Foto: pixabay/motparten
Tekst: Christer Andre Mæland
Dato: 20.11.24
I en oppsiktsvekkende uttalelse fra forskersjefen ved verdens største batterifabrikk CATL i Kina, kommer det fram at de har laget et Natrium batteri som tåler ekstrem kulde mye bedre enn lithium batterier.
Like bra i kaldt vær
Ingen er forundret over at det er nettopp CATL (Contemporary Amperex Technology Co., Limited) som nå hevder å ha løst et stort problem i elbil bransjen. Dårlig batteriytelse i kaldt vær. De nye natriumion-batteriene skal virke like bra uansett hvor kaldt det blir ute.
Må vente
Kjøpesultne forbrukere må imildertid smøre seg med en del tålmodighet. I følge statlige kinesiske medier vil de nye cellene ikke lanseres før tidligst i 2025 i Kina. Natrium-ion-batteriene skal masseproduseres fra 2026. Resten av verden må derfor vente helt til 2027.
Samme prinsipp - men bedre
Natrium ion batteriene fungerer nesten akkurat på samme måte som litium-ion-batterier, men det er en viktig forskjell. De nye natrium-ion-batteriene er mer energieffektive og kan lade raskere. De har en langt mindre risiko for sammenbrud og overoppheting. Men kanskje det vikitgste for kunder i land med kald vinter. De tåler kulde.
Billigere
Vi snakker altså om en ny type svært billige batterier. Natrium som også er kjent som salt har man mer enn nok av i naturen. I utgangspunktet kom ikke trenden med elbiler forde de var lydløse eller hadde rask akselerasjon. Poenget med elbiler var at de var miljøvennlige. Det kom derfor som et sjokk på mange elbilkjøpere da bilenes miljøavtrykk etter hvert ble kjent.
Mer miljøvennlige
De nye natriumbatteriene tar et stort sprang i riktig retning. De inneholder verken litium, kobolt eller andre materialer som forårsaker store sår i naturen, og dessuten frigjør enorme mengder CO2 når de produseres, fordi man benytter kull i prosessen med å frigjøre lithium fra malmen.
Toppen
Dessverre for dagens eiere av elbiler kan ikke lithium batteriene erstattets med natrium-ion batteripakker. Da må hele bilen bygges om.
Bedre ytelse
Batteriene tilhører såkalte 2.generasjons natrium batterier. Batteritypen utgjør et stort teknologisk fremskritt fordi de har en energitetthet på over 200 Wh/kg. Det er en betydelig økning fra første generasjons natrium batterier som lå på 160 Wh/kg.
Tysk - kinesisk
Vi har tidligere skrevet om at blant annet tyske Volkswagen nå lanserer nye natrium elbiler i samarbeid med kinesiske formaer. Det nye navnet Yiwei EV produsert av JAC er enslik bil som vi kommer til å høre mye om i framtiden. I Europa kontrolleres det nye bilmerket Yiwei av tyske Volkswagen som eier 75 % av JAC Group EV joint venture. Med en eierandel på 50 % i JACs morselskap etter en investering på rundt ti milliarder kroneri 2021, kan man trygt si at Volkswagen har satset mye på den nye natriumteknologien.
God kombinasjon
Spesielt i Nord-Europa er det mange elbil entusiaster som finner de nye batteriene svært interessante. At noe er mer driftssikkert om vinteren, samtidig som det er billigere og mer miljøvennlig er svært interessant.
Lithium på vei ut
Det er et kjent faktum at Litium-ion-batterier sliter i ekstrem kulde. Dette fører til dårligere rekkevidde og lengre ladetid.Fortsatt har lithium overtaket, men mye av dette kan skyldes stordriftsfordeler. Når man først er i gang med natrium kan det komme en rask utvikling som sørger for at de overtar tronen i elbil markedet.
Ikke kompatible
Dessverre for dagens eiere av lithium baserte biler kan man ikke bare bytte ut batteripakken med et natrium-ion batteri. Biler med litium-ion-batterier er generelt ikke kompatible med natrium-ion-batterier fordi Li-ion-batterier har en spenning pr. celle på omkring 3,6-3,7 V. Na-ion-batterier har en lavere nominel spenning pr. celle, omkring 2,3-2,7 V. Dette betyder at bilens elektronikk ikke fungerer korrekt med Na-ion-batterier uten endringer i spenningsregulering og styresystemer.
Hovedsiden