Foto: Pixabay/theContrapart
Tekst: Jostein Mosnes-Holmen
Dato: 20.06.25
De siste undersøkelsene fra Reuters Institute viser at over halvparten av befolkningen i USA nå får nyheter fra nettverk som YouTube, X og Facebook. Det eksakte tallet er ifølge Reuters Institute 54 prosent. For første gang i historien overgår de sosiale medier TV- nyheter som har 50 prosent og tradisjonelle nettaviser med sine 48 prosent.
Både vås og seriøs nyhetsformidling
Tidligere var sosiale medier kjent for bare å servere en lang rekke absurde løgner og konspirasjonsteorier. De serverer fortsatt konspirasjoner, men nå er de sosiale mediene også en viktig kanal for sannheten, i svært mange tilfeller der virkeligheten knebles av eksisterende presse og mediehus hang til å referere offentlig propaganda ukritisk.
Polarisert
I en verden med krig og ufred har frontene blitt hardere og propagandaen fra tradisjonelle mediehus har blitt mer ekstrem. I Ukraina var det lenge en opplest vedtatt sannhet at alle russere var djevler som voldtok og stjal. Det var like sant som hæren deres var søppel. Man hevdet lenge at det døde ti russere for hver Ukrainer. I virkeligheten døde folk som fluer på begge sider av fronten.
Lei propaganda
Fordi verken russisk eller vestlig press evner å skrive sannheten om noe som helst har folk begynt å ta til sosiale medier for informasjon som holdes skjult for dem. Når verken Moskva eller Berlin klarer å presentere et sannferdig bilde av hva som skjer tyr folk til youtube, X og andre sosiale medier. Det er en skummel utvikling, for det er få steder som har så mye fake news også som de sosiale mediene..
Treffer
Sist ute er krigen mellom Israel og Iran. Igjen er det påfallende hvordan eksisterende vestlig media fremstiller det som bare israelske raketter er i stand til å treffe sine mål, mens iranske raketter er fullstendig ubrukelige. Virkeligheten er helt annerledes. Og fordi alle har internett kommer sannheten fort fram. Hundrevis av private youtube videoer viser at de iranske rakettene hagler i bakken i Israel. Man ser tydelig nedslag og eksplosjoner. Tradisjonelle massemedier er mer interessert i å referere til offentlig israelsk propaganda apparat som forteller at Iron Dome forsvarssystemet tar ut nesten alle de iranske rakettene.
Toppen
Den tradisjonelle pressen har seg selv å takke for det uføret de nå opplever. Store aviser og mediehus har i årevis servert propaganda fra statlige byråer og etterretningstjenester. I tillegg har de vært lydige talerør for en enstemmighet i politikken som ikke har rot i virkeligheten. Det er vanskelig å bedrive simpel propaganda i en verden der alle har mobilkamera og er tilknyttet et sosialt nettsted der de umiddelbart kan publisere det de ser med egne øyne. Det har nå vestlige medier fått erfare på verst tenkelige måte. Inntektene forsvinner.
Folkets røst
Problemet for den såkalte frie presse er at milliarder av mennesker stiller seg opp på sine balkonger og i byens gater og filmer det de ser. Kommer det en rakett dalende og eksploderer i en israelsk frukthage er det ikke bare en eller to som filmer det. Det er ofte hundrevis av mennesker som bruker mobilkamera, slik at nyhetene sirkulerer på sosiale medier lenge før de når den gammeldagse frie kvalitetspressen. Kun unntaksvis viser vestlige medier iranske treff, som for eksempel når de har truffet et sykehus, fordi det bidrar til å bygge opp fiendebildet av Iran og det dessuten er umulig å benekte.
Rammer også vår avis
Dette betyr at sosiale medier og videonettverk har blitt den viktigste nyhetskilden i USA, og har forbigått tradisjonelle TV-kanaler og nyhetsnettsteder. "Fremveksten av sosiale medier og personlighetsbaserte nyheter er ikke unik for USA, men endringer ser ut til å skje raskere i USA enn i andre land". -"Det er klart at dette også rammer motparten som avis", forteller redaktør Jesper Enerstvedt. Tradisjonelle avisers langvarige og ukritiske referering fra viktige hendelser har dessverre satt varige negative spor for den "frie" og gode gravejournalismen som helhet. Det rammer alle aviser og TV-stasjoner.
Flere skjær i sjøen
På toppen av det hele kommer Googles nye AI søk, der de "stjeler" stoff fra aviser som de omskriver til små artikler for å unngå plagiat. Forskning viser at dette også dramatisk reduserer klikk og videresending til seriøse nyhetsmedier. Tradisjonelle medier går usikre tider i møte. Alt handler til syvende og sist om penger, og dersom disse flyttes fra vanlige medier til de sosiale plattformene vil det føre til en ond spiral og en ytterligere forverring av en fra før alvorlig situasjon.
Hovedsiden