AvsluttTekst: Aurelia Cotta
Foto: Pixabay
Størrelsen på drivstoffet som skal til for å dytte en bil fra Oslo til Bergen har nesten ikke foranderet seg siden T-Ford så dagens lys i 1908. En batteripakke eller en bensintank er til forveksling lik i både størrelse og vekt. Bedre og raskere lading er derimot noe man kan forbedre.
Trådløs neste
Trådløs lading er i utvikling og har allerede blitt tatt i bruk i en rekke enheter, inkludert smarttelefoner, bærbare datamaskiner, smartklokker og trådløse hodetelefoner. For første gang siden mobiltelefonen kom er det nå over fem prosent som aldri har koblet telefonen til en kabel. 50 watts trådløsladere sørger for at mobiltelefoner kan lades kabelfritt på under en halvtime.
Perpetuum mobile
Nå vil produsentene gi el-bileierne de samme mulighetene. Mange vil nok sette pris på å slippe skitne kabler og alt det ekstra arbeidet dette medfører. Dersom man ikke selv utfører en fysisk handling vil folk i følge produsentene føle at bilen får økt rekkevidde, eller at den er en slags evighetsmaskin.
Induksjon
Trådløs lading fungerer ved å bruke elektromagnetisk induksjon eller resonans for å overføre energi fra en senderenhet til en mottakerenhet. Senderenheten, som er koblet til strøm, skaper et elektromagnetisk felt som kan overføre energi trådløst til mottakerenheten som er utstyrt med en mottakerenhet.
Bra for bilen
Det er mange fordeler med trådløs lading, inkludert at det er mer praktisk og enklere å lade enhetene uten å måtte koble dem til en ledning. Det reduserer også slitasje på ladeportene på enhetene og kan øke levetiden til enhetene. Imidlertid kan trådløs lading også være mindre effektiv enn kablet lading og kan ta lengre tid å lade enhetene fullt ut.
Rivende utvikling
I motsetning til batterier som har en svært begrenset utviklingsmulighet, fordi strøm ikke er et stoff du kan pakke eller krympe, så er trådløs ladingsteknologi i ferd med å bryte lydmuren. Forskere jobber kontinuerlig for å forbedre effektiviteten og hastigheten til trådløs lading, og man aner et aldri så lite paradigmeskifte på gang
Asia leder
Den koreanske bilprodusenten Hyundai lanserte de første trådløst ladede elbilene med deres Genesis GV60; dette ble raskt etterfulgt av den kinesiske bilprodusenten FAW som slo seg sammen med eiendomskonglomeratet Wanda Group for å opprette 60 autonome parkeringshus hvor kjøretøy lader seg selv.
Ufarlig
Vanligvis vil ikke mennesker bli skadet av å gå mellom trådløse ladere, fordi mengden elektromagnetisk stråling som genereres av en trådløs lader, vanligvis er svært lav og ikke er farlig for mennesker. De elektromagnetiske feltene som genereres av trådløse ladere, er innenfor retningslinjene for trygghet og regulering fastsatt av internasjonale standarder.
HovedsidenHjertestans
Imidlertid kan det være noen unntak, spesielt hvis en person har en pacemaker eller andre medisinske enheter som kan være følsomme for elektromagnetiske felt. I disse tilfellene er det best å rådføre seg med en lege eller spesialist før man bruker trådløs ladingsteknologi.
Metall
Det er også verdt å merke seg at det ikke er anbefalt å plassere metallgjenstander, inkludert mynter eller nøkler, på eller nær trådløse ladere, da disse kan føre til kortslutning eller andre farlige situasjoner.
Spørsmål om tid
Alex Gruzen i tyske Siemens er overbevist om at det bare er et spørsmål om tid før EV-lading kutter ledningen går over til trådløs lading. Hver teknologi i historien som kunne blitt trådløs har blitt trådløs. Inntil videre skal kunden selvsagt få de best mulige batterier til bruk i bilene sine, selv om dette ikke er veien å gå.Gitt opp batterier
Strøm kan referere til bevegelse av elektrisk ladning, og derfor er det ikke et stoff i seg selv. Elektrisk strøm kan flyte gjennom ulike materialer, inkludert metaller, halvledere, gasser og væsker. Imidlertid kan visse stoffer, for eksempel kobber, sølv og gull, være gode ledere av elektrisk strøm på grunn av deres atomære struktur og egenskaper.
Levende strøm
Strøm i batterier refererer til mengden elektrisk ladning som kan flyte gjennom batteriet, og denne ladningen er lagret i form av kjemisk energi. Når batteriet er koblet til en krets, blir denne kjemiske energien omgjort til elektrisk energi, og strømmen kan deretter flyte gjennom kretsen.
Store for alltid
Batterier tar stor plass fordi de må inneholde et stort antall kjemiske celler som er i stand til å lagre og frigjøre store mengder ladning. Jo høyere ladningskapasitet et batteri har, desto større vil det være. For å øke ladningskapasiteten til et batteri, må man også øke størrelsen på batteriet eller øke antallet celler i batteriet.
Upraktisk
I tillegg må batterier også inneholde en rekke andre komponenter, inkludert elektroder, elektrolytter og kapsler, som også bidrar til størrelsen på batteriet. Sammen må disse komponentene være i stand til å opprettholde en stabil og pålitelig strøm over tid, og dette krever ofte at batteriet har en viss størrelse og formfaktor for å oppnå dette.
Rekkevidde
Bilfabrikantene har for lengst forstått at bilens rekkevidde i fremtiden ikke kommer fra mer effektive batterier, men fra en bedre utbygget infrastruktur med trådløse ladestasjoner. På sikt vil også veiene iseg selv levere strøm. Siemens har allerede laget en type ladematter som bokstavelig talt skal rulles ut på landets veier når den tid kommer.
Regnskap
regnskap@
Annonser
annonser@
Redaksjon
redaksjon@
Desken
desken@
Ledelse
styret@