Har tapt millarder på ulykker

Tillitskrise for Boeing

Et Alaska Airlines-fly av typen Boeing 737-Max mistet en del av flykroppen i 16 000 fots høyde. Hendelsen etterlot et gapende hull i siden av flyet og var en svært traumatisk opplevelse for både passasjerer og besetning.

Amerikanske medier har vært fulle av nyheter om selskapet Boeing, som opplever den ene ulykken etter den andre. Gjennomgangsmelodien er slurv, rot og svindel.
Foto: Faksimile FOX11 Los Angeles
Førstesidehenvisning: FOX11 - Los Angeles
Tekst: Johan Olav Enerstvedt
Dato: 09.08.24

Amerikanske medier som FOX11 og CNN har vært fulle av nyheter om ulykken der et fly plutselig fikk et stort hull i siden. Å se klær og løse gjenstander forsvinne ut av et hull i flykroppen, samtidig som oksygenmaskene faller, er heldigvis ikke dagligdags for flypassasjerer. I hvert fall ikke ennå, selv om tabbekvoten til Boeing-flyselskapet er i ferd med å bli brukt opp. Syv passasjerer og en flyvertinne ble behandlet for lettere skader. Likevel har hendelsen skapt enorm internasjonal interesse.

Ulykkesfly

Alaska Airlines Flight 1282 tok av fra Portland, Oregon 5. januar på vei til Ontario, California, da litt av veggen ble blåst vekk. Undersøkelsene viste at ulykken ikke hadde direkte sammenheng med de mye omtalte dødsulykkene med Max-fly for noen år siden, men nesten-ulykken har naturligvis ført til både spekulasjoner og et dårlig rykte for Boeing. Denne gangen klarte kapteinen å nødlande flyet. Så heldige var ikke to andre kapteiner som fløy akkurat den samme flytypen i 2018 og i 2019.

Dødsulykker

Den første dødsulykkene med Boeing 737 Max-fly skjedde den 29. oktober 2018. Flyet styrtet i Javasjøen kort tid etter avgang fra Jakarta, Indonesia, og alle 189 ombord mistet livet. Bare et år senere skjedde det samme igjen. Ethiopian Airlines Flight 302 styrtet den 10. mars 2019 nær byen Bishoftu i Etiopia. Ulykken skjedde kort tid etter avgang fra Addis Abeba, og alle 157 ombord mistet livet. Begge ulykkene var knyttet til problemer med flyets Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS), som feilaktig aktiverte og førte til at flyene stupte.

Mangler tillit

Alle ulykkene med Boeing-fly har ført til en alvorlig knekk i tilliten til flyprodusenten Boeing. For flyselskapet som helhet ser det ganske helsvart ut om de ikke tar kraftige grep for å unngå lignende ulykker i fremtiden. Alle ulykkene har ført til føderale undersøkelser av Boeings praksis og sikkerheten til flyene. Det er akkurat praksisen som får gjennomgå denne gangen.

Press

Undersøkelsen viser rotete og uklare roller ved Boeings produksjons og vedlikeholds anlegg. Folk skylder på hverandre, og det er flere elementer som etterforskerne har bitt seg fast i. I følge flere amerikanske medier har arbeidere fortalt føderale sikkerhets-etterforskere at de følte seg presset til å gjøre jobben for fort. Helt konkret peker National Transportation Safety Board på at delen som ble revet av flyet ikke var ødelagt. Man hadde rett og slett glemt å sette inn boltene som skulle holde den fast i flykroppen.

Fjernet boltene

Selv om det ikke er Boeing som har laget selve flykroppen viste etterforskningen etter hvert at det var Boeing-ansatte som hadde fjernet boltene. En av arbeiderne som ble intervjuet fortalte etterforskerne at arbeidsmengden var for stor til at det var mulig å rekke alt. Derfor ble det slurvet med papirer. I dette tilfellet endte det nesten katastrofalt.

Kakerlakker

Selve flykroppen ble produsert av Boeing-leverandøren Spirit AeroSystems, og da den ankom Boeing-fabrikken var de fire boltene på plass. Det kom fram i en to dagers høring. Det var også Spirit-ansatte til stede ved Boeing-fabrikken da arbeidet ble utført, men kommunikasjonen mellom Boeing- og Spirit-arbeiderne i følge ansatte ikke god.En av de Spirit-ansatte har uttalt til NTSB-etterforskerne at de ble behandlet som kakerlakker.

Slurv

NTSB har offentliggjort foreløpige funn fra hendelsen. Det som sjokkerer mest er at det tilsynelatende bare er slurv og mangel på rutiner som har skyld i ulykken. Da flykroppen ankom Boeing-fabrikken fra leverandøren Spirit AeroSystems var nemlig boltene på plass. I følge Boeing var det problemer med noen nagler et annet sted som fikk ansatte til å fjerne de fire boltene.


De som satte delen på plass i flysiden har forklart at de "trodde" at noen andre ville sette i boltene.


Toppen

FBI

I følge Boeing ansatte ble de fire boltene glemt fordi de ikke hadde direkte relasjon til nagle-arbeidet som ble utført. Boltene ble bare fjernet for å komme til naglene. De ble derfor ikke bokført på papir eller loggført i computeren da arbeidet med naglene var ferdig. At man fjerner deler på et fly som ikke bokføres er så alvorlig at FBI har gjort de berørte passasjerene oppmerksomme på at de kan ha blitt utsatt for en kriminell handling.

Skylder på hverandre

De ansatte som satte delen på plass igjen sier at de bare gjorde det midlertidig. De trodde ikke at flyet faktisk ville fly i den tilstanden. Årsaken til at de satt veggdelen tilbake på plass uten boltene, var å beskytte flykroppen mot vær og vind, fordi flyet skulle flyttes til et annet område på fabrikken. Dette var ifølge de ansatte helt vanlig prosedyre.

Antok at noen ville gjøre det

De som satte veggen på plass antok rett og slett at det fantes papirer som viste at boltene var fjernet, og at papirene dermed ville få noen til å skru dem inn igjen. Men uten papirene visste ingen at delen noen gang var fjernet, eller at boltene manglet og måtte skiftes. Det mange spør seg om nå er om dette er vanlig på alle Boeing-fabrikker, elle rom det er et engangstilfelle ved akkurat denne fabrikken.

Hardt vær

Boeing var allerede i hardt vær på grunn av dødsulykkene i 2018 og 2019. I etterkant ble det bevist at Boeing hadde skjult viktige opplysninger for Federal Aviation Administration under den opprinnelige sertifiserings-prosessen av Max-737. Denne svindelen førte til en feil på flyene som drepte 346 mennesker. Det førte også til en voldsom knekk for Boeing som produsent.

Innrømmer skyld

Boeing klarte til slutt å overtale justisdepartementet til et forlik i 2021. Avtalen gikk ut på at myndighetene skulle utsatte straffeforfølgelse i tre år. Flyselskapet var på en måte på prøvetid. Denne prøvetiden ville gå ut bare noen få dager etter 5.januar, da Alaska Airlines flyet nesten styrtet. I stedet for å bli tatt inn i varmen igjen som en troverdig flyprodusent, gjenåpnet myndighetene etterforskningen. Boeing denne gangen Boeing har valgt å erkjenne straffskyld og bli satt under tilsyn av en rettsoppnevnt overvåker.

Forlik

I 2021-forliket gikk Boeing med på å betale 2,5 milliarder dollar. Sytti prosent var av betaling til sine flykunder som kompensasjon for at fly var satt på bakken. 500 millioner dollar var et fond for å kompensere krasjofre. Selve boten for svindel utgjorde "bare" 243,6 millioner dollar. Etter det som skjedde medAlaska-flyet kan man bare spekulere i konsekvensene for Boeing.

Produsent i fare

Nå har myndighetene satt en grense for hvor mange fly Boeing kan bygge. Det har ført til et tap på utrolige fire hundre milliarder kroner siden 2019. I praksis har Boeings salg av fly falt med sytti prosent bare i årets første seks måneder. Dette er relatert til den nye utviklingen etter Alaska-Airlines nesten-ulykken. I juni 2024 solgte Boeing bare tre passasjerfly, og et av disse var ikke en gang et ekte salg. Det var et erstatningsfly til Alaska Airlines, fordi Boeing måtte erstatte det ødelagt flyet.

Usikker framtid

Det har etter hvert blitt et enormt problem for produsenten at medier over hele kloden skriver så mye negativt om selskapet. På et eller annet tidspunkt kan skepsis og frykt fra befolkningen som reiser med fly bli et større problem enn bøter og straff fra myndighetenes side. Flyprodusenter er kanskje mer enn noen andre avhengige av tillit fra de reisende.

Hovedsiden

Adm:

@motparten.no

Kundeservice
kundeeservice@

Kontakt:

Motparten.no
Elevine Heedes vei
4839 Arendal