Pinlig for US Navy

Bunkrer kinesisk

Direktøren i Höegh Autoliners, et stort norsk rederi som frakter biler i enorme containerskip, avslørte på direktesendt TV at den amerikanske marinen bruker kinesiske skip for å fylle drivstoff. Det kan bli skjebnesvangert i en krigssituasjon.

Både egne og innleide skip som leverer drivstoff til den globale amerikanske marinen er kinesiske. Det setter USAs press på Europa for å unngå kinesiske produkter i et merkelig lys.

Foto: pixabay/theContrapart
Tekst: Christer Andre Mæland
Dato: 15.04.25

Det er merkelig at den mektige amerikanske marinen bruker fiendens skip til å fylle drivstoff, og det stiller USA i et merkelig lys, fordi de setter knallharde krav til allierte i Europa om å boikotte farlige kinesiske produkter som Huawei telefoner og 5G nett.

Debatten

De oppsiktsvekkende opplysningene kom fra administrerende direktør Andreas Enger, i Höegh Autoliners i programmet "debatten" med programleder Fredrik Solvang den 10.april. Programlederen hektet seg ikke opp i kommentaren fordi den fremkom som en bisetning i et program som handlet om toll. Det var likevel mange oppmerksomme TV seere som bet seg merke i detaljen.

Merkelig

De sivile tankskipene som leverer drivstoff som jetdrivstoff og marine diesel til amerikanske marinebaser og styrker i utlandet er bygget av kinesiske verft. Det er ikke så rart. Kina er verdens største skipsbyggernasjon og står alene for over halvparten av skip som bygges, inkludert tankskip og forsyningsfartøyer. Det er et tankekors at USA mener det er for farlig for Europeiske land å bruke kinesiske mobiltelefoner fra Huawei, men at de selv slipper kinesiskbygde skip inntil sine egne militære farkoster, og til og med inn i amerikanske marinebaser.

Stått stille

Selvsagt har observante amerikanske kritikere fått med seg dette. De uttrykker bekymring for at kinesiskbygde skip kan inneholde skjult overvåkningsutstyr, sporing, eller til og med destruksjonsmekanismer. US Navy bygger kun sine aller mest sensitive støttefartøy selv. Et eksempel er T-AO 205-klassen oljetanker, bygget til overpris i USA med tanke på krig. På militærspråk US Navy’s Fleet Replenishment Oilers (T-AO). Det siste skipet USA laget selv var forsyningsskipet USNS John Lewis bygget ved General Dynamics NASSCO i California. Dette er imidlertid som en dråpe i havet og regne. Uten kinesiske skip ville den amerikanske flåten nærmest stått stille.


Årsaken til at man bruker fiendens skip i egne forsyningslinjer er økonomi. Kinesiske verft er billigere og bedre på grunn av kompetanse, stordriftsfordeler og tilgangen til råmaterialer.

Toppen

Egne og innleide skip

Det er pinlig for USA at mange av deres egne marinefartøy som leverer drivstoff er laget i Kina. Det er enda mer pinlig at også de private som leies inn er kinesiske. Eksemplene er mange. I 2020 leide for eksempel U.S. Transportation Command (USTRANSCOM) inn det kinesiskbygde tankskipet "Maersk Peary". Skipet ble bygget i 2010 ved Guangzhou Shipyard International. Det spesielle med denne leien var at skipet også leverte drivstoff direkte til amerikanske militærbaser.

Slipper fienden inn i leiren

Det høres nesten utrolig ut at en godt bevoktet amerikansk marinebase som ikke skal slippe inn spioner, lar et kinesisk skip legge til kai inne i marinebasen for å levere drivstoff. Opplysningene er verifisert av U.S. Department of Defense contracts. Dette er offentlig informasjon som hvem som helst kan få tak i ved å bruke søkeord som "fuel delivery" eller "tanker charters". Det amerikanske sikkerhetsnivået står i sterk kontrast til for eksempel NATO-landet Norge, der man er redd for at sivile russere har kjøpt hytte i nærheten av norske militærbaser. USA er ikke så nøye på det. De slipper fienden helt inn i leiren for å levere drivstoff.

Klar over problemet

Også myndighetsorganisasjoner i USA reagerer nå på den amerikanske flåtens avhengighet av Kina. Rapporter om risiko ved utenlandsbygde skip dukker opp som paddehatter - til ingen nytte. U.S. Government Accountability Office (GAO) har i en rekke rapporter advart om potensielle sikkerhetsrisikoer ved å bruke kinesiskbygde skip. Rapporten GAO-21-156: "Navy Shipbuilding" tar for eksempel spesifikt opp dette problemet.

Innrømmer

For å verifisere opplysningene har vi brukt "Equasis" database over skip som inkluderer både byggeår og verft. Vi har også benyttet nettstedet "MarineTraffic" som sporer skip i sanntid. Her har vi kvalitetssikret opplysningene på skipenes historikk. Det var kanskje ikke nødvendig. USA vedgår selv at de fleste maritime forsyningsskipene som brukes av den amerikanske marinen, inkludert drivstofftankere og andre logistikkfartøyer – er bygget i Kina. Til og med kommersielle skip som leies inn eller opereres av private selskaper på vegne av det amerikanske forsvaret er kinesiske. Nesten halvparten av verdens handelsskip bygges i Kina.

Hovedsiden

Adm:

@motparten.no

Kundeservice
kundeeservice@

Kontakt:

Motparten.no
Elevine Heedes vei
4839 Arendal