Rasisme innenfor samme rase

Kolorisme herjer i Asia

I Asia gjør kvinner like mye for å være bleke som norske kvinner og jenter gjør for å bli brune. Blekekremer står for halvparten av det asiatiske markedet for ansiktskremer, ifølge analysefirmaet Nielsen.

Bildetekst:
Over alt finner du blekeprodukter i Asia
Foto:faksimile/motparten/
Tekst: Ludvig Storn
Dato: 26.02.24

Det globale "bleke-markedet" ventes å nå 14 milliarder dollar innen 2025, ifølge en Grand View Research-rapport fra 2019. I land som Thailand er hvit hud ansett som feminin og vakker. Over alt ser man annonser som viser modeller med lys porselenshud.

Kommet for å bli

Varmen er selvsagt en medvirkende årsak til at asiater ofte søker etter skyggefulle plasser å gjemme seg, men ideen om at lysere hud er vakrere og mer nobelt enn mørk hud har dessverre styrket seg. Asiatiske kvinner ser nå på turister fra Europa som helt sprø som legger seg frivillig i solen.

Skjønnhetsideal

På strendene ser du derfor aldri asiatiske kvinner som soler seg. Tvert imot himler de med øynene når turister frivillig legger seg under solen, for å få litt farge på kroppen. I følge Kosum Omphornuwat, direktør for masterprogrammet kvinne-, kjønn- og seksualitetsstudier ved Thailands Thammasat University, ser Thailandske kvinner på blek hud som den ideelle standard for skjønnhet.

Farlig

Direktøren er redd for at trenden skal gå på helsa løs for mange mennesker. Streben etter å oppnå hvit hud slutter ikke med krem. Stadig flere kvinner spiser også piller og tar IV-drypp. Mange er ukritiske til hva det er de kjøper, og kan lett bli ofre for både svindel og useriøse dårlige produkter, i verste fall direkte skadelige produkter. Går man inn i en hvilken som helst butikk i Asia bugner det av såkalte “whitening-produkter”.

Status

I et intervju med South China Morning Post sa assisterende professor i dermatologi ved Bangkoks Srinakharinwirot University, Suwirakorn Ophaswongse, - at i Thailand anses lys hud som klasse og raffinement. "Hvit hud blir sett på som et tegn på høyere sosial status," "Mørkere hud har tradisjonelt vært assosiert med risbønder og arbeidere som jobber i solen."

Kolorisme

I Asia kalles fenomenet for kolorisme - ikke rasisme. Til forskjell fra rasisme foregår kolorisme innenfor rasegrupper, - ikke mellom. Kolorismen kan altså skille folk innen en og samme familie, hvis en del af familien har økonomisk suksess, og klarer å holde seg lysere enn den andre. For Europeere virker dette kanskje absurd, men for folk i Thailand er dette en realitet. Hvite-kremene er like vanlig som tannkrem.

Oversikt

God butikk

Sarawut Pornpatanaruk, grunnlegger og administrerende direktør for Do Day Dream, selskapet bak populære SnailWhite - en Thailandsk hudpleieprodusent, - uttalte i et intervju med Forbes at han regner med forstatt eventyrlig vekst i årene som kommer. Thailandske menneskers kjøpekraft er på vei opp, og en voksende middelklasse er villige til å bruke stadig større summer på bleke-produktene. Takket være blekeproduktene er han allerede inne på listen over Thailands femti rikeste mennesker.

Hypervekst

Analytikere sier at investorene er positive og forventer at Do Day Dream, eller Triple D, som det noen ganger kalles, med aksjesymbolet DDD, vil fortsette å levere hypervekst i årene som kommer. Siden 2014 har salget bare gått opp, opp, opp, - og har vokst med 56 % på årsbasis. Sorrabhol Virameteekul, strateg og leder for digital forskning ved Bangkoks Maybank Kim Eng, forventer at denne trenden vil fortsette over de neste tre årene, hovedsakelig drevet av økende eksport til Kina.

Snegleslim

I 2013 kom den første SnailWhite-krem i salg på nettet. Priset til 30 dollar for en 50 ml krukke, var den billigere enn high-end ansikts-fuktighetskremer som koster 80 dollar for en lignende mengde og et hakk over de billigste $10-variantene. Først gikk det ikke bra i det hele tatt! SnailWhites primære mål - kvinner i alderen 25 til 35 - ville ikke legge snegleslim på huden.

Gikk viralt

Firmaet begynte da å dele ut gratis vareprøver til mote- og livsstilsbloggere, og fikk dem til å skrive om sine erfaringer med å bruke produktet. Sosiale medier, inkludert Facebook og Instagram, ble de viktigste redskapene i markedsføringen. I løpet av måneder gikk SnailWhite viralt, og firmaet måtte kjempe med falske versjoner som oversvømmet markedet. I dag er det et klistremerke mot forfalskning med en QR-kode på hver eneste pakke for å skille originalen fra copycats. I det første året oppnådde SnailWhite et nettsalg på tre millioner dollar. Etter det ble veien til butikkene kort og enkel.

Protester

Nylig utløste en TV-reklame for en koreansk hudblekingspille med temaet «Du må være hvit for å vinne» protester i Thailand og måtte trekkes tilbake. Hudlege Nopadun Noppakun, en førsteamanuensis ved Chulalongkorn University sog president for Dermatological Society of Thailand, ledet en kampanje for å øke offentlig bevissthet om at disse produktene kan være skadelige. I følge hudlegen er bleking et "stort problem i Thailand."

Hovedsiden

Adm:

@motparten.no

Kundeservice
kundeeservice@

Kontakt:

Motparten.no
Elevine Heedes vei
4839 Arendal