Det har vært et vanskelig journalistisk gravearbeid å bevise påstandene om at AP og Høyre, som den gang var de største og statsbærende partiene, ignorerte folkeviljen ved å ta med seg et kobbel av ja-folk til forhandlingsbordet. Våre journalister har vært nødt til å gå i dybden og granske enkeltmennesker og deres funksjoner under forhandlingene.
Ble ført bak lyset
Norske pro-EU-myndigheter visste dermed utmerket godt at forhandlingene om EØS ville føre til et mini-medlemsskap. Med vitende og vilje ignorerte de folkeviljen ved å sende ja-delegasjonen. Påstanden om at det ikke var mulig å sende nei-folk med begrunnelsen om at en balansert sammensetning av forhandlere ikke var mulig grunnet behovet for ekspertise er direkte usann. Nei-siden hadde dyktige folk fra alle deler av norsk samfunnsliv. Fra næringslivet, fra fagbevegelsen og fra det akademiske miljøet i Norge. Å si at det ikke fantes eksperter faller på sin egen urimelighet. Man kaller ikke femti prosent av befolkningen for inkompetente.
Tung ja-delegasjon
Forhandlingene om EØS-avtalen ble avsluttet i desember 1991. Avtalen ble undertegnet i Porto 2. mai 1992. På norsk side var det Gro Harlem Brundtlands "Ja til EU" regjering som forhandlet frem avtalen. Handelsminister Bjørn Tore Godal (ja til EU) undertegnet avtalen. Før dette hadde Jan P. Syses (ja til EU) Høyre/KrF/Sp-regjering jobbet med å forhandle avtalen i en periode, men denne regjeringen sprakk underveis i arbeidet med EØS-forhandlingene.
Hundrevis av "eksperter"
Når Norge forhandlet om EØS-avtalen i 1991, var det en omfattende prosess som involverte en bred delegasjon av eksperter og rådgivere fra ulike departementer og fagområder. Våre to journalister har sett nærmer på alle enkeltpersoner som bidro som rådgivere. Det fremstår som tydelig at påstanden om at "ekspertene" hovedsakelig var for EU er riktig.
Ledet av ja-mennesker
Den norske forhandlingsdelegasjonen ble ledet av Norges ambassadør til EU, ja-mannen Eivinn Berg, som tidligere blant annet hadde vært generalkonsul i Chicago og direktør i Norges Rederforbund. Alle departementene hadde fagrådgivere som jobbet tett med forhandlingene. Dette inkluderte særlig Utenriksdepartementet og Handelsdepartementet, som da var ledet av Bjørn Tore Godal (ja-til-EU). Viktig var også Fiskeridepartementet, Landbruksdepartementet, Finansdepartementet, og Justisdepartementet. Disse avdelingene hadde eksperter på sine respektive fagfelt som handel, landbruk, fiskeri, finans og juridiske spørsmål. Disse bidro til forhandlingsstrategier.
Ingen foreslo tiltak
Fordi hovedvekten av politikerne i Høyre og Arbeiderpartiet var for EU gjenspeilet dette seg i rådgivernes representasjon. Det var nesten uungåelig. Man måtte rett og slett foretatt spesielle tiltak for å sikre at delegasjonen hadde et nei-flertall. Noe slikt ble aldri gjort. Det ble heller ikke debattert eller foreslått. Man ungikk rett og slett dette temaet, og seierherrene fra nei-bevegelsen oppadaget aldri at de ble ført bak lyset.
(Ja)kademikere
Også universitetene og forskningsmiljøene, særlig innen juss, økonomi og statsvitenskap, bidro med analyser og rådgivning. Personer som Olav Fagelund Knudsen, Melanie Regine Hack, Karen Helene Ulltveit-Moe, Ulf Sverdrup, og Frank Aarebrot er eksempler på akademikere som har forsket på og kommentert EØS-avtalen, og mange av disse var involvert i rådgivning og analysearbeid underveis.
Utilslørte ja-sympatier
Hovedvekten av disse rådgiverne var også ja-til-EU. For eksempel sier Karen Helene Ulltveit-Moe i en video fra LSE Growth Commission når hun snakker om Norges erfaring med europeisk økonomisk integrasjon, både innenfor og utenfor EU at det er "substantial costs" ved å stå utenfor EU, og at det er bedre å akseptere lovgivning som kommer fra EU enn å bli en isolert øy for å sikre vekst. Dette viser at hun så fordeler ved en nær tilknytning til EU.
Norsk enstemmighet
Det er et paradoks at et land som er så opptatt av demokrati, frihet og folkerett, - etter en folkeavstemning gjør det motsatte av folkets vilje, som om det skulle være den mest naturlige ting i verden. For EU-må det ha vært gledelig å se den norske enstemmigheten ved forhandlingsbordet. Det må ha vært verdens enkleste forhandlinger. To ganger undervurderte politikerne befolkningen. Fordi begge de statsbærende partiene var for måtte det bli seier. Det skjedde ikke. Det er slike episoder som bidrar til manglende tillit og politikerforakt.
Kan ha skjedd igjen
I dag er politikerne enda mer samstemte enn de var tidligere. Forskjellen er at det i dag ikke lenger er noen opposisjon i det hele tatt. Å være kritisk betyr politisk død. Derfor holder folk kjeft. For første gang i Norges historie stemte nylig et enstemmig Storting, fra rødt til mørkeblått med sentrum i midten, - for å sende jagerfly og tanks for å drepe soldater fra et naboland. Ville en folkeavstemning om dette også vist enstemmighet i befolkningen, eller eksisterer det en skjult motpart? Enstemmige politikere har handlet mot folkets vilje før. Kan det ha skjedd igjen? Følg med i motparten.