Tar e-sykler til et nytt nivå

Våren i anmarsj!

Verdens minste, men kraftigste e-sykkelmotor ble vist fram på teknologimessen CES 2025 i Las Vegas. Sykkelen fikk mye oppmerksomhet fordi den også leveres med en AI-styrt assistent basert på chat-gpt.

Når messene fylles opp med nye e-sykler er det et sikkert vårtegn. I Las Vegas fikk skuelystne se verdens minste og sterkeste motor montert på en titanramme.
Foto: pixabay/theContrapart
Tekst: Marius Kleppe Kolstad
Dato: 20.01.25

Se video nederst i saken


Over fire tusen utstillere fra nesten to hundre land var samlet i den amerikanske gambling hovedstaden. Selv om hovedtemaet var kunstig intelligens hindret ikke det deltagerne å vise utrolig mange produkter der AI ikke er en nødvendighet, men mer som en ekstra bonus. En av dem var den tyske sykkelprodusenten Urtopia som viste fram verdens minste og kraftigste elmotor.

Lang rekkevidde

I skjønn forening med AI-drevne kjøleskap og smarte skjønnhetsspeil for kvinner fant vi noe så praktisk som en elsykkel med innebygget chat-gpt sykkelassistent. Det var likevel ikke AI-funksjonen som imponerte mest. Det var sykkelens ytelse og lave vekt. Ifølge produsenten kan den bringe passasjeren hele 240 kilometer på en lading.

Liten og kraftig

Ifølge den tyske produsenten Urtopia har sykkelen verdens minste, men kraftigste e-sykkelmotor. Den såkalte Quark-motoren "Quark DM 1.2" er anerkjent som verdens letteste, men kraftige el-sykkelmotor. Motoren er så liten at man kunne puttet den i lommen. Vekten er bare litt over en kilo (1200 gram).

Lav vekt

El-sykkel entusiaster vil ganske sikkert la seg imponere over at motoren til tross for lav vekt og liten størrelse har et 48 ft-lb (65 Nm) dreiemoment. Den har også dynamisk magnetisk koding for ultrahøy følsomhet. Ferdig montert veier sykkelen bare litt over 10 kilo. Årsaken er at den karbonhjul, karbongafler og en setepinne i titanlegering.


Blir dette normalen for rimelige sykler om få år er det bare å glede seg. Det er godt mulig. Billigsyklene vil sannsynligvis leveres med karbonramme, som er billigere i produksjon enn titan.


Toppen

3D-printet

Den smått utrolige sykkelen Titanium Zero har titanramme som ifølge selskapet er helt 3D-printet. Sykkelen har også et banebrytende solid-state-batteri med en energitetthet på hele 300Wh/kg. Det kan få den lille men sterke innebygde Quark DM 1.2-motoren til å gå svært langt. Ti kilo komplett sykkel med 240 kilometers rekkevidde er fantastisk, og har det kommet èn sykkel vil det komme flere. Blir dette normalen for rimelige sykler om få år er det bare å glede seg. Nye sykler vil sannsynligvis leveres med karbonramme som er billigere i produksjon enn titan.

Vær forsiktig!

Mange har diskutert behovet for en sykkel med Chat-gpt assistent. En av årsakene er at kunstig intelligens i motsetning til tradisjonelle GPS kart er i stand til å lyve. Kunstig intelligens kan for eksempel rapportere fra en nettside som anbefaler veien over broen A, selv om denne i virkeligheten er ødelagt av flom, og vil føre rytteren rett ut i løse luften.

Farlig

Det sås også tvil om hvorvidt chat-gpt vil få deg frem til destinasjonen eller avlede din oppmerksomhet fra trafikken, slik at du kolliderer. Uansett hva som er riktig er det sikkert lurt å ikke diskutere for meget med intelligensen i fart. Selv om assistenten tilbyr underholdning under reisen, bør dette ikke avlede oppmerksomheten fra trafikken.


Det kommer en ny generasjon sykler nå. (Se vido under)

Hovedsiden

Adm:

@motparten.no

Kundeservice
kundeeservice@

Kontakt:

Motparten.no
Elevine Heedes vei
4839 Arendal