Markedsføring

Hviskende stemmer i butikken

Hvis du plutselig hører en hviskende stemme som ber deg huske å kjøpe corn flakes er det slett ikke sikkert at du trenger å oppsøke psykologen. Det kan være det nye reklamesystemet fra helvete.
Dagligvare, Shopping, Supermarked, Merchandising

Foto: Pixabay

Audio Spotlight-system er det snille navnet på systemet som bruker små høyttalere for å samle lyd i en tynn usynlig stråle som treffer akkurat deg og bare deg. Holosonics er firmaet bak teknologien som sender ultralyd-frekvenser som normalt er for høye til at vi kan høre dem, men som på grunn av en målbar forvrengning i luften gjør den hørbar akkurat når den smetter inn i øret ditt. 

Skummelt

Lydsystemet er en drøm for butikk annonsering fordi man kan sende ut en mengde forskjellige kommandoer, eller kjøpsanbefalinger, alt ettersom hvor i butikken du befinner deg. For å høre stemmene i hodet må du stå akkurat der den aktuelle varen befinner seg. Står du i kaffeavdelingen bytter du kanskje kaffemerke fordi en stemme i hodet sier at det er på tide å prøve noe nytt.

De hviskende stemmene i butikken vil ikke komme som en erstatning for muzaken du alltid hører. Også i fremtiden vil du høre instrumentalversjoner av bjelleklang og glade jul i bakgrunnen når du handler i desember.

Det nye er at det også vil komme målrettede annonser i de forskjellige avdelingene i butikken. Har du husket sukker og salt. Trenger du nye barberblader? Hvor irriterende disse stemmene vil være er det ikke godt å si. Også om det vil være mulig å reservere seg mot slik reklame blir et spørsmål om personvern. Her et det et langt lerret å bleke.

Treffsikker reklame

Teknologien er en ultralyd stråle nesten så tynn og treffsikker som en laserpeker. På vei gjennom luften endrer den seg fra uhørbar til hørbar akkurat i det den treffer et menneske foran den hyllen med produkter som det reklameres for. uttrykket treffsikker reklame får på denne måten en helt ny dimensjon.  

Dersom en shampoo produsent opplever nedgang i salget fordi en annen produsent hvisker kundene noe i øret, er det nærliggende å tro at produsenten også vil ha et ord med i laget. På denne måten kan man komme i situasjoner der noen store aktører overbyr hverandre, men om de ekstra utgiftene til syvende og sist belastes kunden vet man ikke ennå.

Hodetelefon, Hodetelefoner, Lytte, Musikk, Høyttaler

Foto: Pixabay

Sentrert lyd

Normal lyd spres ofte i alle mulige retninger, slik at når du roper til noen i butikken, vil også alle de andre kundene høre deg. Slik er det ikke med lyden i den nye teknologien. Den er ekstremt retningsstyrt og dersom du kunne sett den ville den sett mer ut som strålen på en lommelykt om natten. 

Høyttaler produsenter har lenge fånyttes forsøkt å retnings-styre lyd, men på grunn av de store bølgelengdene har dette vært omtrent umulig.

Ny lyd

Presisjonen til Audio Spotlight lysen er helt ekstremt god fordi den bruker ultralyd. Butikken kan derfor plassere ut nesten så mange sendere som de ønsker i butikken, uten at de vil være ti sjenanse for kundene.

Allerede nå har mange begynt å spekulere i hvor mange klager forbrukertilsynets side kommer til å få, og om det i det hele tatt vil bli lovlig. Det som er sikkert er at temmelig mange i begynnelsen vil beskytte seg selv for unødvendig påvirkning ved at de for eksempel bruker høretelefoner i butikken.

Dersom teknologien skulle bli lovlig er det også en rekke andre steder der den kunne vært nyttig. På t-banestasjoner og andre plasser kan mennesker få praktisk informasjon i øret, som at de bør trekke nærmere, eller passe seg for skinnegangen osv.

Siste poster

ACER – ULOVLIG DUMT?

I vannkraftlandet Norge har strøm alltid vært en av grunnpilarene i velferdssamfunnet. En menneskerett på linje med utdanning, mat og tak over hodet. Mange spør seg nå om det er utro tjenere i statsforvaltningen som har skyld i elendigheten? Motparten begynner å røre på seg. Norge selger gass tilsvarende 1260 TWh strøm uten at norskeFortsett å lese «ACER – ULOVLIG DUMT?»

MOTPARTEN TROR IKKE:

Dagbladet skriver at RUSSLAND JUBLER. Det er bare tull. Motparten.no har gått gjennom nettutgavene til de største mediene i Russland. Motparten har sett på ulike medier som pro-Putin publikasjoner som Rossiyskaya Gazeta(Российская газета) regjerings-lojale aviser som Izvestia(Известия) – til sentrums-aviser som Nezavisimaya Gazeta.(Независимая газета) Ingen av dem jubler for Normann. Motparten så også på nasjonalist-aviserFortsett å lese «MOTPARTEN TROR IKKE:»

Ikke Nor(d)mann likevel?

I Norge får ikke Mathias Normann lenger spille på landslaget fordi han har takket ja til å spille for Dinamo Moskva. Som sultne ulver trekker mediene ensidig frem folk som henger ut Normann. Det er ikke rom for noen med motforestillinger. Alle som var for demokrati og anti-rasisme mente det var ekstra viktig og riktigFortsett å lese «Ikke Nor(d)mann likevel?»

Koronapass

MED KORONAPASS ERSTATTER REGJERINGA FRIHET MED TVANG OG LIKHET MED ULIKHET  Med innføring av koronapass blir det i realiteten innført vaksinetvang i Norge. Dette bryter med Nürnbergkodene, som nettopp var utviklet som et kraftig svar på og forsvar mot de forbrytelsene legemiddelindustrien og staten i nazi-Tyskland gjorde seg skyldige i. Av Pål Steigan  sjefredaktør i steigan.no. Det anbefalesFortsett å lese «Koronapass»

Laster…

Noe gikk galt. Vennligst oppfrisk siden og forsøk igjen.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere liker dette: