Øker havneavgifter på kinesiskbygde skip

Trump vil bygge skip i USA

Norske skipsredere river seg i håret av gallopperende havneavgifter i USA. Det er de kinesiskbygde som skal få svi. Allerede i år vil USA gi redere med kinesiske skip en ekstra avgift på femti dollar per tonn last. Gebyret skal øker hvert år de neste tre årene.

Verken analytikere eller redere i og utenfor USA tror på at Trumps ønske om å revitaliisere egen skipsbygging skal gå i oppfyllelse fordi man øker havneavgiftene.

Foto: Collage/theContrapart
Tekst: Ludvig Storn
Dato: 09.05.25

I programmet "debatten" torsdag 10.april 2025 på statskanalen NRK med programleder Fredrik Solvang, avslørte CEO i Høegh Autoliners at han allerede var klar over de kommende avgiftene. Han tok trusselen alvorlig og mente det ville føre til færre anløp i amerikanske havner. Han var derimot ikke redd for at det ville ramme rederiet økonomisk. Tvert imot trodde han at den nye amerikanske ordningen ville gavne Kina.

Tror ikke på revitalisering

I likhet med en talsperson for det kinesiske utenriksdepartementet trodde ikke den norske rederen tiltaket ville revitalisere amerikansk skipsbygging. Tvert imot. Han trodde at avgiftene ville øke prisene for amerikanske forbrukere. Kina har en godt utbygget infrastruktur for skipsbygging med tilknyttet jernbanenett med god tilgang til råvarer. Landet utdanner tusenvis av ingeniører hvert eneste år. Den norske skipsrederen sa at det i beste fall ville tatt USA flere tiår å nå et slikt nivå, dersom de gikk målrettet inn for det.

Kan nå 245 prosent

For bulkskip vil avgiften beregnes etter vekt, mens avgiften for containerskip vil avhenge av hvor mange containere et fartøy frakter. Det vil være 120 dollar per container, et beløp som også skal stige. Men amerikanere på krigsstien har flere dårlige nyheter å komme med. Ikke-amerikanske bygde skip som frakter biler vil bli belastet med et hundrer og femti dollar per kjøretøy. Dette kommer i tillegg til toll og importavgifter. Hvis man baker inn den nye amerikanske tollen på 145 % på import fra Kina, kan avgiftene på noen kinesiske varer komme helt opp i 245 prosent.

Enkelte unntak

Tomme fartøyer som ankommer amerikanske havner for å eksportere amerikanske produkter er unntatt fra reglene. Det er også fartøy som flytter varer mellom amerikanske havner. Fartøy som frakter varer til de karibiske øyer og amerikanske territorier er også unntatt fra regler.

Press på EU

I EU har man allerede begynt å merke konsekvensene av de nye reglene. Ifølge Chartered Institute of Export / International Trade kommer det nå mange flere containere til Storbritannia. Det kan lønne seg å laste om slik at man unngår avgiftene. Kinesisk import til Storbritannia har økt med over femten prosent på få mpneder. Resten av Eu opplever lignende tall.

Toppen

Både redere og analytikere i og utenfor USA er tvilende til de nye avgiftene. Ingen av dem tror det vil bidra til å revitalisere amerikansk skipsbygging. De eneste som rammes vil være amerikanske forbrukere.


Strategisk sikkerhet

USA har forsvart avgiftene som et nødvendig virkemiddel for å styrke nasjonal sikkerhet og økonomisk uavhengighet. Ifølge det amerikanske handelsdepartementet vil økte kostnader på utenlandske fartøy tvinge amerikanske selskaper til å investere i innenlandsk skipsindustri. USA ønsker å gjenvinne kontrollen over egen logistikk og transportinfrastruktur, uttalte handelsministeren nylig. Han hevdet det ikke bare handlet om økonomi, men også om strategisk sikkerhet.

Amerikanske redere ikke enige

Flere amerikanske redere har likevel uttrykt bekymring for at kostnadene ved å bygge skip i USA er uforholdsmessig høye. De viser til at arbeidskraft, materialer og sertifiseringer gjør amerikansk produksjon flere ganger dyrere enn i Kina og Sør-Korea. I tillegg mangler USA kompetansen og kapasiteten som kreves for å håndtere store volum innen overskuelig framtid. Det kan føre til forsinkelser, leveringsproblemer og i verste fall svekket konkurransekraft for amerikanske aktører.

Norske redere gir blaffen

Enkelte norske redere vurderer nå alternative ruter og strategier for å omgå avgiftene. Et tiltak er å registrere fartøy under andre flagg og bytte havn til kanadiske eller meksikanske terminaler med videre transport til USA på land. Andre vurderer å investere i europeisk byggede skip som for tiden ikke rammes av de samme gebyrene. Det spekuleres i at enkelte land i Europa vil kunne dra nytte av de amerikanske tiltakene gjennom økt etterspørsel etter egne verft og logistikktjenester.

Kina svarer med samme mynt

Kritikere peker også på faren for gjengjeldelse. Kina har tidligere svart hardt på lignende handelsrestriksjoner. Det kan ikke utelukkes at kinesiske myndigheter vil innføre tilsvarende tiltak mot amerikanske skip, noe som kan ramme eksporten av amerikanske varer som soya, flydeler og teknologi. Dersom en slik tollspiral for alvor trer i kraft, frykter eksperter at den globale handelsbalansen kan lide betydelige skader.

Hovedsiden

Adm:

@motparten.no

Kundeservice
kundeeservice@

Kontakt:

Motparten.no
Elevine Heedes vei
4839 Arendal