Gerhardi Kunststofftechnik GmbH er konkurs

Stjernesmell for Mercedes

Firmaet overlevde Napoleon, Hitler og Berlinmurens fall. Vestlige sanksjoner mot Russland ble derimot for mye å svelge for det tradisjonsrike firmaet. Nå er det det slutt. Et ikonisk produkt kan bli borte.

Gerhardi Kunststofftechnik GmbH produserte den ikoniske stjernen. Nå er de konkurs. Eventyret som startet i 1789 er slutt.
Foto: pixabay/motparten
Tekst: Stein Olav Krosby
Dato: 03.01.25

Det vekker internasjonal oppsikt at firmaet som lager chrom-stjernene til Mercedes har gitt opp. Mange i Tyskland er nå både rasende og fortvilet. Det er nok bilfabrikken også. Firmaet leverer nemlig mer enn bare stjernen. Også grill, dørhåndtak og andre chrom-elementer lages av det samme firmaet. Nå er det slutt.

Trist julegave

Desember 2024 ble den tristeste måneden på flere hundre år for Gerhardi, som var et av verdens mest tradisjonsrike firmaer. Helt siden 1796 har de laget viktige deler til svært viktige firmaer og hjørnesteinsbedrifter i Tyskland. De har vært eksperter innen både metallstøping og senere plastdeler. Det er intet mindre enn skremmende for mange tyskere at firmaet nå må gi opp. For de 1500 ansatte som trodde de hadde verdens tryggeste jobb for et av verdens mest solide selskap kommer konkursen også som et sjokk.

1796

Grunnlagt i 1796, begynte Gerhardi å lage metallprodukter før han kjørte på Tysklands bilboom etter krigen. Dens mestring av sprøytestøping og varmstempling gjorde den til en pålitelig leverandør av griller, håndtak og kromlister for Mercedes-Benz Group AG. Men i forrige måned, etter en langvarig periode med økende kostnader og visnende etterspørsel, begjærte selskapet seg konkurs, og kastet sine 1500 ansatte inn i en usikker fremtid.


Stjernen md krans ble varemerke i 1926. Dermed bommet firmaet på hundreårsjubileum med ett år.

Toppen

Solid varemerke

Daimler-Motoren-Gesellschaft hadde allerede søkt om rettslig beskyttelse for Mercedes-Benz-stjernen 24. juni 1909. Det ble ført inn i varemerkeregisteret 9. februar 1911. 6. august 1909 sendte Benz Cie inn en søknad om å få "Benz" bokstaven omgitt av en laurbærkrans registrert som et varemerke til Imperial Patent Office. Symbolet ble ført inn i varemerkeregisteret 10. oktober 1910. Dermed var både stjerne og krans beskyttet, men av to forskjellige selskaper.

Slo seg sammen

Gottlieb Daimler og Carl Benz laget hver for seg biler med forbrenningsmotorer. I 1926 slo firmaene seg sammen, Etter sammenslåingen av Daimler-Motoren-Gesellschaft med Benz Cie., ble stjernen og laurbærkransen sammen et varemerke. Laurbærkransen ble hentet fra Benz-symbolet, den trespissede stjernen fra DMG.

Usikker framtid

Per nå har ikke Mercedes-Benz offentliggjort hvem som vil ta over produksjonen av deres stjerneemblem etter Gerhardis konkurs. Som global bilprodusent har Mercedes-Benz et nettverk av leverandører over hele verden, og det er mulig at de vil finne en ny leverandør i for eksempel Kina, men hvor smart dette er for et tysk flaggskip er av den tvilsomme sorten.

Bommet på hundreårsjubileum

Den originale stjerne med krans sammen som varemerke trådte i kraft 28. juni 1926. Dette innebærer at symbolet ville hatt hundreårsjubileum i 2026. Nå er bedriften som har laget symbolet konkurs.

Hovedsiden

Adm:

@motparten.no

Kundeservice
kundeeservice@

Kontakt:

Motparten.no
Elevine Heedes vei
4839 Arendal