Foto: pixabay/theContrapart
Tekst: Christer Andre Mæland
Dato: 31.03.25
Forhandlere av dekk i Europa er pålagt å sørge for at brukte dekk blir sendt til godkjent behandling. Norsk Dekkretur AS (NDR) er hovedansvarlig for innsamling og resirkulering av kasserte dekk i Norge. De samarbeider med godkjente aktører for videre behandling. Miljødirektoratet påser at dekkene behandles forsvarlig i Norge. De overvåker også eksporten, men kan ikke garantere hva som skjer med dekkene i utandet.
Glansbilde
I Norge brukes noen gamle dekk brukes i sementindustrien i stedet for annet fossilt brensel. Andre blir omdannet til gummigranulat som brukes i kunstgressbaner og asfalt. Det er likevel en svært liten andel som resirkuleres forsvarlig. Det meste blir eksportert til bearbeiding i andre land. Forbrukerne får vite at dekkene skal til utlandet fordi man der har bedre teknologi. Virkeligheten er stikk motsatt. Milliarder av dekk brennes i indiske landsbyer der de fattigste av de fattige opplever redusert livskvalitet.
Beskytter sine egne
I land som Norge er det Miljødirektoratet som fører tilsyn for å sikre at lover og regler følges. Men direktoratet kan ikke stå ansvarlig for hva som skjer med dekkene når du forlater norsk territorium. På papiret ser alt veldig rent og pent ut i nesten alle europeiske land. I Norge samarbeider myndighetene med Norsk Dekkretur som rapporterer om innsamling og behandling av dekk. Regelverket klarer å beskytte europeiske forbrukere, men det evner ikke stoppe den skitne eksporten.
God samvittighet
Forbrukere slipper å betale for å kvitte seg med dekk på fyllingsplasser. De trenger heller ikke føle seg fristet til å kvitte seg med dekkene på en mindre lovlig måte, ved for eksempel å dumpe dem i skogen eller i sjøen. I de fleste europeiske land kan forbrukerne gratis levere brukte dekk til dekkforhandlere eller kommunale avfallsmottak. Det ser med andre ut som et helgrønt og effektivt system. Ingen som sifter dekk i europa har dårlig samvittighet, men det står i grell kontrast til fjellene med europeiske dekk som havner i India. I Storbritannia betaler til og med kundene er mindre resirkuleringsgebyr.Det er tvilsomt om kundene ville akseptert gebyr hvis de visste at dekkene havnet i India.
Toppen
Dessverre har også noe så trivelig som nye dekk på bilen en svart bakside.
"Alle" vet det
I Storbritannia leveres det over femti millioner dekk til resirkulering hvert år. Nylig avslørte anerkjente BBC at de fleste av dem sendes til India for resirkulering, men at dette ikke skjer etter noen form for godkjent lærebok. Tvert imot blir de fleste dekkene bare kokt i enkle, primitive ovner ovner, med det resultat at millioner av indere opplever både helseproblemer og ser at sine hjemsteder utsettes for miljøskader. I følge BBC vet "alle" at dette skjer, men ingen gjør noe med det. Elliot Mason, eier av et av de største dekk gjenvinningsanleggene i Storbritannia, - uttalte til statskanalen at han var sikker på at dette var allmenkjent, også hos miljømyndighetene.
Rett i ovnen
I følge BBC havner over sytti prosent av dekkene importert av India i enkle industrianlegg, der man varmer dem opp til omtrent 500 grader. Pyrolyseanleggene kan sammenlignes med hjemmelagde trykkokere. Det er godt kjent at de produserer farlige gasser og kjemikalier. Alle de europeiske landene som tenker på miljøet burde tenke mer på miljøet i landene som mottar alle dekkene. Det mener non-profit journalistikkgruppen SourceMaterial som har forsøkt å følge europeiske dekk på sin siste reise. Det de kom fram til var mildt sagt alarmerende.
Fulgte dekkene
Etter å ha spionert på ren rekke forsendelser klarte journalistene å ta en rekke droneopptak av enorme mengder dekk som lå klare for å bli kastet inn i ovnene. Journalistene sendte så video-opptakene til BBC som vurderte dem som så troverdige at de ble offentligjort. Droneopptak, tatt i India og delt med BBC, viste at dekkene nådde et område - hvor tusenvis ventet på å bli kastet inn i enorme ovner for å gjennomgå pyrolyse.
Australia tok grep
Etter hvert som saken rulles opp i en rekke medier viser det seg at det finne mange tusen pyrolyseanlegg for europeiske dekk i India. Australia er et land som har tatt konsekvensene av at man ikke vet sikkert hva som hender med dekkene som eksporteres til India. Derfor forbød de slik eksport i 2021. Det har ennå ingen europeiske land gjort.
Hovedsiden