Sjåførløs kollektivtransport

Sjåførløs buss i Oslo

Kanskje kan du snart få sitte i førersetet på bussen som tar deg til jobben. Det er fordi den nye sjåføren er en datamaskin som styrer ved hjelp av sensorer og kameraer plassert på strategiske steder.

Passasjerer, Tain, Trikk, Buss, T Banen, Underjordiske

Foto: Pixabay

Ruter kollektivtransport i Oslo har laget en avtale med Finske Sensible 4 om å teste en selvkjørende buss. Det skal bli spennende å se om Oslo passasjerene kommer seg til jobben, eller om bussen tar dem med på ville veier.

Autonom

Våre finske venner har valgt en japansk Toyota Proace-varebil til å bære ansvaret for at den ett år lange prøvepreioden skal gå etter planen. Vil programvaren utviklet av Sensible 4 fungere som den skal på den autonome minibussen? Finnene mener ja, fordi Proace har plass til rullestol og har enkel pågang for eldre.

Finnene og Norges offentlige transport myndighet Ruter er ikke helt alene om å gjøre Oslo-borgerne til prøvekaniner. Både firmaet Holo og bilgiganten Toyota Motor Europe (TME) er med å bære ansvaret for at dette går bra, og kanskje er dette bare begynnelsen på at store deler av hovedstadens kollektivtilbud blir sjåførløst?

529

Hvis Ruters kollektivtransport uten sjåfører får et gjennombrudd kan det på sikt bidra til å begrense privatbilismen i Oslo, men veien er lang og gå, og det blir nok også en del spaserturer for brukerne, dersom den autonome bussen av en eller annen grunn finner ut at den ikke vil kjøre lenger, eller på annen måte oppfører seg snodig. 

Bussen skal ikke hete rute 1 og gå fra nord til sør, men den skal hete det samme som før, nemlig linje 529. Både Ruter og det finske selskapet er spente på å se om det autonome kjøretøyet klarer seg like godt på alle slags føreforhold, for Norge er et krevende land med både snø og is.  

Naturen og landskapet kan forandre seg ved snøfall, og det er derfor en ekstra utfordring for programvaren, som ved hjelp av kameraer og sensorer skal forstå trafikkbildet.

Vinteren

Takket være kunstig intelligens mener finnene at kjøretøyet vil takle vinterforholdene. De medgir at is og snø er en enorm utfordring, men hevdet at Sensible 4 programvaren er rustet til å stå imot en hver utfordring, og kanskje et hvert tenkelig snefall?

Avanserte algoritmer, 3D-lys-deteksjon og til og med en georadar, eller såkalt LiDAR sensing, skal hjelpe Oslo borgerne frem til arbeidsplassen. Man har store forventninger til systemet som skal styre kjøretøyet, og det bør man ha siden det er mennesker av kjøtt og blod som sitter inne i bussen.

Full speed

Tidligere kunne slike autonome minibusser bare holde rundt tyve kilometer i timen, noe som hindret annen trafikk, men finnenes nye supervåpen skal satse på over tretti kilometer i timen, slik at man slipper forbikjøringer og farlige situasjoner. Men å snakke om racer fart gjør man ennå ikke. 

Fordelen med autonome kjøretøy er at de under ideelle omstendigheter kan forutse og reagere på hendelser i trafikken mye raskere enn mennesker. I et tenkt eksempel kunne for ti busser med autonom programvare satt seg i bevegelse på likt, slik at hakkeforsinkelser kunne unngås.

Kortere bremse tider og kortere avstand mellom autonome enheter vil på sikt kunne gi et mye mer effektivt trafikkbilde, selv om dette er noen år inn i fremtiden.

Siste poster

Koronapass

MED KORONAPASS ERSTATTER REGJERINGA FRIHET MED TVANG OG LIKHET MED ULIKHET  Med innføring av koronapass blir det i realiteten innført vaksinetvang i Norge. Dette bryter med Nürnbergkodene, som nettopp var utviklet som et kraftig svar på og forsvar mot de forbrytelsene legemiddelindustrien og staten i nazi-Tyskland gjorde seg skyldige i. Av Pål Steigan  sjefredaktør i steigan.no. Det anbefalesFortsett å lese «Koronapass»

Jesper Enerstvedt på engelsk

Revers Forlag har inngått avtale med Fair Forlag om å oversette tre av forfatteren Jesper Enerstvedts bøker til Engelsk. Foto: Revers Forlag Jesper Siegfried Enerstvedt (født 6. juni 1967 i Tromsø) er en norsk forfatter. Utdannet ved journalisthøyskolen i Oslo. Forfatterens egen hjemmeside finner du her. CIAs dristigste operasjon noensinne, – operasjon «Paper». Les merFortsett å lese «Jesper Enerstvedt på engelsk»

Jordbruk – Vann

Saltvannsdrivhus vekker oppsikt Når saltvannet fordamper bruker anlegget saltlaken som kjølevæske fordi den har lavere koke og frysepunkt enn vann. Nå høster programmet internasjonal anerkjennelse. Saltvann er en underbrukt ressurs, og hvis man kan å benytte den i landbruket har man komemt et stort stykke på vei for å kunne brødfø jordens befolkning selv medFortsett å lese «Jordbruk – Vann»

Laster…

Noe gikk galt. Vennligst oppfrisk siden og forsøk igjen.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere liker dette: