Kvinnesport på TV inspirerer damer

Sjokk rapport for menn

Sportsbegivenheter på TV med kvinnelige utøvere får kvinner til å bli mer aktive i det virkelige liv. På menn har det motsatt effekt. Sportsbegivenheter med mannlige deltakere får ikke mennene ut av sofaen. De forblir inaktive.

Å se sine medsøstre ha suksess får mange kvinner til å selv å bedrive idrett i det virkelige liv. For mange menn er det motsatt. Bildet er hentet fra Norge mot Tyskland i EM.
Foto: pixabay/Gargoyle CC BY 3.0/theContrapart.com
Tekst: Marius Kleppe Kolstad
Dato: 28.02.25

En meningsmåling utført av OnePoll blant to tusen kvinner i alderen 18–65 år viste at 46 prosent følte seg motiverte til å bedrive ekte sport selv etter å ha sett profesjonelle kvinnelige idrettsutøvere på TV og i live-arrangementer. OnePoll holder til i Storbritannia og har hovedkontor i London. De eies av 72Point, som er en del av South West News Service (SWNS), et britisk nyhets- og PR-byrå. SWNS er et av Storbritannias største uavhengige nyhetsbyråer og leverer innhold til mange store medier.

Overgår menn

Den oppsiktsvekkende undersøkelsen viser at hele 59 prosent av kvinnene som blant annet så fotball VM for kvinner begynte å trene selv etterpå. Over halvparten av kvinnene i undersøkelsen trodde at kvinnefotball etter hvert ville bli like populær som herrefotball. De kan faktisk være inne på noe der. Kvinnefotball har gjennomgått en enorm utvikling de siste tiårene. Tidligere ble sporten ofte sett på som en nisje, men i dag har den vokst til å bli en av verdens raskest voksende idretter.

Investerer i kvinner

I verden anno 2025 er det ikke lenger mange hånlige og nedsettende kommentarer fra mannfolk om kvinnefotball. Tvert imot investerer de fleste land i kvinnefotball. Det arrangeres dessuten store turneringer som VM, EM og OL i kvinnefotball. Denne typen satsing har utvilsomt økt oppmerksomheten og sørget forhøyere seertall.


Menn blir latere av å se andre menn drive idrett.

Toppen

Kvinner øker mest

Profesjonaliseringen av kvinnefotball har også skutt rakettfart. Flere store klubber i Europa og Nord-Amerika har opprettet profesjonelle kvinnelag. Superklubbene har treningsfasiliteter og lønninger som overgår det menn har i ligaer i små land. Ligaer som Women's Super League i England og National Women's Soccer League i USA er blant disse. De seneste årene har også Liga F i Spania vokst enormt og tiltrukket seg toppspillere fra hele verden.

Alle store er med

Økningen i mediedekning og sponsoravtaler har vært avgjørende for veksten. FIFA og UEFA har investert mer i kvinnefotball, og store merkevarer har begynt å støtte sporten økonomisk. VM i kvinnefotball i 2019 og 2023 satte nye rekorder for både publikumsoppmøte og TV-seertall. Det virker som om veksten ingen ende tar.

Lagsport

Kanskje er det derfor ikke så rart at hele 74 prosent av kvinnene i undersøkelsen til OnePoll mente at det å spille på et lag, selv om det var på hobbybasis, hadde gjort underverker for deres mentale helse. I den samme undersøkelsen sa også hele 51 prosent at sport har hatt en positiv innvirkning på livet deres generelt.

Stakkars menn

En annen OnePoll undersøkelse viste at det er motsatt for mannfolk. Der er sport fortsatt best på TV og antallet sofasupportere bare øker. Undersøkelsen ble gjort på oppdrag fra den britiske treningskjeden David Lloyd Clubs. Den fant at førti prosent av menn innrømmet at de ble sittende foran TV-en for å se sport, samtidig som de utsatte eller droppet sin egen trening. Nå hevder enkelte kvinner at menn er immune mot sunn fornuft fordi de ikke lar seg inspirere.

Hovedsiden

Adm:

@motparten.no

Kundeservice
kundeeservice@

Kontakt:

Motparten.no
Elevine Heedes vei
4839 Arendal