5G kylling i Kina

Førerløse biler kjører Kentucky Fried Chicken til sultne kunder i Beijing

Tekst: Jehanne de Vouthon
Foto: Pixabay

Mat fra morsomme små biler uten sjåfør! Den amerikanske fast food kjeden Kentucky Fried Chicken var først og kan feire tre års jubileum i Kina, men nå følger McDonalds, Pizza Hut, Starbuck Coffee og mange andre etter. Hvem kommer først til Norge?

Futuristisk-elektrisk

Drive in restauranter er allerede gammeldags. Nå har maten fått hjul og kommer kjørende til deg. Neolix Technologies logistikkselskap med hovedkontor i Beijing, står bak de små morsomme bilene som ser ut som de er hentet ut av en Flintstone tegnefilm. Neolix mener de elektriske småbilene bidrar til å redusere verdens karbonutslipp, og at de derfor er et svært miljøvennlig tiltak, i tillegg til å være mettende. Når du bestiller mat kan du enten gå rett bort til bilen og benytte en touch-screen, eller du kan bestille bilen via din mobiltelefon.

Stor fabrikk

Neolix bilene opererer på såkalt nivå 4, som ifølge Society of Automotive Engineers, indikerer at de er helt selvkjørende. Selskapets målgruppe er i tillegg til mat, mobil detaljhandel og sikkerhet. Neolix bilfrabrikk på over hundre tusen kvadratmeter er å finne i Changzhou, Kina. Fabrikken kan foreløpig bare levere ti tusen biler i året. Neolix små skyttel-lignende biler har bokser som måler 2,4 meter alle veier. Bilene oppdager og unngår hindringer ved hjelp av sensorer og HD-kart fanget med centimeter nøyaktighet. Rekkevidden er bare hundre kilometer på en batterilading, men batteriet kan skiftes på tretti sekunder uten verktøy. Med andre ord kan bilene bare lanseres i land de befolkningen ikke umiddelbart stjeler batteriene.

Avslutt

Batteri-tyver

Produsenter av førerløse biler liker ikke å snakke om det, men potensiale for hærverk og tyveri er noe som har plaget selskapene lenge. Derfor utstyres bilene med alarmer og kameraer som ser alle veier og kan sende informasjon om eventuelle problemer rett til politiet.

Neolix har solgt hundrevis av biler til kunder som Huawei, Alibaba, og JD de siste to årene, og bilene er nå operative i minst ti kinesiske byer. Antall selvkjørende biler på offentlige veier forventes å nå åtte millioner i løpet av de neste ti årene. Ifølge en McKinsey-rapport anslås verdien av selvkjørende kjøretøy og mobilitetstjenester i denne regionen til over fem hundre milliarder dollar i den samme perioden. Det er penger som alle de største bilprodusentene i verden også vil slå kloa i.

Bilprodusenter på banen

Neolix er med sine KFC biler derfor ikke alene om å tenke på fremtiden. Bare i Beijing har tretten andre tradisjonelle bilprodusenter identiske planer for fremtiden. Beijings Innovation Center for Mobility Intelligent (BICMI) opplyser at autonome kjøretøy fra Kina-baserte selskaper som Daimler, Pony.ai, Tencent, Didi, Audi, Chongqing Jinkang, NavInfo, Toyota, Baidu, Nio, Beijing New Energy, og Beijing Sankuai arbeider med selvkjørende biler som snart kommer i salg. Neste år vil det kanskje være en selvkjørende Toyota som leverer deg en BigMac fra McDonalds.

Hovedsiden

Adm:

@motparten.no

Regnskap
regnskap@

Annonser
annonser@

Redaksjon
redaksjon@

Desken
desken@

Ledelse
styret@

 

 

Kontakt:

Motparten.no
Elevine Heedes vei 2
4839 Arendal
Mobil: (47) 400 411 40
Ansvarlig redaktør
Jesper Enerstvedt
(47) 400 411 40
jesper@motparten.no