Storbritannia vil tvangsteste alle nyfødte

Nordmann mistet tuk-tuk

Det er strengt forbudt for utlendinger å eie, leie, eller kjøre tuk tuk i Thailand. Det fikk en nordmann smertelig erfare da politiet banket på døren og tok tuk-tuken hans. Nordmannen fikk bot også, selv om han hadde handlet i god tro.

På Sri Lanka har man nå tillat taxieiere å leie ut tuk-tuk ene til turister som vil se seg om. I Thailand er det fortsatt strengt forbudt.

Foto: Pixabay/theContrapart
Tekst: Rune Ollestad/MANILA
Dato: 05.07.25

Thailand er et ekstremt populært turistmål. Noe av det koseligste turister gjør er å ta tuk-tuk til hoteller, restauranter og alle mulige severdigheter. Utlendinger kan både leie og eie motorsykler i Thailand, men ikke Tuk-Tuk. Denne næringen er strengt beskyttet av myndighetene. Det samme er vanlig i mange asiatiske land men på Sri Lanka foregår det et nytt prosjekt. Utlendinger kan leie sin egen Tuk-Tuk!

Positiv

“Er det sant?”, utbryter Espen Fearnley fra Sandefjord, da vi forteller ham om prosjektet på Sri Lanka der utlendinger enkelt kan leie seg en tuk-tuk. Han synes det virker som en god ide. Det er kanskje ikke så rart. Selv fikk han merke på verst tenkelig måte at det ikke er tillatt for utlendinger å kjøre tuk-tuk i Thailand. Politiet beslaga doningen hans.

Tretti yrker

Thailand har lenge hatt strenge regler som begrenser hvilke jobber utlendinger kan utføre. Dette er først og fremst for å beskytte landets egen arbeidsstyrke mot lavtlønnskonkurranse og sikre at thaier får fortrinn i en allerede presset arbeidsmarked. Ifølge Thailands arbeidsdepartement er over tretti yrker hundre prosent forbeholdt thaier – blant dem frisører, gateselgere, håndverkere og sjåfører, inkludert tuk-tuk-kjøring. Slike regler er ment å sikre at arbeidsplasser i uformelle og små næringer, hvor det er lav inntektsmargin, forblir tilgjengelige for lokalbefolkningen.

Frekk farang

Likevel hender det at en utlending tråkker i salaten og gjør en tabbe. En av disse er en nordmannen Espen Fearnley fra Sandefjord. Vi har snakket med ham om episoden. - "Ja jeg ble svært forundret da politiet kom og beslagla tuk-tuk en min", forteller Espen. Han hadde akkurat kjøpt seg en flott trehjuling med led-lys, kjøleskap og dundrende stereoanlegg, - da politiet banket på døren. -"Ja de var skikkelig forbanna, og truet med alt mulig inntil jeg fikk roet dem ned" , forklarer Fearnley. Han har vært i Thailand en rekke ganger og har eid både motorsykler og biler.

Burde visst bedre

-"Jeg var i og for seg klar over at Thailand beskytter lavtlønnsnæringer mot konkurranse fra fattige utlendinger", så her var jeg nok litt naiv, innrømmer nordmannen, som i dag har Thai kone og er godt kjent i Thai miljøet i Sandefjord i Norge. Han mener likevel myndighetene i Thailand kunne utvise litt mer fleksibilitet. Det som skjer på Filippinene synes han er spennende, men er litt skeptisk til om det hadde fungert i Thailand.


Tuk-tuk er en kul doning som er svært populær i Asia. De fleste komemr med mengder av led-lys og stereoanlegg.

Toppen

Beskyttet bransje

Tuk-tuk-næringen, som ofte består av enkeltpersonforetak med små marginer, anses som en beskyttet bransje. Thailands myndigheter har uttrykt bekymring for at utbredt deltakelse fra utlendinger i Tuk-Tuk næringen vilføre til svart arbeid, ulovlig immigrasjon og press på lønnsnivået. I stedet ønsker man å åpne for utenlandsk arbeidskraft i sektorer der det er kompetansemangel – som teknologi, industri og helse. Dette skillet mellom “høykvalifisert” og “lokalt beskyttet” arbeid gjenspeiler en større økonomisk strategi for å balansere investering og sosial stabilitet. På Sri Lanka tenker man litt annerledes.

Sytti-tallet

Tuk-tuker er også vanlige på Sri Lanka. I begynnelsen ble de importert til landet av det indiske Bajaj Auto Company. Det var på 1970-tallet. Tyve år senere var de over alt, og også på Sri Lianka er det et lavtlønnsyrke. Det finnes det én million tuk-tuker som kjører langs Sri Lankas veier. Disse har alle mulige funksjoner som familiebiler, drosjer, politibiler og til og med trehjulede salgsboder. Også her var det forbudt for utlendinger å overta jobben til lokalbefolkningen, men nylig endret dette seg radikalt da myndighetene gjorde et unntak. Turister kunne leie tuk-tuk er fra slitne taxi-sjåfører, men ikke kjøpe dem.

Annet kjøremønster

Siden myndighetene endret loven har utlendinger allerede leid tuk-tuk for tre hundre millioner kroner. Over tusen tuk-tuk drosje-eiere leier i dag ut sin tuk-tuk er, men hvorfor gjør de det? Blir de ikke arbeidsledige? Det enkle svaret er nei. Utlendinger bruker ikke tuk-tuk på samme måte som drosjesjåfører. Utlendinger drar på lengre turer, slik at doningene får en annen operativmodus enn normale taxier.

Handler om penger

Det viktigste poenget for hardt arbeidende drosjesjåfører på Sri Lanka er likevel det økonomiske. Etter en lang dag der derosjesjåføren kanskje har arbeidet i ti timer har han tjent om lag to hundre ruper. Og det er her det merkelige kommer inn. Utlendinger er villige til å betale det tidobbelte for å leie tuk-tuken i bare halvparten av de timene drosjesjåføren bruker på å tjene sine to hundre rupier. Det er hva man kaller "an offer you cant refuse".

Enkelt å leie

For å bestille en tuk-tuk på Sri Lanka i dag trenger du bare logge deg inn på TukTuk Rental , legg inn datoer og start- og sluttpunkt. De kan levere tuk-tuken ved hotellet ditt og hente den mot et tillegg i prisen. Leieprisen inkluderer omfattende ansvarsforsikring, ubegrenset kjørelengde og veihjelp døgnet rundt. Det kule er at de fleste tuk-tukene har Bluetooth-høyttaler, kjøleboks, surfestativ og babysete. Litt byråkrati er det likevel første gangen man leier en tuk tuk. Du må Ssende kopi av ditt internasjonale førerkort slik at utleiefirmaet kan ordne en srilankisk tillatelse. Og dette kjøreløyvet må du punge ut fire hundre kroner ekstra for, men det er altså en engangssum.

Hovedsiden

Adm:

@motparten.no

Kundeservice
kundeeservice@

Kontakt:

Motparten.no
Elevine Heedes vei
4839 Arendal