Foto: Volvo/Pixabay/motparten
Tekst: Christer Andre Mæland
Dato: 08.09.24
Land som innfører straffetoll på kinesiske elbiler opplever at klimamålene blir utsatt. Årsaken er at forbrukerne kvier seg for å kjøpe dyrere alternativ. Færre elbiler reduserer også utbygging av ladeinfrastruktur.
Volvo trekker el-løfter
Bilselskapet Volvo er sist ut på listen av bilmerker som offisielt går tilbake på målet om å bare lage helelektriske biler innen 2030. Bilmerket beklager den uheldige utviklingen, men skylder på endrede markedsforhold grunnet innføring av toll på kinesiske elbiler. Volvo er majoritetseid av den kinesiske bilgiganten Geely. Fordi Geely også bruker fabrikker i Kina vil Volvo også bli påvirket av straffetoll på kinesiske elbiler til Europa.
Skylder på politikerne
Det er ikke mer enn tre år siden Volvo annonserte at de bare skulle lage elbiler i 2030. Nå går de allerede tilbake på det. Ifølge den svenske bilprodusenten er det fordi industrien står overfor en nedgang i etterspørselen etter elbiler i store markeder. Det er all usikkerheten rundt innføring av straffetoll på kinesiske elbiler som er årsaken.
Dårlig for miljøet
Dette er et klar tilbakeskritt, - ikke bare for elbiler, - men for miljøet totalt sett. Mange mener nå EU-politikerne har skutt seg selv i foten når de forsøkte å kopiere den amerikanske handelskrigen med Kina. EU-landene hadde gode produkter, og det var ikke nødvendig å innføre de samme tollsatsene som USA, der bilbransjen selv erklærte at de ville "opphøre å eksistere" dersom import av kinesiske biler fikk fritt spillerom. I Europa er det motsatt.
Tysk protest
Store produsenter som Volkswagen, Mercedes, BMW og Audi selger godt i Kina. Å sette straffetoll på kinesiske elbiler vil føre til at Kina setter tilsvarende toll på tyske flaggskip fra viktige hjørnesteinsfabrikker. Derfor satt Tyskland seg nylig totalt på bakbeina, da EU-forsøkte å sette over tretti prosent straffetoll på kinesiske elbiler. Både tyske industriledere og politikere gikk kraftig ut mot tollpolitikken på kinesiske elbiler.
Ford
På grunn av alt bråket om stor toll på gode og billige elbiler fra Kina opplever man derfor et tilbakeslag for elbilbransjen. Man klarer ikke å nå målene man har satt seg. Volvo er ikke alene om å gå tilbake på miljømål om elektrisitet. Også General Motors og Ford har gått tilbake på sine løfter om elektrifisering.
Toppen
EUs tollpolitikk fører til dyrere elbiler og dårligere miljø. Det sier både europeiske bilbedrifter og aksjeanalytikere.
Utsetter elbiler
I USA som nå har 100 prosent toll på kinesiske elbiler kan lokale bilprodusenter senke skuldrene og fortsette med forbrenningsmotorer. Ford har derfor trappet ned på sine elbil-ambisjoner. Forrige måned opplyste den amerikanske bilprodusenten at de også skroter elektriske framtidsplaner. Både sportsbiler, vanlige biler og elektriske Pick Up utsettes på ubestemt tid.
Fremtiden
Jim Rowan i svenske Volvo har uttalt til BBC at Volvo fortsatt er sikre på at fremtiden er elektrisk, men at de bare må usette den ambisiøse målsettingen om at alt skulle bli elektrisk innen 2030. Dersom politikerne i EU-forstår legger krangling til side og forstår at de må sette miljøet først snakker vi bare om et lite tilbakeslag, som enkelt kan rettes opp.
Bekymret
Volvo uttrykker likevel bekymring over utviklingen i dag, der USA presser land etter land til å sette straffetoll på miljøvennlige elbiler fra Kina. Sist ut er Canada, som noe motvillig måtte gå med på å sette toll på kinesiske elbiler. Nå står Canada i fare for å oppleve kinesiske hevnaksjoner i form av økt toll på viktige canadiske eksportvarer som kullbriketter og raps. Dersom Canada, og potensielt Eu, skulle ende opp som USA med 100 prosent toll på kinesiske elbiler, vil det betyr et kraftig tilbakeslag for miljøet.
Diplomatiske svensker
Volvo sier mer diplomatisk at forretningsklimaet for elbiler dessverre har endret seg negativt, noe som resulterer i tilbaketrekking av forbrukerinsentiver og langsommere utbygging av ladeinfrastruktur. Oversatt til mer folkelig språk betyr det at Volvo, på grunn av EUs tollpolitikk, kommer til å fortsette å produsere og selge biler med forbrenningsmotorer.
Engstelige
Aksjeanalytiker Anna McDonald er en av mange som nå setter ord på den nye virkeligheten. Hun mener forbrukerne i større europeiske land nå er redde for å bytte til elbiler. Til BBCs Today-program sa hun at dette ikke var underlig når subsidiene forsvinner, prisene øker på grunn av handelskrig, og utbygging av infrastruktur stopper opp.
Dyrt og dumt
Aksjeanalytikeren er ikke ikke i tvil om konsekvensene av at EU følger USAs politikk, med å sette enorm toll på kinesiske elbiler. Resultatet er at miljøet lider og elbiler blir dyrere.
Hovedsiden