Mange får sjokk når de nektes hjelp

Raser mot reiseforsikring

Selv om du er topp-forsikret og har alt på stell kan det hende at du havner i kjempeproblemer dersom flyet ditt blir kansellert. I forsikringspolisen står det at den dekker både forsinkelser og kanselleringer, men i vilkårene med liten skrift står det at det ikke er sikkert de vil hjelpe deg likevel.

Motpartens redaktør skulle bare på en direkteflight fra Beijing, Kina, til Oslo i Norge, - men endte opp i Brussel i Belgia en hel dag.

Foto: Enerstvedt/theContrapart
Tekst: Rune Ollestad / Beijing
Dato: 13.06.25

Motpartens redaktør opplevde selv en slik situasjon. -"Ja, jeg sto på flyplassen i Beijing da flyet mitt plutselig ikke var å se på tavlen over avganger", forklarer han. Da han tok kontakt med flyselskapets personale fikk han verken unnskyldning eller noen forklaring på kanselleringen. -"Jeg ble tilbudt et hotell og en ny direkteflight fire dager senere", ler Enerstvedt. Dette var selvsagt ikke aktuelt, så redaktøren ba om at selskapet sørget for transport. Det endte med at han ble tilbudt en flight til Brussel i Belgia, med ti timers transit der, før overgang til Oslo.

Tapte tid og penger

-"Ja dagene gikk jo, og det medførte selvsagt tapt arbeid, brutte avtaler og en flight videre fra Oslo til Kristiansand som jeg ikke rakk", forteller han litt oppgitt. "Jeg tenkte da jeg svært sliten sto i Brussel at det var godt at jeg var skikkelig forsikret", sier redaktør Enerstvedt. Men da han tok kontakt med det norske forsikringsselskapet Fremtind, som han benytter via DNB, fikk han den kalde skulder.

Overveldende bevis på kansellering

-"Jeg trodde nesten ikke mine egne ører" forteller Enerstvedt som mener saken var både enkel og opplagt. Han hadde jo boardingkort og hadde vært i kontinuerlig dialog med forsikringsselskapet. Enerstvedt bemerket at også Avinor ble varslet om kanselleringen. Enerstvedt ba derfor om et skriftlig svar fra forsikringsselskapet om hvorfor de ikke hjalp ham, selv om han åpenbart hadde havnet i problemer, som forsikringsselskapet reklamerer med at de dekker, nemlig hjelp til forsinkelser og kanselleringer.

Forsikringstakeren må bevise årsak

Ifølge oppgjørskonsulent Martin Roy i Fremtind var denne saken enkel å gi avslag på. Her er et utdrag fra skrivet Roy sendte til motpartens redaktør: "Hei! Vi har nå behandlet saken din, og konkludert med at du ikke får erstatning. Du har forklart at flyvningen din fra Kina ble kansellert, du fikk ikke noe informasjon fra flyselskapet eller fra flytavlen som bekreftet årsak. Dette medførte en lenger hjemreise enn planlagt og merutgifter i forbindelse med forsinkelsen. Reiseforsikringen din gjelder hvis du kan dokumentere at forsinkelsen skyldes. værforhold eller annen plutselig og uforutsett hendelse som fører til ekstraordinære trafikkforhold, teknisk feil/trafikkuhell som forsinker det offentlige transportmiddelet du reiser med, eller nødlanding.

Frekt avslag

I følge motpartens redaktør begynte han å le da han fikk se avslaget. Han hadde stått i Kinas hovedstad. Han fikk ikke varsel på verken sms, telefon eller epost om kanselleringen. Flyet var ikke engang på tavlen over departures og merket som kansellert. Det var så vidt han fikk en ny reise via Brussel. -"Ja, jeg må innrømme at jeg ble svært overrasket og skuffet over avslaget og spesielt begrunnelsen. Jeg spurte per telefon hva de mente jeg skulle ha gjort annerledes", sier Enerstvedt. Det er forståelig at kundene må dokumentere at flyet er kansellert, men årsaken er helt og holdent flyselskapenes ansvar, og ikke noe kundene kan bevise.

Toppen

Fåe du ikke innsyn i flyselskapenes indre anliggender - får du heller ingen erstatning. Selv ikke om du kan bevise at flyet ditt er kansellert og at det ikke er din skyld. Det hjelper ikke en gang at Avinor som er ansvarlig for flytrafikken på Gardermoen støtter deg, og sier at de heller ikke vet årsaken til kanselleringen. Presseavdelingen i Avinor bekreftet at både omdirigeringer, forsinkelser og kanselleringer er helt vanlige i flybransjen, men at selv ikke de fikk noen forklaring på hvorfor redaktørens fly var kansellert.


Likte ikke spøk

-”Nærmest som spøk spurte jeg om jeg skulle trukket fram den hemmelige telefonboken min med adressen til flyselskaåpets milliardærdirektør eller kanskje ringt Xi Jinping direkte?`Forsikringselskapet synes ikke kommentaren var morsom. Tvert imot sa de at det ville vært en god ide hvis kineserne kunne ha gitt meg en bekreftelse på årsaken til kanselleringen."

Umulig å fremskaffe dokumentasjon

Redaktør Enerstvedt tenkte at han på vegne av alle andre reisende ville prøve ut forsikringsselskapets krav i praksis for å se om det var mulig å få noen bekreftelse på årsaken. Redaktør Enerstvedt tok derfor kontakt med presseavdelingen til Avinor som styrer flytrafikken på Gardermoen. De måtte jo ha fått vite at et stort fly ikke kom som planlagt. Prsseavdelingen bekreftet at både omdirigeringer, forsinkelser og kanselleringer er helt vanlige i flybransjen, men at selv ikke de fikk noen forklaring på hvorfor redaktørens fly var kansellert.

Absurde krav

Det er svært betenkelig at forsikringsselskaper nekter å hjelpe ofre som ikke klarer å skaffe informasjon som selv flyledelsen på Norges hovedflyplass ikke klarer. Det er urimelige krav, men det er også skjulte krav, som de som betaler for forsikringer burde ha vært advart mot.

Avinor bekrefter

Kommunikasjonssjef Monica Iren Fasting ved Oslo lufthavn skriver til Motparten at "Årsak til kansellering må rettes til flyselskapene. Avinor rolle ovenfor flyselskapene er å legge til rette for infrastruktur og slots. For det betaler de flyplassavgifter. Rutetid på en flyplass tildeles for en sesong, og for at man opprettholde en rutetid må man du gjennomført minimum 80% av flightene i foregående sesong." Motparten tolker svaret slik at Avinor kan ikke bruke tid og krefter på å finne ut årsakene til kansellering. De har derimot strenge krav som sier at mer en 20% kanselleringer kan føre til utestengelse. Fremtind forsikring krever at den forsikrede og skadelidende likevel skal drive detektiv arbeid.

Du får ikke en krone

Motpartens redaktør klarte til slutt å få tak i en representant i Kina, som utferdiget et spesialsertifikat som forklarte at kansellasjonen skyldtes operasjonelle problemer grunnet teknisk feil. Det klarte redaktøren fordi han har store ressurser til rådighet. Lærdommen til alle reisende er at det ikke holder å dokumentere overfor ditt forsikringsselskap at din reise er kansellert. Selv ikke om Avinor bekrefter at din reise er kansellert og du kan dokumentere utstedelse av nye billetter og boardingkort. Du må regne med å ikke få en krone i erstatning.

Hovedsiden

Adm:

@motparten.no

Kundeservice
kundeeservice@

Kontakt:

Motparten.no
Elevine Heedes vei
4839 Arendal