Foto: Google maps/motparten
Tekst: Stein Olav Krosby
Dato: 11.11.24
Arbeidet med den nye høyhastighetsbanen er ekstra krevende fordi Baltic-Rail har bestemt at den nye toglinjen skal ha europeisk sporbredde, slik at togene kan gå hele veien fra for eksempel Tallin til Amsterdam.
Russisk sporbredde
De baltiske NATO-landene Estland, Latvia og Litauen har russisk sporbredde 152cm. Polen har derimot europeisk sporbredde 143cm. De to systemene er ikke kompatible med hverandre. Passasjerer fra de baltiske landene har derfor måttet skifte vogner og togsett på grensen når de ankommer Polen med tog.
NATO må laste om
At tre NATO land har togspor som fienden kan bruke er veldig spesielt. Russland kan rulle rett inn i de baltiske landene. Situasjonen er enestående i moderne miilitær historie. På samme måte som russerne kan flytte tropper og materiell på baltisk jord, er NATO forhindret fra å gjøre det samme. Ikke et eneste NATO-tog med materiell eller tropper kommer seg inn i Baltikum. De må bruke tid ved grensen for å laste om alt de har med seg over til “russiske” togsett.
Absurd situasjon
For å gjøre situasjonen ekstra absurd ligger en del av Russland adskilt som en enklave ved Østersjøen. Både Polen og det baltiske landet Litauen grenser til den russiske enklaven Kaliningrad, men bare Litauen har “russiske spor”. For å reise med tog mellom Kaliningrad og Moskva må russiske borgere derfor krysse gjennom NATO-landet Litauen. Det baltiske landet ble fullt medlem av NATO den 29. mars 2004. Den gang hersket freden i Europa, og alle togene fra Kaliningrad fikk lov til å stoppe i Litauen. Nå er det slutt på det. Fra 1. mars 2024 fikk ikke togene lenger lov til å stoppe. Lokførerer må holde togsettet i gang helt til det er inne i Russland igjen.
Ikke kompatibel
Problemet med å få ferdig den nye jernbanen handler om å bygge en helt ny linje som ikke er kompatibel med resten av toglinjene i landene. Det gjør alt mer komplisert med tanke på sidespor. Også Airport linker og andre viktige grener fra hovedlinjen vil være ubrukelige. I tilfelle flom, steinras, telehiv, branner, vær og naturkatastrofer vil man ikke kunne omdirigere togene på den nye linjen.
Toppen
“Mange i Europa vet ikke at en liten del av Russland ikke ligger i Russland, men inneklemt mellom Litauen og Polen”
Bytte tog
På grunn av krigen i Ukraina har de baltiske landenes iver etter å komme nærmere Europa bare vokst. Dette er en av grunnene til at man har bestemt seg for å bygge den nye banen med sentral-europeisk sporbredde. Slik det er i dag må passasjerer gå av de baltiske togene på grensen til Polen, og bytte til vogner som er kompatible med det vest-europeiske systemet. Den andre årsaken til at man legger om til europeisk sporbredde er NATO.
Rot og forsinkelser
Til tross for at det trans-baltiske jernbaneprosjektet allerede har slukt milliarder av euro, er man bokstavelig talt milevis fra ferdigstillelse. Det er underlig, for det er i aller høyeste grad i NATOs interesse at denne jernbanen blir ferdig. I skrivende stund er det bare ti tusen NATO soldater i Baltikum, men det er laget planer for at det skal være to hundre tusen NATO soldater der hvis siutuasjonen tilspisser seg. Da trenger de tog som virker.
Pinlig
Det er litt flaut for NATO at russiske styrker i dag kan rulle rett inn i Baltikum uten å gå ut av toget, mens NATO-soldatene må skifte til et "russisk" togsett på stasjonen i Polen. Når den baltiske høyhastighetsbanen en dag står ferdig kan NATO for eksempel sende tropper og materiell direkte fra kystbyer i Nederland til en eventuell front i Baltikum.
Liker ikke Russland
Infrastrukturministeren i Estland er en av de som har stressset mest for å få ferdig banen. Han har i en rekke intervjuer med utenlandske medier sagt at han frykter at Russland igjen vil sette tennene i de små baltiske landene. Under hele den kalde krigen lå de tre landene inn i jernteppet. Det vil han for en hver pris forhindre at skal skje igjen.
NATO håp
I et intervju med BBC har Peter Nielsen fra Natos styrkeintegrasjonsenhet understreket viktigheten av å kunne sende soldater direkte fra sentraler deler av Europa til for eksempel Tallin. Det kommer ikke til å skje på en lang stund. Man er ikke en gang ferdig med strekningens nordligste punkt som er byen Ülemiste i Estland. Her arbeider man fortsatt med stasjonsbygning og spor.
Hovedsiden