Dypdykk i Digitalt Museum
Midt på natten våkner du og har sett deg selv i et viking-langhus. Du spretter opp av sengen og åpner den virtuelle turen på vikingskipsmuseet, og der dukker langhuset ditt opp, prikk likt det i drømmen!

Foto: Digitalt Museum
Mange mennesker er kjent med alle de fantastiske msueene på nett. Virtuelle turer er vanlige og bildene er ofte av fantastisk god kvalitet. Det er de IKKE på Digitalt Museum, men likevel er det kanskje enda mer spennende med et dypdykk i dette skattkammeret.
Arkiv
Norge og Sverige har klart å samarbeide om et Digitalt Museum-prosjekt med tre millioner gjenstander fra tre hundre museum. Selv om ikke brukergrensesnittet er gnistrende er dette en gedigen skatt, og et fantastisk redskap for de litt mer gravende nysgjerrige.
Digitalt Museum har aldri forsøkt å bli et underholdnings-Mekka. Tvert imot er museet utformet som et arkiv, som egner seg ypperlig for journalister, studenter og vitebegjærlige privatpersoner. Spennvidden på innholdet er enorm. Her kan man i praksis søke på hva det skal være, og være sikker på å få mange spennende treff.
Forskning
Vi søkte på ordet Troll som ga utrolig mange forskjellige resultater, av kunst, malerier, statuer og alt mellom himmel og jord. Til og med en norskprodusert bil! Vi leste med stigende interesse:
Troll var en norsk bil produsert av Troll Plastkarosseri- & Bilindustri i Lunde i Telemark mellom 1956 og 1958. Bilen var basert på en tysk konstruksjon utført av Hanns Trippel. Forutsetningen var at det skulle startes et samarbeid mellom Trippel og Kohl-Larsen basert på Trippels konstruksjon Trippelwagen 750. Men dette samarbeidet kom aldri i gang av forskjellige årsaker. Derfor måtte Per Kohl-Larsen få hjelp av andre til å tilpasse og modifisere støpeformene han hadde kjøpt. Troll skulle nemlig lages av plast. Valget av plast forenklet oppstarten. Det var ikke nødvendig å investere i dyrt produksjonsutstyr som ved metallproduksjon. Selve produksjonen av Troll skulle foregå i Lunde i Telemark.
Staten var ikke særlig interessert i norsk bilproduksjon. Norge hadde på den tiden gode handelsavtaler med Sovjetunionen. En norsk bilproduksjon kunne ødelegge importen av biler fra Sovjet. Så Troll endte opp med tillatelse til å produsere 15 biler for fritt salg i Norge med vage løfter om større produksjonskvote senere.
Til tross for alle problemene, stod den første bilen klar i januar 1957. Men det ble aldri noen bilproduksjon i Telemark. Manglende statlig engasjement og dårlig økonomi på fabrikken var årsaken. Fabrikken gikk konkurs i 1958. Det ble kun produsert 3 ferdige biler ved fabrikken.
Avansert søk
Kanskje vil noen mene det store spriket i søkeresultater gjør sidene rotete, men det er mulig å foreta mer avanserte søk. Digitalt Museum har egne funksjoner for skulpturer og malerier, eller foretrekker du kanskje fotogafier? Egne temaknapper leverer svarene som en slags historie. Funksjonen lar deg se helheten i ting. For eksempel kan du her søke på vikingtiden, middelalderen eller andre aktuelle epoker som passer for det du leter etter. Kanskje er det emr action i de harde trettiåra?
Det er også mulig å begrense søket ned til hvert enkelt museum, noe som er aktuelt hvis man vet akkurat hva man er på jakt etter og hvor det befinner seg.