Foto: pixabay/TheContrapart.com
Tekst: Johan Olav Enerstvedt
Dato: 30.11.24
Ulykken og anklagene reiser mange viktige prinsipielle spørsmål, og kan skape presedens for framtidige avgjørelser. Derfor vekker saken internasjonal oppmerksomhet. Ulykken skjedde i den nordlige delstaten Uttar Pradesh. Etter at saken ble omtalt viser det seg at de tre mennene ikke er de første som har kjørt av en bro etter å ha brukt Google Maps.
Tatt av vannmassene
Broen kollapset tidligere i år på grunn av flom. Det var en stor sak for lokalpressen, og alle som bodde i området var klar over at broen var ødelagt. Broens tilstand var derimot ikke kjent utenfor distriktet der den befant seg. Det skulle vise seg å bli døden for tre menn som kom langveisfra.
Siktet for drap
Nå har myndighetene konstruert en klage til politiet der både kommunen og ingeniørene av broen anklages for dårlig merking og mangel på sperringer. Det spesielle med myndighetenes klage er at også Google Maps er tatt med i den alvorlige siktelsen om et straffbart drap på tre uskyldige personer.
Uvanlig anklage
Det store spørsmålet blir om en navigasjonapp i det hele tatt kan holdes ansvarlig for ulykker som dette. Det har aldri skjedd før at eierne av en navigasjonsapp har blitt dømt for et lignende forhold. Det er også svært uvanlig å anklage appen for delaktighet. Derfor er verdens øyne nå rettet mot utfallet av saken i India. Den kan skape presedens for lignende saker andre steder.
Google vil samarbeide
Flere indiske aviser som India Today, ABP Live, og ThePrint har rapportert om den tragiske hendelsen i Bareilly, Uttar Pradesh. Alle sammen melder at Google nå etterforskes for delaktighet i drap. En regional representant for Google Maps uttaler at selskapet tar saken på største alvor. Det gjør også Google internasjonalt. En talsmann for Google har har allerede uttrykt medfølelse på vegne av Google, og har i en kommentar uttalt at selskapet samarbeider alt de kan med myndighetene i etterforskningen.
Tenker på ryktet
Google maps er en svært populær app i India med over seksti millioner aktive brukere. India er også med sine 1.5 millarder mennesker et sterkt voksende marked. Derfor gjør Google sitt ytterste for at denne saken ikke skal sverte firmaets navn og rykte.
Toppen
Mennene i India er ikke de første som har kjørt av en bro med Google Maps. Det verserer i øyeblikket en sak fra North-Carolina i USA der en mann gjorde akkurat det samme.
Dårlig merking
Det er liten tvil om at enorme India har flere utfordringer og problemer knyttet til veinett og infrastruktur. Google har likevel ikke valgt å skylde på et dårlig og mangelfullt merket indisk veinett. Tvert imot holder firmaet klokelig lav profil.
Ikke første gang
Google vil at det skal være minst mulig fokus på denne typen ulykker. Det er nemlig ikke første gang dette skjer. Også hjemme i USA har Google blitt saksøkt etter ulykker forårsaket av feil i navigasjonsdata. I North Carolina ble Google saksøkt av familien til l Philip Paxson. Han døde i 2022 etter å ha kjørt av en kollapset bro, akkurat som de tre personene i India.
Likhetstrekk
Familien saksøkte Google for uaktsomhet fordi broen hadde vært kollapset i ni år uten at Googel Maps hadde oppdatert. Google Maps skal ha blitt informert om at broen var kollapset av brukere uten at navigasjonssystemet ble oppdatert. Det er flere likhetstrekk med ulykken i India. Ulykken i USA skjedde også på en vei uten barrierer eller varselskilt.
Stoler på navigasjonen
USA har hatt en rekke lignende saker med folk som har skyldt på Google for å ha kjørt feil vei ut på motorveier eller havnet på steder som på andre måter ikke er egnet for ferdsel. Derfor er utfallet av slike saker veldig spennende for internasjonal presse. Det er imidlertid ikke enkelt å saksøke Google. Det har for eksempel EU funnet ut, som til tross for å ha gitt Google bøter i milliardklassen har oppnådd lite eller ingenting. Slik er det også med sakene om navigasjonssystemet.
Advokatene skal slåss
I USA er det lite som tyder på at Paxson-saken skal slutte med det første. Saken er fortsatt under behandling, og det har ikke kommet noen endelig dom. Paxsons familie saksøkte Google i september 2023 for uaktsomhet. Ifølge søksmålet hadde Google Maps feilaktig angitt broen som kjørbar, selv om den hadde vært ødelagt siden 2013. I India kan det se ut som myndighetene hevder det samme. De har i så fall større ressurser en familien til Paxsons, men analytikere tror ikke det vil gå bedre med indiske myndigheter enn det har gått med Europeiske myndigheter.
Hovedsiden