bygget i 1935 var heller ikke et dårlig skip. Derfor kunne det kjøre over hele Atlanterhavet helt til Amerika i 1935. På den tiden var det mange luftskip i drift over alt, men Hindenburg var det største, og ble sett på som kongen av luftskip.

Spektakulært sorti

Det var ikke mye kongelig over luftskipets sørgelige endelikt. Den 6.mai 1937 eksploderte skipet da det skulle fortøye i New Jersy, USA. Foran sjokkerte journalister, tilskuere og musikkorps som hadde kommet for å ta imot skipet, brant det opp på sekunder, og synligjorde en stor svaket, nemlig at skipet løftet seg med den svært brennbare hydrogengassen. Selv den minste gnist ville derfor bli katastrofal. Kanskje fordi skipet eksploderte på direkten ble det en umiddelbar stopp i bruk av luftskip til transport.

Lattergass

I dag er den såkalte «Hindenburg»-ulykken i New Jersey glemt. Men eierne av HAV som skal lage de nye luftskipene i Skottland har ganske sikkert god kjennskap til historien. Derfor er det ikke et et eneste gram hydrogen ombord i de skotske skipene. Tvert imot skal skipene gå på lattergassen helium, så ved en eventuell lekasje vil det verste som skjer være at folk får Donald Duck stemme og ler seg ihjel.

Helt sikkert

Helium-gassen er nemlig luktfri, fargeløs, ikke-brennbar, giftfri, forurenser ikke og reagerer heller ikke med andre substanser.

Hovedsiden

Adm:

@motparten.no

Kundeservice
kundeeservice@

Kontakt:

Motparten.no
Elevine Heedes vei
4839 Arendal