Foto: Brussel:EmDee/Irland:OutreachPete/wikimedia commons
Tekst: Ludvig Storn
Dato: 08.11.24
Google viser en suveren forakt for rettsystemene rundt om på kloden. De lever etter reglen om at det er lettere å be om tilgivelse enn tillatelse. Dersom de ikke får tilgivelse gjør de ikke opp for seg. Tvert imot belaster de rettsapparatene igjen og igjen, i en endeløs rekke med anker, utført av et kobbel med godt skodde advokater. Vi lever i en verden der man kan gjøre nesten hva som helst hvis man er rik nok.
Ikke 3-strikes i Europa
I USA har man systemet som blir omtalt som "three trikes". Loven innebærer en veldig streng reaksjon når en person blir dømt for tredje gang. Lovene ble introdusert i mange amerikanske stater på 1990-tallet. Det spesielle med loven er at den tredje straffbare handlingen, uansett alvorlighetsgrad, fører til livstid i fengsel uten mulighet for prøveløslatelse. Med andre ord kan tyveri av en flaske melk gi en ung alenemor livstid i fengsel dersom hun har vært straffet to ganger tidligere.
Ville slitt
Det er liten tvil om at slike strenge regler ville satt de amerikanske tech-gigantene på sidelinjen. Men slik er det ikke. Google blir ilagt enorme bøter hvert eneste år. Det ser ikke ut til å hjelpe, og fordi EU ikke opererer med noen form for “three strikes” lover, - så kan firmaet fortsette med ulovlighetene i det uendelige. Som vi ser av listen under var den symbolske summen den russiske dommeren ga Gogle bare toppen av isfjeller på en liste med langt mer alvorlige saker.
USA (2024)
Googles søkemotor utnyttet sin dominans for å hindre konkurranse. (I denne saken er bot ennå ikke fatsatt - Google har også her anket)
Russland (2023)
Google ble ilagt en symbolsk bot for blokkering av YouTube-kanaler. (Boten var så stor at selv advokatene ikke klarte å lese tallet)
USA (2022)
Google bot på 3.9 millarder kroner for å villede brukere om lokasjonsdata.
Europa (2022)
Annonse-saken. Google bot på 3,9 millarder kroner ulovlig datainnsamling.
Europa (2021)
Google fikk en bot på 5 millarder kroner for brudd på konkurranseregler.
Europa (2019)
AdSense-saken: 14,9 milliarder i 2019 for antikonkurransedyktig adferd.
Europa (2018)
Android-saken: 43,4 milliarder kroner. Begrense konkurrenter adgang
Europa (2017)
Shopping-saken: 24,2 milliarder kroner i 2017 ødela for konkurrenter.
Det pågår i øyeblikket en rekke nye saker der Google etter alle solemerker vil bli gitt nye bøter i millardklassen.
AdTech-saken
EU-kommisjonen gransker nå Googles praksis innen annonseteknologi, også kalt AdTech. Man ser spesielt på hvordan Google styrer både kjøp og salg av annonser på nettet. EU mener Google gir sin egen annonseplattform urettferdige fordeler, særlig når det gjelder annonsesalg på YouTube. Bruken av data, og standardinnstillinger for annonsetjenester er urettferdig og gjør det umulig for konkurrenter å lykkes. Dersom EU-domstolen kommer fram til at Googles fremgangsmåter begrenser konkurransen på en måte som gir dem en dominerende markedsposisjon, vil det utløse nye millardbøter, men etter det vi erfarer vil ikke bøtenes størrelse vokse på grunn av tidligere klanderverdige forhold, eller manglende vilje til å gjøre opp for seg.