Hydrogen klassifiseres i fargene grønn, grå, blå og svart. Sistnevnte produseres merkelig nok med kull.
For dyr frakt
Den administrerende direktøren for IEEFA i Australia, Amandine Denis-Ryan, har gått ut og sagt at selve frakten av hydrogen er for dyr, fordi det krever lave temperaturer. Hun mener derimot at hydrogenet kan brukes lokalt. Det er nok et tankekors for noen at en grønn organisasjon går til angrep på et grønt produkt, men det er altså fargen organisasjonen mener er feil. Tar man frakt med i regnestykket vil ikke hydrogenet til Hyata kunne kalle seg grønt.
Delte meninger
Også andre forskere har kommentert prosjektet med “billig” hydrogen. Noen er mer positive enn andre. En av dem er Bahman Shabani, professor ved RMIT University's School of Engineering i Melbourne. Han er åpen for å sette i gang hydrogenprosjekter, fordi det åpenbart er en stor framtid i hydrogen, på grunn av tilgjengelighet og dessuten ut i fra et miljøperspektiv. Shabani viser til at det ikke er uten grunn at man i Kina Japan, Tyskland, og USA investerer enorme beløp i forskning på hydrogen. Å knekke denne koden kan gi et paradigmeskifte innenfor billig og grønn energi.
Lite litium - mye hydrogen
Litium er et sjeldent grunnstoff som bare utgjør 0,002 prosent av jordskorpen. Litium brukes mye i moderne teknologi, spesielt i litium-ion-batterier, som driver smarttelefoner og elbiler. Etterspørselen etter litium har økt men tilgangen er svært begrenset. Hydrogen er derimot et av stoffene vi har aller mest av. Det finnes rundt oss over alt i en nesten ubegrenset mengde. Kan man derfor på en rimelig måte benytte hydrogen er nær sagt alle forskere enige i at dette ville vært det beste.
Stort miljøavtrykk
I mange land spiser elbilene kull ved hver eneste lading. De har dessuten et kjempeproblem forbundet med litium batteriene, fordi gruvedrift lager enorme sår i naturen, og malmen må raffineres ved kullbrenning. Det går like mange tonn kull til forbrenning som det tas ut litiummalm av bakken. Resultatet er at hver eneste elbil har et stort CO2 avtrykk allerede før de har rullet en eneste meter.
Håper på hydrogen
Alle disse problemene forsvinner som dugg for solen dersom man benytter hydrogen. Det er ikke nødvendig å ha kjempebatterier, og man lader heller ikke opp med kull fra stømnettverket. Tvert imot kan man raskt og enkelt fyll på ny hydrogen på en tilgjengelig stasjon. Alt høres rosenrødt ut inntil man ser nærmere på hvordan hydrogen produseres.
Også hydrogenbiler
Problemet har til nå vært både kostnader og rekkevidde på hydrogenbilene, men det verste problemet har likevel vært at man må bruke strøm for å lage hydrogen. Dermed bruker også hydrogenbilene kull fra nettverk i Kina, Tyskland og USA. Det australske firmaet mener de kan gjøre noe med problemet når de lager såkalt “grønn” og rimelig hydrogen.
Ubegrenset tilgang
Hydrogen er det mest forekommende grunnstoffet i universet, men på jorden er det vanligvis bundet i andre stoffer snarere enn i fri form. Mesteparten av hydrogenet på jorden finnes i vann (H₂O), som utgjør en stor del av jordens overflate i form av hav, innsjøer, elver og isbreer. Vann består av to hydrogenatomer bundet til ett oksygenatom.