Foto: Marcus Mattison/theContrapart.com
Tekst: Christer Andre Mæland
Dato: 08.02.25
Den norske villmarkslæreren og overlevelseseksperten Marcus Mattison har kjørt India på kryss og tvers med sin lett gjenkjennelige orange Royal Enfild. Som vist er på bildet var elver og stengte broer ingen hindring for Mathison og hans motorsykkel.
Klassisk
India har en stor egenproduksjon av motorsykler. Deres Royal Enfield er en klar konkurrent til Harley Davidson og syklene er slett ikke dårlige. tvert imot. India er det eneste land på kloden som lager en klassisk motorsykkel som nevnes i samme åndedrag som Harley Davidson. Indias Royal Enfield har respekt i klassiske bikermiljøer over hele kloden.
Robust
Også Mattison er ful av lovord om den indiske motorsykkeltypen. -"Ja så lenge ingen stjal verktøyboksen min kunne jeg utføre alt vedlikehold og småreparasjoner selv", forklarer Mattison som aldri fikk oppleve at doningen brøt sammen. -"Nei, disse syklene bare går og går. De tåler alt" sier den erfarne villmarksmannen. Han burde vite hva hanm snakker om. Han har også prøvd det samme i Afrika, men uten en Royal Enfield til å hjelpe seg. Det gikk ikke like bra. Rett som det var brøt syklene sammen, og han måtte vente lenge i landsbyer på deler. I land som Somalia kunne dette dra ut i tid.
Tidløs
Indias egen Royal Enfield er kjent for sine robuste og klassiske motorsykler. De kan for et uøvet øye minne om en Harley Davidson. Også kresne motorsykkelentusiaster vedgår at Royal Enfield er et symbol helt der oppe sammen med Harley. Sykkelen er kjent for på styrke og pålitelighet.
Synonym på frihet
Royal Enfield ble svært populært i India etter at den indiske regjeringen bestilte motorsykler til militær bruk på 1950-tallet. Det tok ikke mange årene før Royal Enfield ble et synonym med eventyr og frihet, ikke bare i India, men over hele verden. Både Harley Davidson og Royal Enfield har en forkjærlighet for klassisk og tidløse design.
Mye til felles
I likhet med den amerikanske konkurrenten er Royal Enfield kjent for vintage-inspirerte sykler med enkle linjer og nostalgisk følelse. Begge merkene legger stor vekt på solid kvalitet og pålitelighet i konstruksjonen. Begge merkene tilbyr også muligheter for kundene til å tilpasse syklene etter eierens preferanser, enten det handler om tilbehør, fargevalg, eller motor og chassis.
Toppen
Marcus Mattison fra Norge er allerede en kjent globetrotter og erfaren villmarksekspert. Han vil helst ikke bli sammenlignet med Lars Monsen, men han understreker at de to ikke kommer til å møtes i kniv eller teltavdelingen på XXL. Da smir Mattison heller sin egen kniv og sover i magen på en buksprettet Puma.
Skjermet Royal Enfield
Fram til nå har India alltid forsøkt å skjerme sin klassiske motorsykkelindustri. Det har de blant annet gjort ved å ha en enorm toll på de klassiske amerikanske syklene. Når går de altså uoppfordret vekk fra denne politikken for å komme Trump i forkjøpet. India har ganske sikkert fått med seg hva som har skjedd med Mexico og Canada.
Trump sint før
Dessuten husker indiske politikere veldig godt hvor forbanna Trump var på Indias tollsatser i sin første periode. Han kalte Harley-tollen som uakseptabel, men det vippet ikke inderne av pinnen. Denne gangen kommer de Trump i forkjøpet før han får begynt å kjefte. Det er kanskje smart fordi India har et handelsoverskudd med USA.
Kina-krig bra for India
I 2023 passerte handelen 190 milliarder dollar i 2023. På grunna v USAs egen handelskrig med Kina har India tatt over mye av det som kinesernne tidligere leverte billig. Vareeksporten til USA har økt med hele førti prosent siden handelskrigen startet i 2018. Den enes død - den andres brød. Også tjenestehandelen er opp over tyve prosent til nesten sytti milliarder dollar. Det er omtrent det samme som USAs eksport til India.
Legemidler
Amerikansk eksport til India er først og fremst råolje og petroleumsprodukter, LNG gass, kull, medisinsk utstyr, vitenskapelige instrumenter, skrapmetaller, fly, datamaskiner og mandler. India på sin side eksporterer en rekke ting til USA som det er helt avhengige av. For eksempel legemidler mot kreft. India eksporterer livsviktige medisiner for millarder av dollar ti USA. I tillegg kommer tekstiler, maskiner og slipte diamanter.
Trå varsomt
India lever også produkter som smarttelefoner og bildeler. De vil ikke være smart av en amerikansk bilindustri som nesten døde på grunn av konkurranse med Kian, å miste de billige bildelene. Summert opp kan man på ingen måte si at India trenger USA mer enn USA trenger India, som er med i BRICS, og som kan få halvledere og avansert teknologi fra parterlandet Kina til en billigere penge. Her må begge parter trå varsomt fordi begge parter har mye å tape. India fordi de tjener mye penger på eksport, og USA fordi deres både bilindustrien og helsevesenet er helt avhengig av de indiske produktene.
Hovedsiden