Branding

Tapte milliarder på navnebytte

BP, KRAFT og PEPSI har alle fått erfare at såkalt rebranding kan være en kostbar og feilslått strategi. Svimlende summer har gått opp i røyk på å gjøre vondt til verre.
Pepsi, Flaske, Cola, Glass, Drikke, Brus, Brun Flaske

Det er langt enklere å ødelegge en merkevare enn å bygge en opp, som i beste fall bare er svært vanskelig. Hvis et firma har gjort en stor feil kan det ofte være bedre å krype til korset og love bot og bedring, enn å foreta en såkalt “rebranding”. Det er nemlig ofte en vanskeligere vei enn folk tenker seg.

Foto: Pixabay

BP

Foto: J.E

Milliard tabbe

Kroneksemplet på mislykket rebranding står Oljeselskapet BP, British Petroleum for. De byttet ut en god logo de hadde brukt i nesten hundre år med både nytt navn og ny logo. At de valgte den greske solguden Helios var delvis årsak til fiaskoen.

Fargene i logoen var det eneste oljeselskapet tok med seg fra den originale British Petroleum-logoen. Den gamle logoen med bokstavene BP var kort og enkel. Den nye det stikk motsatte.

Både det nye navnet og den nye logoen var mer innfløkt. Fordi den var ny mistet den selvsagt sin sin tidløse appell, og den fikk i tillegg problemer med for mange bokstaver. Selv med bare to bostaver BP øverst til høyre på de såkalte helioene ble mer logoen vanskeligere å se på.

Grønnfargen i helios logoen skulle vise selskapets grønne profil, men det vanskelig å finne noe grønt i svart olje. Logoen fikk dermed motsatt effekt. Ville selskapet lure folk? bokstavelig talt. Den fullstendig mislykkede rebrandingen var ikke gratis, og regnet i norske kroner snakker vi om minst to milliarder kroner opp i røyk.

Kraft

Foto: J.E

Skole prosjekt

Gigantselskapet KRAFT selger mat og drikke. Designere over hele kloden sperret for ti år siden opp øynene da de så at selskapet hadde skiftet logo. Den nye logoen var så barnlig og amatørmessig at Kraft fikk en strøm av faglig berettiget kritikk som ikke tok slutt. Allerede før året var omme måtte selskapet trekke hele kampanjen og gå tilbake til den originale logoen.

Kraften i kritikken var så enorm, og kom fra så mange kanter, at selskapet ikke en gang rakk å verken lage eller betale for de nye maskinene som skulle sette merkelapper på produktene.

Kraft selskapets tabber var som et skole eksempel på hva man ikke skal gjøre. Fonten Tekton er en kjent og barnslig font som gjerne brukes sammen med Comic Sans. En fatal fontbruk for et ny logo. Når logoen i tillegg var kjedelig og fantasiløs gjorde ikke det saken bedre. Den gamle logoen hadde jo voldsom KRAFT og det var i utgangspunktet en nesten umulig oppgave å overgå denne.

Der den gamle logoen brølte som en løve kan man hvis man er snill si at den nye logoen pep som en redd liten mus.

Foto: J.E

Latterlig dårlig

Coke vs Pepsi er konkurransen som aldri tar slutt, men på grunn av colas tidløse symbol mener mange at Pepsi stiller dårlig rustet til å vinne denne kampen. Selv omd e skulle være heldige å lage en innertier av en logo vil den nok ikke slå den tidløse Coca Cola identiteten. Pepsi har har gang på gang forsøkt å skifte logoen, men har måttet bite i det sure eplet hver gang.

Det verste eksemplet er nok da Pepsi i 2008 faktisk klarte å sjokkere alle som mente de hadde greie på hvordan en god logo burde være. Pepsi forsøkte å rotere ikonet og få det til å se ut som et smil. Til tross for den gode ideen var det verre med praksis. Få eller ingen skjønte noe som helst og menneskene bak logoen maktet ikke en gang å forklare sin nærmeste familie hva det var de så på.

For å gjøre vondt verre forsøkte de å lage forskjellige smil på alle Pepsi-produktene, men dette resulterte bare i å gjøre forvirringen fullkommen. Designerne måtte gang på gang forklare at det folk så på som rot eller feiltrykk egentlig var smilefjes, men det var det ingen som lo av, spesielt ikke sjefene og aksjonærene som måtte ta milliardregningen.

Siste poster

Koronapass

MED KORONAPASS ERSTATTER REGJERINGA FRIHET MED TVANG OG LIKHET MED ULIKHET  Med innføring av koronapass blir det i realiteten innført vaksinetvang i Norge. Dette bryter med Nürnbergkodene, som nettopp var utviklet som et kraftig svar på og forsvar mot de forbrytelsene legemiddelindustrien og staten i nazi-Tyskland gjorde seg skyldige i. Av Pål Steigan  sjefredaktør i steigan.no. Det anbefalesFortsett å lese «Koronapass»

Jesper Enerstvedt på engelsk

Revers Forlag har inngått avtale med Fair Forlag om å oversette tre av forfatteren Jesper Enerstvedts bøker til Engelsk. Foto: Revers Forlag Jesper Siegfried Enerstvedt (født 6. juni 1967 i Tromsø) er en norsk forfatter. Utdannet ved journalisthøyskolen i Oslo. Forfatterens egen hjemmeside finner du her. CIAs dristigste operasjon noensinne, – operasjon «Paper». Les merFortsett å lese «Jesper Enerstvedt på engelsk»

Jordbruk – Vann

Saltvannsdrivhus vekker oppsikt Når saltvannet fordamper bruker anlegget saltlaken som kjølevæske fordi den har lavere koke og frysepunkt enn vann. Nå høster programmet internasjonal anerkjennelse. Saltvann er en underbrukt ressurs, og hvis man kan å benytte den i landbruket har man komemt et stort stykke på vei for å kunne brødfø jordens befolkning selv medFortsett å lese «Jordbruk – Vann»

Laster…

Noe gikk galt. Vennligst oppfrisk siden og forsøk igjen.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere liker dette: