Foto: Yu Hui/Xinhua/motparten
Tekst: Rune Ollestad
Dato: 09.11.24
Beijing lanserer nå en ny godstogrute fra Kina til Europa. Det er liten tvil om at det er de lange godstogene trekker til seg mer oppmerksomhet enn de nye passasjertogene som også kommer på strekningen. Turister og vanlige reisende vil få dra én gang i uken fra Almaty i Kasakhstan til Urumqi i Kina. Reisen tar omtrent 36 timer. Toget har soverkupeer.
Wusu terminalen
Godstogene har fått sin egen terminal i den kinesiske ibyen Wusu i den nordvestlige delen av Kina. Mange i Europa kjenner til regionen fra vestlig presse gjennom utallige oppslag om Uygurene. Wusu ligger i Xinjiang Uygur autonome region.
Knutepunkt
Godstogstasjonen i Wusu er startstedet for China-Europe Railway Express. Myndighetene pekte ut Wusu allerede for flere år siden, men det tar tid å bygge infrastruktur som skal tåle de lange godstogene med alle varene. Lasten skal ikke bare til Europa. Den må først fraktes fra andre deler av Kina til byen Wusu.
Lønnsomt alternativ
Hensikten med den nye toglinjen til Europa er å forbedre effektiviteten og logistikken på handelen mellom Kina og Europa. China-Europa Railway Express vil helt sikkert komme til å bli et lønnsomt alternativ også for europeisk industri, dersom ikke EU torpederer handelen med høye tollmurer, slik vi har sett at USA har gjort, - fordi deres produkter sliter i konkurranse med kinesiske produkter. Det gjør ikke Europeiske produkter. Europa flommer over at ettertraktede produkter som kjøpesterke kinesere vil ha. Og de har det blitt mange av etterhvert.
Stor kjøpekraft
Kineserne elsker tyske Mercedes biler, fransk ost og vin og italienske moteprodukter. De vil også ha spansk skinke og oliven. Europa har så mange sikre kort på hånden av eldgamle tradisjonsprodukter som selger giodt i Kina, at den nye jernbanen kan vise seg å bli en viktig handelsvei. Det er slett ikke bare sveitsiske klokker som fortsatt selger godt slik det synes som om EU-politikerne i Brussel synes å mene. De har allerede satt straffetoll på en hel del viktige kinesiske produkter som elbiler.
Uenighet i EU
Det kinesiske svaret lot ikke vente på seg. De innførte like godt toll på tradisjonsrik fransk Cognac! Dette fikk franskmennene til å se rødt. I en serie rasende kommenjtarer har franske politrikere med finansministeren i spissen kritisert EU for å være i utakt med næringslivet i Europa. Frankrike får støtte fra Tyskland. Den tyske transportministeren har sammen med representanter for Volkswagen sagt rett ut at EU ødelegger for vikitge hjørnesteinsbedrifter i Tyskland.
At Kina får så mye kritikk for tilsvarende problemer med muslimer i Uigur provinsen må derfor ses i sammenheng med vestens forhold til Kina generelt. Thailand får ingen kritikk for sin krig mot muslimene i sør.
Toppen
Går sin gang
Uansett fortsetter kineserne å bygge ut handelsnettet som om ingen ting har skjedd. De tror at verden skal bygge ned tollmurene og drive fri handel med hverandre. Hvis den tid kommer vil man helt sikkert ha stor nytte av den nye toglinjen mellom Kasakstha og Kina. Kanskje vil den være interessant for turister også som har lyst på en togtur litt utenom det vanlige?
Kommet for å bli
I første omgang vil fire godstog gå fra Kina hver måned. Togene vil passere Alataw eller Horgos på grensen mellom Kina og Kasakhstan. Deretter fortsetter togene for å levere varer til det europeiske markedet. Den nye ruten kommer til å frakte alle mulige eksportprodukter, landbruksprodukter, industriprodukter og lokale varer, samtidig som den vil lette markedsinngang for europeisk industri til kinesiske markeder. Det skal blant annet gå tretti tusen tonn tomater fra Kina her hvert år. I følge tomatprodusenten sparer de store beløp på å ta toget i stedet for båten til Europa.
Mange muslimer
I Vesten forbinder man regionen med kinesisk undertrykkelse av de 12 millioner muslimene som bor der. I Kina ser man helt annerledes på det. Landet har 1500 millioner buddhister og har kanskje verdens eldste kultur å ta vare på. De som er innenfor rikets grenser har å respektere lokale tradisjoner. De lange godstogene laget av hardt kaldt stål merker uansett lite til slike konflikter der de snirkler seg gjennom landskapet på sin ferd mot Europa.
Oppmerksomhet
Etter hvert som den nye ruten blir kjent kan avislesere i Vesten forberede seg på
I Vesten vil man i begynnelsen helt sikkert å høre mer negativ omtale om Kinas behandling av uigurene. Provinsen i det vestlige Kina har tolv millioner muslimske innbyggere. Den muslimske religionen går ikke godt sammen med tradisjonelt kinesisk tankesett. Kina er ikke alene om å ha slike problemer. Også i sør-Thailand pågår det en krig som har tatt livet av tusenvis av mennesker de siste tyve årene. I provinsene Naratiwat, Patani og Yala i sør Thailand er befolkningen stort sett muslimsk. Her er det daglige sammenstøt, og det er ikke sjeldent at for eksempel buddhistiske lærere blir drept.
Glemt konflikt
Selv om det er langt mere vold og drap på uskyldige i konflikten i Thailand hører man ikke mye om denne i Vesten. Thailand mottar også lite internasjonal kritikk for at myndighetene er i krig med den muslimske befolkningen i sør. De fleste i Europa har ikke en gang hørt om en konflikt som har tatt livet av 15 0000 mennesker de siste ti årene. Vesten konsentrerer seg fullt og helt om Uigurene i Kina. Thailand er et vestlig alliert asiatisk land der alle gateskilt er på engelsk og Thai, og landet var base for USA under Vietnam-krigen.
Syndebukk
At Kina får så mye kritikk for tilsvarende problemer med muslimer i Uigur provinsen må derfor ses i sammenheng med vestens forhold til Kina generelt. I øyeblikket er USA i handelskrig med Kina. Dette har fått store konsekvenser for kinesere bosatt i USA. For eksempel settes det nå restriksjoner i forhold til kjøp av eiendom for kinesere i USA selv om de har fast opphold. USA har også pekt ut Kina som syndebukk for alle overdosedødsfallene som rammer landet.
Hovedsiden