Foto: Faksimile FOX11 Los Angeles
Førstesidehenvisning: FOX11 - Los Angeles
Tekst: Johan Olav Enerstvedt
Dato: 09.08.24
Amerikanske medier som FOX11 og CNN har vært fulle av nyheter om ulykken der et fly plutselig fikk et stort hull i siden. Å se klær og løse gjenstander forsvinne ut av et hull i flykroppen, samtidig som oksygenmaskene faller, er heldigvis ikke dagligdags for flypassasjerer. I hvert fall ikke ennå, selv om tabbekvoten til Boeing-flyselskapet er i ferd med å bli brukt opp. Syv passasjerer og en flyvertinne ble behandlet for lettere skader. Likevel har hendelsen skapt enorm internasjonal interesse.
Ulykkesfly
Alaska Airlines Flight 1282 tok av fra Portland, Oregon 5. januar på vei til Ontario, California, da litt av veggen ble blåst vekk. Undersøkelsene viste at ulykken ikke hadde direkte sammenheng med de mye omtalte dødsulykkene med Max-fly for noen år siden, men nesten-ulykken har naturligvis ført til både spekulasjoner og et dårlig rykte for Boeing. Denne gangen klarte kapteinen å nødlande flyet. Så heldige var ikke to andre kapteiner som fløy akkurat den samme flytypen i 2018 og i 2019.
Dødsulykker
Den første dødsulykkene med Boeing 737 Max-fly skjedde den 29. oktober 2018. Flyet styrtet i Javasjøen kort tid etter avgang fra Jakarta, Indonesia, og alle 189 ombord mistet livet. Bare et år senere skjedde det samme igjen. Ethiopian Airlines Flight 302 styrtet den 10. mars 2019 nær byen Bishoftu i Etiopia. Ulykken skjedde kort tid etter avgang fra Addis Abeba, og alle 157 ombord mistet livet. Begge ulykkene var knyttet til problemer med flyets Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS), som feilaktig aktiverte og førte til at flyene stupte.
Mangler tillit
Alle ulykkene med Boeing-fly har ført til en alvorlig knekk i tilliten til flyprodusenten Boeing. For flyselskapet som helhet ser det ganske helsvart ut om de ikke tar kraftige grep for å unngå lignende ulykker i fremtiden. Alle ulykkene har ført til føderale undersøkelser av Boeings praksis og sikkerheten til flyene. Det er akkurat praksisen som får gjennomgå denne gangen.
Press
Undersøkelsen viser rotete og uklare roller ved Boeings produksjons og vedlikeholds anlegg. Folk skylder på hverandre, og det er flere elementer som etterforskerne har bitt seg fast i. I følge flere amerikanske medier har arbeidere fortalt føderale sikkerhets-etterforskere at de følte seg presset til å gjøre jobben for fort. Helt konkret peker National Transportation Safety Board på at delen som ble revet av flyet ikke var ødelagt. Man hadde rett og slett glemt å sette inn boltene som skulle holde den fast i flykroppen.
Fjernet boltene
Selv om det ikke er Boeing som har laget selve flykroppen viste etterforskningen etter hvert at det var Boeing-ansatte som hadde fjernet boltene. En av arbeiderne som ble intervjuet fortalte etterforskerne at arbeidsmengden var for stor til at det var mulig å rekke alt. Derfor ble det slurvet med papirer. I dette tilfellet endte det nesten katastrofalt.
Kakerlakker
Selve flykroppen ble produsert av Boeing-leverandøren Spirit AeroSystems, og da den ankom Boeing-fabrikken var de fire boltene på plass. Det kom fram i en to dagers høring. Det var også Spirit-ansatte til stede ved Boeing-fabrikken da arbeidet ble utført, men kommunikasjonen mellom Boeing- og Spirit-arbeiderne i følge ansatte ikke god.En av de Spirit-ansatte har uttalt til NTSB-etterforskerne at de ble behandlet som kakerlakker.
Slurv
NTSB har offentliggjort foreløpige funn fra hendelsen. Det som sjokkerer mest er at det tilsynelatende bare er slurv og mangel på rutiner som har skyld i ulykken. Da flykroppen ankom Boeing-fabrikken fra leverandøren Spirit AeroSystems var nemlig boltene på plass. I følge Boeing var det problemer med noen nagler et annet sted som fikk ansatte til å fjerne de fire boltene.
De som satte delen på plass i flysiden har forklart at de "trodde" at noen andre ville sette i boltene.