Foto: pixabay/theContrapart
Tekst: Christer Andre Mæland
Dato: 19.01.25
Se video nederst i saken
Broen skal starte i hovedstaden Dar es Salaam og slutte på øya Zanzibar i Det indiske hav utenfor den afrikanske kysten. Øygruppen Zanzibar er kjent for sine uberørte strender og historiske landemerker. Den består av flere små øyer og to større, Pemba Island og Unguja.
Kan bli turist-magnet
Det er ikke tilfeldig at det er akkurat Tanzania som nå annonserer byggingen av enda en utrolig bro. Fra før har de broen over Victoriasjøen som åpnet i fjor. Landet har også flere av verdens mest kjente turistattraksjoner, som Serengeti nasjonalpark og Kilimanjaro-fjellene. På grunn av dårlig infrastruktur er attraksjonene ikke blant de mest besøkte i verden. Det er dette myndighetene nå vil gjøre noe med.
Satser på infrastruktur
Tanzania innviet nylig den 3,2 kilometer lange Magufuli-broen over Victoriasjøen. Den forbinder Tanzania med Uganda, Rwanda og Burundi. Broen er Øst-Afrikas lengste bro. Med den nye broen til Zanzibar vil Tanzania trone alene på toppen over fantastiske afrikansker broer. Det er liten tvil om at Tanzania har muligheten til å bli det afrikanske kontinentets turistdestinasjon nummer 1.
Paradis øy
Zanzibar er en semi-autonom region i Tanzania. Det betyr at de i stor grad har selvstyre. Øyene er kjent for sine vakre strender og rike kulturarv. Her finenr vi en rekke hus i gammel engelsk kolonistil. Øygruppen består av øyene Unguja og Pemba. For å besøke Zanzibar fra fastlandet, kan man ta ferge fra Dar es Salaam til Stone Town. Det er også mulig å bruke mer kostbar innenlandsflyvning til Zanzibar internasjonale lufthavn.
Kinesisk engasjement
Broen til Zanzibar blir kinesisk bygget. Kina har enorm erfaring i brobygging, og man finner de fleste av verdens mest spektakulære broer i Kina. skal bygges av det samme firmaet som laget Magufuli-broen over Victoria-sjøen. Det offisielle navnet er Kigongo-Busisi Bridge. Den er oppkalt etter den tidligere presidenten John Pombe Magufuli. Konstruksjonen startet i 2020. Broen ble bygget av China Civil Engineering Construction Corporation (CCECC) i samarbeid med China Railway 15th Bureau.
Rekord-bro
Broen er en stålkonstruksjon med betongdekke, bygget for å tåle tung trafikk og lang levetid. Den strekker seg over 3,2 kilometer, noe som gjør den til den lengste broen i Øst-Afrika. Prosjektet ble finansiert av den tanzanianske regjeringen, med en total kostnad på omlag syv hundre millioner amerikanske dollar. Beløpet er identisk med det som brukes på den nye jernbanen til Burundi via Den demokratiske republikken Kongo. Tanzania satser stort på ny infrastruktur.
Stort potensiale
Tanzania hadde en brutto nasjonalprodukt på 85 milliarder USD i 2023, med en gjennomsnittlig vekstrate på over fem prosent de siste årene. Inntekten per innbygger er bare tusen dollar årlig. Det plasserer Tanzania i kategorien lavere mellominntektsland. På sikt kan dette endre seg i positiv retning. Tanzania har alt som skal til for å bli et rikt land. Gull, diamanter, nasjonalparker, paradisøyer med kritthvit sand og et landbruk som lager populære produkter.
Toppen
Tanzania har et enormt potensiale. Landet er rikt på absolutt alt, fra enorme mineralforekomster i jorden til dyrkbar mark. Landets kystlinje er et tropisk paradis og innlandet kan skilte med både savanner og spektakulære fjellkjeder.
Tanzanitt
Landbruk er ryggraden i Tanzanias økonomi og sysselsetter over 65 % av befolkningen. Viktige eksportvarer inkluderer kaffe, te, bomull, cashewnøtter og krydder. Skjult i bakken har Tanzania alle de viktigste mineralene som lands som USA og Kina trakter etter. I tillegg til sjeldne jordmineraler nødvendig for å lage for eksempel mobiltelefopner, har Tanzania også store forekomster av gull, diamanter, og tanzanitt, som en edelsten som bare finnes i Tanzania. Gruvedrift utgør allerede en stor del av landets eksportinntekter.
Serengeti
Landet er kanskje mest kjent for sin utrolige natur. Zanzibar med sine perlehvite sandstrender overgås til og med av verdens mest verdensberømte naturpark Serengeti . Kun Yellowstone i USA har en lignende status. I Tanzania finner du også spennende vulkankrater som Ngorongoro, og spektakulære fjell som Kilimanjaro-fjellet. Turismen genererer allerede store inntekter og er en viktig kilde til utenlandsk valuta.
Turist-broer
De nye broene skal få Tanzanias inntektskilder til å øke. Det skal fraktes både turister, gruvemalm og matvarer over disse broene. Selv om de er dyre for Tanzania, er det likevel ingen tvil om at dette er en klok og lønnsom investering. På grunn av prosjektenes størrelse og spektakulære utsikt er det ventet at broene, veiene og jernbanen vil bli turistattraksjoner i seg selv.
Tar ferge
Per i dag tar Tanzania bare imot en brøkdel av sitt potensiale. De nye broene kan bidra til å mangedoble inntektene fra turismen. For eksempel besøkte 638 000 mennesker Zanzibar i 2023. De fleste ankom via flyplassen Julius Nyerere internasjonale lufthavn, i hovedsatden Dar es Salaams. Herfra valgte de fleste ferge til øyene.
Broen kommer
Det kom derfor ikke som noe sjokk på reisenæringen at Tanzanias viseminister for arbeid og transport, Godfrey Kasekenya, I mai 2023 opplyste at China Overseas Engineering Group Company (COVEC) var engasjert for å byghge en bro til 2,5 milliarder dollar ut til øyene. Det ble ikke signert en endelig avtale, men pressekonferansen med henvisning til det kinesiske firmaet og et prisoverslag tyder på at man har kommet langt i planleggingen.
Det er bare noen måneder siden den nye broen over Victoriasjøen sto ferdig. (Se vido under)