Lappen koster skjorta i Norge
Mange unge fortviler. Må Norge alltid være dyrest? Er det sant at det er færre ulykker i Norge enn i land vi sammenligner oss med?

Foto: Pixabay
Alle er enige i at det er viktig å ha en god kjøreopplæring, men stusser likevel over at Norge ikke bare er LITT dyrere enn Sverige og Danmark, men at Norge er i en egen særklasse hva prisen angår. Norge seiler alene og er et hav foran våre naboland.
Mange unge spør seg nå om det er livsfarlig å kjøre i Sverige og Danmark? Det er det selvsagt ikke. Tvert imot har begge landene færre ulykker per innbygger enn Norge. En mengde gebyrer, avgifter på biler og høy lønn til ansatte på kjøreskolene får skylden.
Verden rundt
Kanskje skal nordmenn likevel være glad for at det ikke er som i Saudi Arabia der jenter må betale dobbelt så mye som menn for opplæring, ikke at det betyr noe for kurset varer bare et par timer og koster uansett under tusenlappen.
Mange som er bekymret for trafikksikkerheten ville nok rynket på pannen over opplæringen i Italia, der man i stedet for mørkekjøring og glattkjøring har valgt å gjøre det obligatorisk å kjøre til kulturminner og besøke historiske steder. Veldig patriotisk og oppbyggelig, og ikke minst billig, kun et tusen fire hundre kroner, og da er kanskje inngangsbilletten til Pompei inkludert hvis man tar lappen i Napoli.
Svenskene får ikke lappen gratis selv om mange norske ungdommer er misunnelige på prisnivået. Søta bror må ut med fem tusen kroner for sertifikatet, men det er nesten like mye venting og byråkrati som i Norge.
Tidligere måtte folk i Thailand bare bevise at de ikke var fargeblinde for å få et sertifikat til den nette sum av femti kroner. Nå har alt endret seg og landet har innført strenge regler som teorieksamen på valgfritt språk på computer, skoletimer med vidoundeervisning, og praktisk oppkjøringsprøve med blant annet lukeparkering, kunnskap om dødvinkel og lignende.
Thailand er medlem av Asias svar på EU, de såkalte ASEAN landene Indonesia, Filippinene, Malaysia, Vietnam og Singapore. Thailand har nylig økt prisen på førerkort med flere hundre prosent, til om lag to hundre norske kroner.
Sør-Amerika kan smykke seg med like sprikende priser og opplæring som Europa. Det er ingen gode grunner for at et førerkort er ti ganger så dyrt i Brasil som i Peru. Prisene varierer fra et par hundrelapper til like mange tusenlapper.
Prisene i Kina har gått kraftig opp de siste ti årene og nærmer seg nå tusen kroner for et førerkort. Myndighetene har nok likevel til salt i grøten fordi vi snakker om en halv milliard mennesker med lappen.
Absurde priser
Det er flaut å si hva et førerkort koster i Norge. prisene dupper i øyeblikket et sted mellom tretti og førti tusen kroner. For å sette det i perspektiv er det nesten to hundre ganger mer enn i Thailand, og tjue ganger mer enn i Italia.
Til og med sammenlignet med Sverige har Norge nesten ubegripelige høye priser. Norge er seks ganger dyrere enn Sverige! Kan svenskene virkelig være så dumme eller ansvarsløse? hva er det de har forstått som Norge ikke har forstått? Kan Norge vitenskapelig forsvare at ungdommer må ut med seks ganger mer enn svenske kids?
Bare pedimeter landet Tyskland makter å puste Norge i nakken rent prismessig, men selv de nøyer seg med å presse tyve tusen kroner ut av fattige studenter og folk som sparer til sin første bil.
I likhet med andre snåle saker i Norge er systemet likt for alle, og derfor tror nordmenn at det skal være sånn, men det er ikke riktig. Begge våre naboland klarer fint å leve med ulykkes-statistikkene vis a vis Norge. Det er rett og slett ikke faglig dokumenterte årsaker til Norges absurde priser.