Foto: Boeing/theContrapart
Tekst: Johan Olav Enerstvedt
Dato: 15.06.25
Flyet som styrtet i India var av typen Dreamliner. At akkurat dette flyet styrtet var det verste som kunne skjedd for flyprodusenten. Flyet er Boeings prestisjefly. Dreamlineren var redningsplanken etter den enorme MAX-737 skandalen.
Kan bety konkurs
Boeing overlevde så vidt skandalene med MAX-737 flyene for noen år siden. Hvis det viser deg at det også denne gang er en feil på flyet som er årsaken vil det bety kroken på døren for det tradisjonsrike selskapet. I tillegg til dødsulykkene har selskapet også blitt tatt for slurv og udugelighet. De har opplevd streiker og den ene skandalen etter den andre. Et av de verste eksemplene er da teknikere glemte å sette inn igjen boltene som holder flydøren på plass. Da døren forsvant var det så vidt et fly til Alaska klart å lande.
Tillitskrise
Med MAX-737 ble det bevist at det var produksjonsfeil som var årsaken. Skjer det igjen med Dreamliner vil det mest sannsynlig bli kroken på døren for verdens største og mest kjente flyselskap Boeing. Det er ikke lenge siden avisen du nå leser hadde en lengre reportasje om at folk er i ferd med å miste tilliten til Boein. Det var før styrten i India.
Nødskrik
Det er ikke lenge siden avisen du nå leser hadde en fyldig dekning av hvordan Boeing så vidt overlevde skandalene rundt MAX-737 flyene som falt ned fra himmelen på rekke og rad. Folk ble rett og slett redde for å fly med Boeing, og selskapet måtte lage en kjempekampanje der de bedyret at alle MAX 737 fly på jordkloden skulle settes på bakken. Der ble flyene i hele 18 måneder til feilen var funnet og utbedringer foretatt på samtlige fly.
Superfly
Mange nordmenn og folk fra Europa ble lettet og glade når Boeing for bare ti år siden lanserte et nytt og trygt superfly, laget med lettere og sterkere materialer. Videoer fra flyshow viste suverene fly-egenskaper. Flyet gjorde halsbrkkende manøvre ingen andre rutefly er i stand til. Trykk og belysning var til og med av en slik type at selskapet mente passasjerene skulle slippe jetleg etter langdistanseflyvninger.
Drømmen knust
Dreamlineren reddet på mange måter Boeings ansikt utad. Flyet var i en klasse for seg. Nå har det styrtet i India. Alle passasjerene døde. Boeing må nå be til gudene om at styrten ikke skyldes feil med flyet. Ledelsen krysser garantert fingrene for at feilen skyldes menneskelig feil eller terrorisme. Alt er bedre enn at det er Boeings egen feil.
Toppen
Det var så vidt Boeing overlevde som selskap etter at MAX-737 flyene begynte å falle i bakken. Hvis det viser seg at det også er produksjonsfeil med Dreamlineren er det kroken på døren for Boeing.
Game over
Da overlydsflyet Concorde i sin tid styrter i paris var det umiddelbart kroken på døren. Da MAX-737 begynte å falle til jorden var det nesten kroken på døren. Hvis feilen ligger i Dreamliner flyets kropp er det game over. Å sette hele den moderne Dreamlinerflåten på bakken vil definitivt føre til konkurs for Boeing. Selv om feilen finnes og enkelt kan utbedres vil tilliten være borte, og det månyte eiere på banen som kan borge for bedre kontrollrutiner og større sikkerhet for de reisende.
Falt som fluer
Det er umulig for folk å ikke huske problemene rundt MAX-737 ulykkene. Den første dødsulykkene med Boeing 737 Max-fly skjedde den 29. oktober 2018. Flyet styrtet i Javasjøen kort tid etter avgang fra Jakarta, Indonesia, og alle 189 ombord mistet livet. Bare et år senere skjedde det samme igjen. Ethiopian Airlines Flight 302 styrtet den 10. mars 2019 nær byen Bishoftu i Etiopia. Ulykken skjedde kort tid etter avgang fra Addis Abeba, og alle 157 ombord mistet livet. Begge ulykkene var knyttet til problemer med flyets Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS), som feilaktig aktiverte og førte til at flyene stupte i bakken. Dessverre for Boeing sirkulerer det nå en rekke videoer som viser at Dreamlineren i India ikke eksploderte i luften. Tvert imot dalte det stille og rolig rett i bakken, akkurat som MAX-737.
Trenger mirakel
Det var et mirakel at Boeing klarte å overleve MAX-skandalen. Men også etterpå har det blitt avdekket svært graverende forhold i flyselskapet. Det er under en måned siden selskapet med brask og bram kunne skryte av at det nye trygge Dreamlinerflyet hadde transportert passasjer nummer en milliard. Havariet i Ahmedabad i India må derfor fortone seg som det ultimate mareritt for Boeing-ledelsen. Nå er det bare et mirakel som kan redde dem.
Programeringsfeil
På MAX-737 ble det bevist at det var en programeringsfeil fra Boeing som var årsaken. Nå er det mange Boeing ansatte og investorer som biter negler og mister nattesøvnen mens de venter på resultatene fra flyhavarikommisjonen. Selv om tidligere administrerende direktør Kelly Ortberg allerede driver en panisk brannslukking med å kondolere til etterlatte og bedyre selskapets vilje til å komme til bunns i saken, har skaden allerede skjedd. Boeing aksjene stuper på børsen.
Hovedsiden