Klager på Kina men subsidierer selv

Taler med to tunger

EU har en lang rekke støtteordninger som subsidierer både europeisk elbilproduksjon og utvikling av batterier. Samtidig setter de straffetoll på kinesiske elbiler fordi de er subsidiert av den kinesiske staten. Mange mener at EU i denne saken taler med to tunger.

BYD har gått forbi Tesla. Som vi ser på kartet selges bilene globalt. BYD vil overleve Europeiske tollsatser, men vil Europeiske bedrifter være like godt rustet når de opplever å bli utestengt fra det kinesiske markedet med 1.5 millarder mennesker?
Foto: pixabay/motparten
Tekst: Johan Olav Enerstvedt
Dato: 01.11.24

I Tyskland reagerer man med sjokk og vantro på EU-politikken som er i ferd med å torpedere europeisk bilindustri. Tyske Volkswagen har uttalt at EU-har misforstått situasjonen fullstendig. Det bor en og en halv milliard mennesker i Kina som elsker å kjøre både Volkswagen og Mercedes. Til sammenligning er det tyske markedet som kineserne opererer i mye mindre.

Ny konge på haugen

Det ser heller ikke ut som EU-politikken virker. Denne uken melder flere store nyhetsbyråer at Kinas BYD overgår inntektene til Tesla for første gang. Det er med andre ord en ny konge på haugen. Ifølge vestlige medier som BBC er årsaken til at BYDs inntekter økte med 24 %, at statlige subsidier gir Kinas bilindustri et løft. BBC nevner ikke med et eneste ord at også EU subsidierer egen industri.

EU subsidierer

Akkurat som Norge har EU implementert en rekke støtteordninger og insentiver for å fremme elbilbruken, med mål om å redusere klimagassutslipp fra transportsektoren og oppnå ambisiøse klimamål. Dette står i grell kontrast til den nye utviklingen der EU legger opp til høy toll på kinesiske elbiler, under påskudd av at de subsidieres av den kinesiske staten. Det er ingen hemmelighet at EU gir direkte tilskudd og subsidier til elbilkjøp. EU gir støtte til medlemsland som subsidiere innkjøp av elbiler for privatpersoner og bedrifter. Selve subsidieringen foregår på nasjonalt nivå, men EU støtter etterpå landene som gir kontanttilskudd eller skattefradrag ved kjøp av elbiler.

Horizon Europe

Gjennom programmet "Horizon Europe" finansierer EU FoU-prosjekter rettet mot forbedring av elbilteknologi og batterier. Dette inkluderer alt fra utvikling av mer effektive batterier til nye, miljøvennlige produksjonsmetoder for elbiler. EU støtter også initiativer for å gjøre batteriproduksjonen mer bærekraftig og forbedre resirkuleringen av batterier.

European Battery Alliance

EU subsidierer både produksjon og utvikling av elbiler i Europa. EU har en lang rekke subsidievåpen i verktøykassen, som at de satt i gang European Battery Alliance (EBA). Organisasjonen skal skal gjøre Europa mindre avhengig av import av batterier og råmaterialer fra tredjeland. EBA hjelper med investeringer og teknologisk utvikling innen batteriproduksjon og batteriinnovasjon i EU.

Europa har gode varer

For et land som USA er det helt motsatt. Bilindustrien har sagt det rett ut. Hvis ikke amerikanske myndigheter setter toll på kinesiske biler, så vil amerikansk bilindustri dø ut. Det er derfor en helt annen situasjon i USA enn i Europa. Europeiske næringslivsledere sier tvert imot at produktene deres selger som varmt hvetebrød i Kina. Tyskland selger biler, Frankrike selger vin, ost Cognac. Italia selger moteprodukter, kosmetikk og olivenolje. Europa klarer seg fint i konkurransen med Kina og det vil være en katastrofe om man ødelegger det gode handelsforholdet.

Bekymret finansminister

Nylig gikk den franske finansministeren ut og advarte om at EU-s Kina-politikk kan føre til dyrtid i Europa. Fra før har den tyske transportministeren sagt at EU torpederer tyske hjørnesteinsbedrifter. Det kan på mange måter virke som om det er enorme forskjeller mellom administrasjonen i Brussel og blant både politikere og næringslivsfolk innad i medlemslandene. Gjennomgangsmelodien er at Europa ikke vil tjene på å kopiere USAs handelskrig med Kina.

Toppen

Ikke rart

At tyske og franske bedriftsledere kan leve godt med kinesiske subsidier kommer overraskende på mange. Men årsaken er ikke veldig vanskelig å forstå. Både Tyskland, Frankrike og Italia har en rekke produkter som selger svært godt i Kina. De tjener mer på Kina enn Kina tjener på dem. Det er med andre ord god butikk å holde seg venner med kineserne. Det faktum virker ikke å ha seget inn på politikerne i Brussel, som foreslår det ene straffetiltaket etter det andre mot Kina.

Sur kritikk

Eu bruker utrolig mye tid og krefter på å krangle med medlemslandene om forholdet til KIna. Man kan begynne å lure på hva som er årsaken hvis det ikke er for å beskytte egen industri. EU kritserte nylig Serbia for å bruke et kinesisk firma til å lage en ny bro over Donau, til tross for at Serbia uttalte at de kunne skape mange arbeidsplasser ved å bruke alle de pengene de tjente på å bygge en bedre og billigere bro på noe fornuftig. En rekke EU land har fått kjeft for å ha kjøpt kinesiske trikker og busser, til tross for at det er hevet over tvil at landene selv ikke kan lage like gode og billige produkter.

Cognac sjokk

Til syvende og sist handler det om at landene må satse på industri der de er relativt best i forhold til sine konkurrenter. Det er liten tvil om at Norge kan lage laks, sveitsere lager gode klokker, og at franskmenn er bedre på ost og vin enn for eksempel kinesere. Derfor satser de på dette. De har gode merkenavn som de beskytter for en hver pris. Da Kina nylig annonserte at de ville legge toll på fransk Cognac, som svar på at EU legger toll på kinesiske elbiler, kom dette som et veritabelt sjokk i Frankrike. Det rammer selve livsnerven i fransk industri og kultur.

Tjente mer enn Tesla

BYD tjente 282 millarder kroner mellom juli og september 2024. Til sammenligning tjente Elon Musks selskap 252 milliarder kroner. Sett i lys av EUs egen voldsomme subsidiering virker straffetollen og reaksjonene hyklerisk på veldig mange som har satt seg inn i problemstillingen. På pressekonferanser benytter Eu en hver anledning til å snakke om kinesiske subsidier, og man ser tydelig i europeisk presse at mange mediehus svelger agnet og ensidig fokuserer på de kinesiske subsidiene, i stedet for å se på helheten.

Feil fokus

Norske aviser er intet unntak, og vi vil ganske sikkert oppleve at mange i den neste uken vil melde at elbiler i Kina selger mer på grunn av statlige subsidier. Det vil bli tilsvarende lite snakk om EU.s egne subsidier og det faktum at det tidligere denne uken ble innført nye EU-tollsatser på opptil 45,3 % på import av kinesiske elbiler. Kinesiske elbilprodusenter har det enda verre i USA med en skatt på 100 %.

Vil få konsekvenser

Kina vil svare. Det vil bli lagt hard toll på produkter fra alle Europeiske hjørnesteinsbedrifter. Eksporten vil synke. Inntektene vil falle. Samtidig vil ikke europeiske bilprodusentene få billige deler til sine egne kjøretøy. Kanskje har de kinesisk girspake eller hanskerrom i en BMW. Den må produsentene nå forsøke å lage i Chile eller Korea. Å erstatte produksjonslinjen med dyrere og dårligere produkter er et mareritt for bedriftslederne. Det er dårlig butikk.

Stille før stormen

Det er liten tvil om hvem som til syvende og sist må betale. Det er alle forbrukerne i EU. Det er deg og meg som vil oppleve økte priser på absolutt alt. Fra før har EU klippet vekk billig gass fra Russland. Nå klipper vi tilgangen til billige deler og avsetning av våre produkter i verdens største marked. Vi legger opp til den perfekte stormen.

Hovedsiden

Adm:

@motparten.no

Kundeservice
kundeeservice@

Kontakt:

Motparten.no
Elevine Heedes vei
4839 Arendal