Foto: pixabay/motparten
Tekst: Christer Andre Mæland
Dato: 04.11.24
Myndighetene i Nevada og Las Vegas har de siste årene drevet aktiv kampanjevirksomhet for å snu det dårlige miljøryktet til Las Vegas, som fra før slet med et rykte som en syndens bule, med horeri og gambling i stor skala.
Vil fremstå som grønn
Myndighetene legger nå enorme ressurser i å overbevise verden om at Las Vegas er i ferd med å bli en “grønn by”. Innen 2030 forventes 50 % av all Nevadas elektrisitet å bli generert fra fornybare ressurser. På papiret høres dette bra ut, men er virkelig “sin city” i ferd med å bli miljøvennlig? Motparten har tatt turen fra Norge til Nevada og dessuten tatt en faktasjekk.
Ingen el-biler
Sett med norske el-briller var det litt flaut å leie en sterkt forurensende muskelbil av typen Camaro på flyplassen i Los Angeles. Motpartens journalist (undertegnede) hadde ikke noe valg. Det er ikke en eneste ladestasjon på veien gjennom ørkenen til Las Vegas. Det var en liten trøst at motpartens redaktør valgte å ta flyet til Las Vegas, og forurenset mye mer. Redaktør Enerstvedt trøstet seg på sin side med at han ikke var alene om å slippe ut co2 ved å ankomme Sin City med fly.
De fleste tar fly
Av de 52 millioner menneskene som hvert år besøker Las Vegas ankommer nesten alle med fly. De lander på Harry Reid International Airport. Dette gjelder både innenlandske og internasjonale reisende. Flyplassen har sett en jevn økning i passasjertall etter pandemien, og i 2023 var det forventet et nytt rekordår for flytrafikken til Las Vegas. Det er mange mennesker når man tenker på at det bare bor om lag seks hundre tusen mennesker i Las Vegas og at det i hel staten Nevada bare er omtrent tre millioner innbyggere.
Velkommen til Vegas
Undertegnede som hadde avtalt å møte redaktøren i Las Vegas valgte en Chevrolet Camaro, en klassisk amerikansk muskelbil, som ble introdusert av General Motors i 1966, men som årsmodell 1967. Det er året da motpartens redaktør ble født. Turen ut av California gjennom storslagne fjellmassiv var en flott opplevelse. Et velkommen til Las Vegas-skilt fortalte at vi nærmet oss byen som nå påberoper seg å ha blitt miljøvennlig.
52 millioner besøkende
Å fortelle verden at Las Vegas har blitt en "grønn by" fortoner seg som et underlig markedsføringstiltak for en liten by som tiltrekker seg 52 millioner forurensende flypassasjerer hvert år. Byen har dessuten et uttalt mål om å øke dette tallet. Det var derfor en spent journalist fra motparten som rullet de siste meterne inn i Las Vegas og parkerte i det underjordiske parkeringshuset under hotellet. Det første vi merket oss var at det ikke var en eneste elektrisk bil å se.
Bærekraftig person
I rettferdighetens navn gikk motparten likevel gjennom de nye opplysningene om hva som rører seg på miljøsiden i Nevada og i LAs Vegas. Byen har til og med en egen "bærekraftsansvarlig" person. Han heter Marco Velotta, og forklarer at en ny føderal lov, Recovery Act av 2009, har satt seriøse mål for vannsparing, resirkulering og grønne bygninger. Det er ikke så rart at de må spare vann. Den kjente turistmagnaten Hoover Dam som er rett i nærheten er nesten tom for vann. Det skal litt til å holde 52 millioner turister med badevann. Marco Velotta er likevel stolt av at Las Vegas har investert 75 millioner dollar i bærekraftsprosjekter.
900 milliarder kroner
Det finnes også krefter i USA som mener at Marco Velotta og myndighetene bare bedriver et skitten skuespill når de nå lanserer Las Vegas som en "grønn by". Kritikerne mener at pengene byen har investert i bærekraft best kan sammenlignes med kulissene i et filmstudio. De er inne på noe. Las Vegas genererer enorme økonomiske inntekter gjennom sin store turistindustri, spesielt via spill, overnatting og underholdning. På toppen av det hele kommer arrangementer som Formel 1. I 2022 bidro turistsektoren til nesten halvparten av Nevadas BNP med ufattelige 90,7 milliarder dollar. Myndighetene i Las Vegas og resten av Nevada tjente over 2,1 milliarder dollar i direkte bransjespesifikke skatter og avgifter fra turisme.