Foto: Maxar/theContrapart
Tekst: Rune Ollestad
Dato: 20.04.25
Folkerepublikken Kina ble offisielt proklamert den 1. oktober 1949 av Mao Zedong etter at kommunistene vant den kinesiske borgerkrigen mot Kuomintang. Begynnelsen på det kommunistiske styret i Kina var imidlertid ikke slutten på den gamle regjeringen.
Aldri innrømmet nederlaget
Den tapende part overga seg aldri. Tvert imot tok representanter for den gamle regjeringen med seg enorme mengder kunstskatter, gull og våpen ut til en øy man i dag kjenner som Taiwan. I stedet for å opprettet et nytt land fortsatte taperne å kalle seg Kina. (Republikken Kina). Det gjør de den dag i dag. Det er derfor FN ikke kan akseptere dem, og det er derfor Taiwan ikke har noen ambassader, men må nøye seg med konsulater. Man kan rett og slett ikke ha to Kina.
Herske over hele Kina
For Kineserne på fastlandet er det ikke akseptabelt at et amerikansk støttet regime rett utenfor egen kyst kaller seg for Kina, og til og med hevder suverenitet over fastlandet.
At befolkningen på Taiwan med stor sannsynlighet ønsker uavhengighet kan i et slikt perspektiv spille mindre rolle. Man tenker kanskje at 40 millioner kinesere på øya er mange mennesker, men sammenlignet med Kinas befolkning på 1500 millioner blir øya omtrent som Gran Canaria, Las Palmas eller Tenerife er for Spania.
Som Kanariøyene
Hva ville skjedd om Las Palmas eller Gran Canaria plutselig dannet et eget russisk-støttet regime og hevdet suverenitet over hele fastlands Spania? Hva hvis Gran Canaria byttet navn til Spania. Det ville ganske sikkert vært mindre interessant for regjeringen i Madrid om absolutt alle på Gran Canaria var helt enige i at det var de som var de rettferdige herskere over fastlandet. Kanskje ville regjeringen i Madrid også begynt å bygge landgangsfartøyer slik man nå er vitne til at Kina gjør.
Mulberry
De nye kinesiske landgangsfartøyene med innlagte veier minner littt om Mulberry-prosjektet, som var en utrolig teknologisk prestasjon av de allierte under andre verdenskrig, og et viktig bidrag til suksessen med invasjonen av Europa. Etter landgangen trengte de allierte en måte å få inn store mengder tropper, kjøretøy og forsyninger før de kunne ta over franske havner. Men siden de tyske styrkene kontrollerte havnebyene, måtte de allierte finne en løsning – og det var Mulberry-havnene.
Offisielt heter de Shuiqiao klassen - som betyr vannbro på kinesisk. I følge amerikanske analytikere kan farkostene kun brukes til èn ting - invasjon av Taiwan. For at de skal kunne brukes må Folkets Frigjøringshær først ta ut missil-trusler og etablere anti-ubåtpatruljer og luftvern.
Toppen
Lærer av feil
Mulberry var kunstige havner bygget av prefabrikkerte deler som kaier og bølgebrytere ble slept over Den engelske kanal. Mulberry besto av betongkonstruksjoner kalt "Phoenix" og flytende veier kalt "Whales". Kinas prosjekt er lignende men langt mer sofistikert. Det er likevel tydelig at man har lært av feilene de allierte begikk. Mulberry A ble nemlig ødelagt av en storm kort tid etter landgangen, men Mulberry B fungerte fint i flere måneder og var helt avgjørende for seieren. Det virker som kineserne har studert krigshistorien grundig og kommet opp med en mye bedre og mer moderne løsning.
Mystisk konstruksjon
En rekke utenlandske medier meldte allerede i januar om satellittbilder som viste syv merkelige konstruksjoner med lange ramper. De enorme konstruksjonene har sideskrog besatt med høye påler. Militæranalytikere mener de er der for å plante bein i havbunnen. Det som forundrer er det enkle men geniale i konstruksjonen. Den er laget for at store skip kan koble seg sammen som et LEGO-sett for å danne lange broer fra skip til land. På denne måten kan tusenvis av tunge pansrede kjøretøy rulle av store skip på dypt vann og rett inn på land uten å trenge et landgangsfartøy i mellom.
Shuiqiaos skal samle Kina
Kinas skipsbyggingsindustri er verdens største. Det er likevel en teknologisk bragd Kina her har utført. Det viser også at landet mener alvor når det gjelder Taiwan. Foreløpig kaller verdenspressen Kinas nye fartøyer for mobile landingsbryggelektere. Offisielt heter de Shuiqiao - klassen som betyr vannbro på kinesisk.
Flere klasser
Professor i strategi ved US Naval War Colleges China Maritime Studies Institute, Andrew Erickson, har uttalt til BBC at "Det ikke finnes slike plattformer noe annet sted i verden", de er med andre ord noe helt nytt verden aldri før har vært vitne til. Erickson har som forsker alelrede begynt å telle og regne. Han har funnet flere typer og klasser. Shuiqiao-185 , Shuiqiao-135 , Shuiqiao-110, noe som indikerer skroglengden på de ulike modellene. I følge eksperten har de to lengste typene henholdsvis seks og åtte ben, to sidelastramper, og en akterrampe. Disse kan kobles til fem ferger med for eksempel tanks.
Motoriserte legoklosser
Satellittbilder viser baugradarer, pilothus og eksosstabler, noe som tyder på at skipene har motorer og kan styre uavhengig. Dette gjør dem langt mer konfigurerbare enn Mulberries. Shuiqiaos oppjekkbare ben blir presset ned fra pælene for å forankre skipet i havbunnen hjulpet av ballasttanker. Den nye typen farkoster er allerede et prioritert militært mål Taiwan, som har mange våpen som kan treffe skip på avstand. Før eventuell bruk må Folkets Frigjøringshær derfor først måtte ta ut denne typen trusler og etablere anti-ubåtpatruljer og luftvern.
Hovedsiden