Foto: pixabay/theContrapart.com
Tekst: Elisabeth Dahlberg
Dato: 02.12.24
Kritikerne mener at den praktiske gevinsten av lysere kvelder ikke er stor nok i forhold til alle ulempene systemet medfører. Også mange politikere er i ferd med å snu i spørsmålet om to tidssoner per år. EUs sommertidsdirektiv krever at medlemslandene stiller klokken frem en time i mars og tilbake i oktober.
Tiden kom med toget
Gamle dagers Europa var preget av tidskaos. Til tross for at de første lommeurene ble populære allerede på 1500-tallet, klarte man ikke å bli enige om hva klokken var før i vår tid.
Før jernbanen tvang fram et samarbeid om tid opererte de fleste byer i Europa med forskjellige tiddsoner. Folk måtte stille klokken om igjen hver gang de kom til et nytt sted. På mange måter kan man si at tiden kom med toget. Oppfinnelsen av jernbaner endret for alltid måten mennesker oppfatter tid på.
Ble ikke enige
Det er ikke så veldig lenge siden hver by og region i Europa hadde sin egen lokale tid. Tiden var basert på når solen sto høyest på himmelen. Dette førte til at tidspunkter kunne variere med flere minutter fra by til by. Det hjalp lite at dyktige urmakere laget nøyaktige klokker, når de som brukte dem ikke kunne bli enige i hva klokken var.
Fungerte i hestens tid
Likevel fungerte systemet utmerket så lenge alle var enige innenfor en hestreise fra byen. Da fikk man heller stille klokken når man ankom neste by som opererte med en annen tid. Tidssoner ble først formelt innført i 1884, da den internasjonale meridian-konferansen i Washington etablerte Greenwich som nullmeridian.
Takk til jernbanen
At man til slutt klarte å bli enige er langt på vei takket være jernbanen. Forskjeller i lokaltid gjorde det umulig å lage koordinerte rutetabeller. Storbritannia var tidlig ute med både tog og tid, men før Greenwich Mean Time (GMT) ble standard i 1847, hadde hver by sin egen tid også der.
I 1847 ble de britiske jernbaneselskapene enige om en felles "Railway Time"
Toppen
Berlin tid
Det var mange minutters forskjell mellom London og Bristol.I Tyskland ble man ikke helt enige med seg selv før i 1893. Da innførte de standardtid knyttet til sentraleuropeisk tid, CET. Før det opererte de blant annet med Berlin-tid og München-tid. Det samme var tilfelle i Italia der Firenze og Napoli hadde egne tidssystemer.
To tidssoner
I dag har Europa to tidssoner, sentraleuropeisk tid (CET) og østeuropeisk tid (EET). Selv om systemet er mer enhetlig enn før, finnes det fortsatt noen unntak og avvik, som Portugal, Storbritannia og Russland. Dessuten opererer også land som Norge med to tidssoner i året, der de skifter mellom sommertid og vintertid, akkurat som i EU. Mye tyder på at alle er i ferd med å fjerne sommertiden.
Prime time
Storbritannia som laget den første jernbanen i 1825 ble også det første landet på kloden med en felles koordinert tid. Greenwich Mean Time er tiden når solen krysser Prime Meridian ved Royal Observatory Greenwich. I dag kan du fortsatt besøke Center of Time ved observatoriet i London. Før de klarte å bli enige hersket det kaotiske tilstander der man listet en mengde ankomst og avgangstider for hvert eneste tog basert på lokale tidssoner. Det ble et salig kaos.
Dro til Amerika
I 1847 ble de britiske jernbaneselskapene enige om en felles "Railway Time" som hevet seg over byenes egen tid. Railway time skulle gå på tvers av alle nettverkene. Den nye tidtakingsmetoden ble etterhvert kjent som Greenwich Mean Time. Storbritannia ble det første landet som standardiserte tid. Ideen om en felles tid spredte nådde raskt Nord-Amerika, men i motsetning til Storbritannia som bare måtte standardisere tid i et land måtte USA og Canada standardisere tid på tvers av et helt kontinent.
Fleming laget tidssoner
Det var den kanadiske jernbaneingeniør Sir Sanford Fleming som løste problemet i 1879. Han mente man kunne lage tidssoner basert på lengde og breddegarder. Den 18. november 1883 innførte man fire store tidssoner for jernbanen i Nord-Amerika. De er der den dag i dag. Et år senere var Fleming tilstede på den internasjonale Prime Meridian Conference i Washington DC. Greenwich Meridian ble valgt til å være den vanlige nullgraden for lengdegrad og ble standarden for tid over hele verden.
Hovedsiden