Miljøsensasjon snart til Norge

Nå kommer natrium-elbilene

Volkswagen har kjøpt 75 prosent av et nytt kinesisk elektrisk bilmerke som bruker en miljøvennlig batteriteknologi uten litium. Det nye bilmerket Yiwei lanserer i første omgang en liten smart bybil med 300 km rekkevidde.

De ser akkurat ut som andre elbiler men inneholder ikke ett eneste gram litium.
Foto: JAC Motors/motparten
Tekst: Ludvig Storn
Dato: 18.08.24

Snart kan du kjøre rundt i en liten smart elbil som ikke har tatt ut et eneste gram litium av bakken. Dette har enorm betydning for miljøet globalt, for man vet i dag at en normal batteripakke står bak et enormt CO2 utslipp allerede før den har rullet en eneste meter på veiene. Litiumbatteriene sliter også med resirkulering.

Sodium = Natrium

De nye natrium-elbilene vil lanseres i mange europeiske land som "sodium-elbiler" fordi sodium er det engelske ordet for natrium. De bruker natrium-ioner (Na⁺) i den kjemiske prosessen, i stedet for de mer litium-ionene (Li⁺) som brukes i litium-ion batterier. I Norge vil man sannsynligvis kalle bilene for natriumbiler.

Nytt bilmerke - Yiwei

I desember 2023 lanserte kinesiske JAC sin første elektriske bil med natriumionbatteri. E10X er en elektrisk bybil basert på samme plattform som JAC iEV6E. Bilene lanseres ikke som JAC. Man har laget et helt nytt bilmerke under JAC Group som har fått navnet Yiwei. Det navnet bør man merke seg. Den nye teknologien kalles for HiNa Battery i Yiweis EV.

Tyske muskler

I Europa kontrolleres det nye bilmerket Yiwei av tyske Volkswagen som eier 75 % av JAC Group EV joint venture. Med en eierandel på 50 % i JACs morselskap etter en investering på rundt ti milliarder kroneri 2021, kan man trygt si at Volkswagen har satset mye på den nye natriumteknologien.

Toppen

Får de nye bilene momsfritak?, eller vil de sørge for økte avgifter for litium-bilistene?


Kommet for å bli

JAC / Yiwei har allerede startet eksport av elbiler med natrium-ion-batterier. De første fem tusen bilene gikk til Mellom- og Sør-Amerika. Snart kommer Yiwei E10X til Europa. Med Volkswagen på laget er det liten tvil om at bilen kommer til å bite kraftig fra seg. Den lille bilen med Na-ion-batterier er 3,65 meter lang og har ifølge rapporter et energiinnhold på 23,2 kWh for 230 kilometer. En versjon med en rekkevidde på 300 kilometer kommer til Europa i andre halvdel av 2024.

Konkurransedyktig

De nye natriumbilene fra Yiwei har-batterier produsert av CATL. Modellen markerer en viktig milepæl for natrium-ion-teknologi i stor skala. E10X har en rekkevidde som er konkurransedyktig for bykjøring, selv om den totale rekkevidden er noe kortere enn biler med litium-ion-batterier. Når denne typen biler kommer inn på det norske markedet kan det fort bli umulig for myndighetene å overse den enorme forskjellen i miljøavtrykk i forhold til litium-elbilene.

Tyve prosent

En bil med natriumbatterier har 20 prosent kortere rekkevidde, men den har minst 20 prosent lavere pris. Så lenge rekkevidden er godt innenfor det som er akseptabelt for bybruk innebærer det at folk kommer seg til jobben uansett hvilken modell de har. Den eneste forskjellen er at de som kjører natrium-versjonen er “ekte” miljøvennlige og har spart penger.

Hovedsiden

Adm:

@motparten.no

Kundeservice
kundeeservice@

Kontakt:

Motparten.no
Elevine Heedes vei
4839 Arendal