Utrolig populært i Kina

Mopedene går på salt

De nye scooterne sprer seg med lynets hastighet i Kina. De summer av sted som andre elektriske mopeder, men disse er annerledes. De går på natrium - eller godt gammeldags bordsalt.

Det finnes allerede flere modeller. Felles for dem alle er at de lader fort og benytter natrium, eller salt batterier.

Foto: Yadea/theContrapart
Tekst: Rune Ollestad / Beijing
Dato: 10.06.25

Kina ligger langt foran resten av verden i å levere verden en helt ny type teknologi. Motparten har tidlgere skrevet om biler som snart kommer med natriumionbatterier. At fabrikker som Volkswagen er tungt inne på eiersiden i utviklingen av de nye bilene sier sitt. Fordi de fleste i det kalde Europa foretrekker bil som framkomstmiddel har vi helt oversett at det i Asia har foregått en pararell utvikling - med mopeder.

Ikke kompatible med litium

Dessverre for mange europeiske elbileiere kan man ikke bare bytte batteri fra de elektriske bilene vi bruker i dag. Natriumbilene har et litt annet system med en annen spenning. Derfor må man snart innse at det dagens elektriske biler med forurensende lithiumbatterier vil lide samme skjebne som biler med fossilt brenstoff. De vil etterhvert fases ut og erstattes av biler som går på salt. Det er rett og slett mye mer miljøvennlig.

Grønt paradigmeskifte

Vi snakker om et ekte paradigmeskifte innenfor elektriske kjøretøy. De aller fleste elbileiere vet godt at man må grave ut tonnevis med malm for å skaffe til veie litiumet som er i batteriene deres. Dessuten må man grave ut og forbrenne en nesten like stor mengde koks for å raffinere ut litiumet av malmen.

Ubegrenset tilgang

Yadeas natriumbatteriteknologi tilbyr betydelige fordeler innen kostnad og miljømessig bærekraft. Årsaken er rikelig med råvarer. I motsetning til litiumbatterier, som er sterkt avhengige av sjeldne metaller, bruker natriumbatterier mer fornybare ressurser, noe som reduserer miljøpåvirkningen samtidig som det forbedrer batteriets stabilitet og ytelse.

Toppen

Det er et stort paradoks at mens resten av verden har forøkt å konkurrere med Kinas lithium-batterier og gjøre dem mer miljøvennlige, så har Kina allerede gått et skritt videre. Alt tyder i dag på at de er i ferd med å fase ut litium til fordel for salt. Vi snakker her om en miljøsensasjon av de helt sjeldne. I Asia er det millarder av mopeder. DDet blir store hull i bakken av gruveddriften. produksjonsmetiddene for å utvinne litium er ekstremt miljøfiendtlige. Nå er det en saga blott.


Billig

I dag ruller det allerede tusenvis av salt-mopeder rundt på kinesiske veier. Men hva koster herligheten? Det er slett ikke dyrt. En flunkende ny moped ligger på mellom fire og seks tusen kroner. Det er ikke avskrekkende. Kvaliteten er det heller ikke noe i veien med. Ifølge den store kinesiske mopedprodusenten Yadea kan ladesystemene til natrium mopedene lade opp doningene fra 10 prosent til åtti prosent på om lag femten minutter. Etter en kjapp tur på kjøpesenteret er mopeden full av krefter og klar til ny dyst.

Alle har mopedd

I Asia er mopeder det mest normale fremdriftsmiddelet på kortere distanser, også for de som har bil. Fordi mopedene ikke skal kjøre så langt har man ikke behov for voldsom rekkevidde. Tidligere var nemlig energitetthet litiumbatterienes fordel. De hadde større energitetthet. Nå er også dette gapet i ferd med å tettes.

USA lansering

Yadea har hovedkontor i Hangzhou, Kina. Nylig avduket de sin nyeste elektriske tohjuling drevet av Yadeas banebrytende natriumbatteriteknologi. Samtidig lanserte de mopedene på CES 2025 i USA. Det var voldsomt irriterende for Donald trump og frustrerte amerikanere, som ser at de på akkurat dette området henger håpløst etter kineserne.

Hovedsiden

Adm:

@motparten.no

Kundeservice
kundeeservice@

Kontakt:

Motparten.no
Elevine Heedes vei
4839 Arendal