Foto: Netflix/theContrapart.com
Tekst: Marius Kleppe Kolstad
Dato: 19.06.25
Kevin Williamson, mest kjent for ungdomsdramaet Dawson’s Creek, tar oss igjen med til Nord-Carolina – men denne gangen byttes tenåringsangst ut med familieintriger, økonomisk krise og rått maktspill. I The Waterfront møter vi Buckley-familien, eiere av et lokalt fiskeimperium som har nådd bristepunktet.
Rus og trøbbel
Patriarken Harlan Buckley (spilt med mørk autoritet av Holt McCallany) har nylig overlevd to hjerteinfarkt og står nå som en fysisk og emosjonelt svekket figur, mens kona Belle (Maria Bello) og sønnen Cane (Jake Weary) forsøker å manøvrere bedriften og familien videre. Samtidig skaper datteren Bree (Melissa Benoist), som sliter med rus og et destruktivt forhold, ytterligere uro.
Desperate
“De har reist seg fra ingenting og de har bygget dette mini-fiskeimperiet i sin lille by”, uttalte Williamson i et intervju med Entertainment Weekly. “De vil gjøre hva som helst for å holde fast ved det, fordi det representerer familien deres.” Denne desperate viljen til å bevare det etablerte, uansett kostnad, driver mye av handlingen i serien.
Stakkars Amerika
Serien er ikke bare et familiedrama, men også en sosial kommentar. Det handler om et arbeidsmiljø i forfall, hvor gamle verdier kolliderer med en ny økonomisk virkelighet. Her ligger slekters gang og lokaløkonomiens sårbarhet som et bakteppe for alt dramaet. Med kystbyens forvitrende industri som ramme, skapes det et bilde av et Amerika som klamrer seg fast til fortiden. Med sin autentiske setting og sitt langsomme, men intense tempo, minner serien om en sørstatsversjon av Succession, krydret med natur, fisk og lojalitet.
Vanskelig rolle
Skuespillerprestasjonene er en av seriens største styrker. McCallany er som skapt for rollen som Harlan – sta, stolt og sårbar – mens Maria Bello bringer en nerve og tyngde til Belle som løfter karakteren fra klisje til kompleks. Jake Weary gjør Cane til en figur seeren både heier på og frykter, mens Melissa Benoist briljerer i en rolle som viser helt nye sider av henne. I en paneldebatt på SXSW TV Festival fortalte Benoist om utfordringene ved å spille Bree: “Hun er ikke en typisk fallert karakter. Hun har glimt av styrke og kjærlighet, og det er det som gjør henne så vanskelig – og så menneskelig. Jeg kjente henne igjen i mange kvinner jeg har møtt.” Topher Grace dukker opp som en potensiell forretningspartner – en slags ulv i dress – og gir serien et ekstra lag av uforutsigbarhet.
Toppen
Her får du et USA der malingen flasser av veggen og bedriftene sliter i motgang. Hvis du liker dette i kombinasjon med klassisk familiedrama i en fiskelandsby, er serien noe for deg.
Fuktig stemning
Filmkritiker Samira Lewis i The Atlantic skriver: “Det som gjør The Waterfront effektiv, er ikke nødvendigvis plottet, men stemningen. Serien drypper av atmosfære – fra den fuktige luften til lyden av måker og slitte trebrygger. Det er en melankoli her som minner oss om hvor raskt noe bygget på kjærlighet og slit kan rase sammen.”
Blir populær
Det er fortsatt tidlig i sesongen, men The Waterfront har allerede rukket å skape buzz. Seertallene har vært solide, og responsen på sosiale medier er preget av både entusiasme og diskusjon. Mange peker på at serien balanserer det melodramatiske og det troverdige på en overraskende elegant måte. Filmprofessor ved UNC Chapel Hill, Dr. Lillian Graves, mener serien har potensial til å bli en moderne klassiker. “Dette er ikke bare en serie om en familiebedrift. Det er en refleksjon over hvordan økonomi, helse og kjærlighet kolliderer i en tid der ingen institusjoner er stabile lenger. Den minner oss om at hjemmet ikke nødvendigvis er en trygg havn.”
Sjø og uvær
Med The Waterfront har Kevin Williamson levert sin mest modne og nyanserte serie til dags dato. Den har en rolig start, men bygger opp en kraftig følelsesmessig undertone som sitter i kroppen etterpå – som lukten av sjø etter uvær. Dette er ikke en serie for dem som vil ha raske løsninger, men for seere som setter pris på karakterdrevet drama og kompleksitet.
The waterfront har premiere i dag 19.juni på Netflix internasjonalt.